| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی:


جوانان به شاخصه‌های تمدن‌سازی مد نظر مقام معظم رهبری مجهز شوند

رهبر معظم انقلاب اسلامی 9 شاخصه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی مطرح کردند. نسل جوان ما تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به چنین خصوصیاتی مجهز باشند زیرا مخاطب اصلی تمدن نسل‌های جوان هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی گفت: دانشگاه شاهد بر اساس مسئولیتی که برعهده خود می داند، موضوع تمدن نوین اسلامی را به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی، جزو یکی از محورهای اصلی و مهم فعالیت های خود چه به لحاظ فرهنگی و اجرایی در حوزه تحقیقات قرار داده که با توجه به مطالبات رهبری در موضوع تمدن نوین اسلامی مطرح شده است.

وی افزود: دانشگاه شاهد در صدد ارائه موضوعات تحقیق و مهم و هم‌گرایی فعالیتها در این حوزه، در قالب برگزاری همایش ملی تمدن نوین اسلامی اقداماتش را از سه سال پیش آغاز کرده و از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که سالانه و تا زمانی که مورد استقبال مراکز آموزشی و تحقیقی کشور قرار گیرد، این همایش را برگزار کنیم. به همین دلیل دبیرخانه دائمی این همایش را در دانشگاه شاهد تاسیس کردیم و آقای جهان بین هم مسئولیت آن را به گرفت.

هفته علمی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و مناظره برپا می شود و مراسم پایانی آن هم در دانشگاه شاهد برپا می گردد

ثقفی افزود: در اولین دوره برگزاری همایش مجموعه فعالیتها پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی موضوع قرار گرفت. تعریف و توصیف و تبیین و همچنین علل و چگونگی این حرکت محور مهمی برای تحقیقات همکاران ما بود. در چگونگی تمدن نوین اسلامی مقرر شد در نسبت پیشرفتی که در حوزه تحقیق وجود دارد، موضوعات جزیی تر شوند که بالطبع نتیجه هم جزیی تر می شود. در همایش امسال هم بیشتر محورهای همایش با دقت در معرض دید محققان قرار گرفت.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری همایش تمدن نوین اسلامی در قالب دانشگاه گفت: تبیین موضوع تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی، اولین بار از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد و حوزه نظریه پردازی در این عرصه گسترده کردن مبانی نظری این موضوع هم از سوی ایشان بود.

ثقفی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۹ شاخصه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی مطرح کردند که عبارتند از شهامت، دانش، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و داشتن توان جسمی. نسل جوان ما تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به چنین خصوصیاتی مجهز باشند زیرا مخاطب اصلی تمدن نسل های جوان هستند.

رئیس دانشگاه شاهد ادامه داد: این نسل باید به آینده دور توجه کند و زندگی و وجود خود را در راه این هدف بگذارد که این مولفه ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی انقلابی گری معنا می دهد.

ثقفی اضافه کرد: حرکت نظام جمهوری اسلامی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی به گونه ای است که حساسیت استکبار را برانگیخته است. استکبار از ابتدا با روشهای مرسومی که در تقابل با حرکتهای نو داشت، با ماهیت متفاوت انقلاب روبرو گشت و متناسب با آن برنامه ریزی کرد. با مشاهده فضای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و … متوجه می شوید استکبار در جهت تقابل با این مولفه ها برنامه ریزی کرده و هدف جدی خود را جوانان قرار داده است. اما چنانچه جوانان ما به آن شاخصه ها مجهز شوند، هیچ حرکتی بر آنها تاثیرگذار نیست.

به گفته ثقفی دشمن با برنامه ریزی درصدد ساقط کردن ویژگی های که ذکر شد، است و در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به غیر از محیط های علمی و دانشگاهی، فضای دیگری عرصه پرورش چنین مدلهایی در حوزه نظر و تربیت نیرو نیست، گفت: دانشگاه شاهد ماموریت جدی در این عرصه دارد و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی دو سال قبل در جمع روسای دانشگاه ها این مطالبه را مطرح کردند و دانشگاه ها را موظف به پرداختن به تمدن نوین اسلامی کردند.

ثقفی اظهار کرد: موضوع تمدن نوین اسلامی وجهه ارزشی دارد و به اهداف عالی انقلاب اسلامی پیوند می خورد و دانشگاه شاهد خود را مکلف می داند در این عرصه ایفای نقش کند و در خط مقدم این حوزه فعالیت کند تا زمانی که گروه های بیشتری در دیگر مراکز به این عرصه ورود کنند.

وی با اشاره به برگزاری سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی بیان کرد: به موازات برگزاری این همایش، سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی هم برگزار می شود و این همایش یکی از اجزای این هفته محسوب می شود که در آن مراکز مختلف فعال هستند.

ثقفی در ادامه گفت: هفته علمی از ۲ تا ۹ اسفندماه برگزار می شود که روز پایانی آن مقارن با روز ارائه مقالات در همایش تمدن نوین اسلامی است. هفته علمی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و مناظره برپا می شود و مراسم پایانی آن هم در دانشگاه شاهد برپا می گردد.

رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به اهمیت موضوع تمدن نوین اسلامی گفت: این موضوع مبتلا به همه جامعه است و باید مورد توجه قرار گیرد و به نحوی گسترش پیدا کند که دغدغه اندیشمندان در طول سال باشد. شاید یکی از دلایل نوسانات در دوره های مختلف که در بخش‌های مدیریتی در کشور روی می دهد، عدم انسجام در نقطه غایی است که می خواهیم به آن دست پیدا کنیم.

موضوع تمدن نوین اسلامی وجهه ارزشی دارد و به اهداف عالی انقلاب اسلامی پیوند می خورد و دانشگاه شاهد خود را مکلف می داند در این عرصه ایفای نقش کند

ثقفی ادامه داد: نقدی که امروز در رسانه ها مطرح است، نسبت به برنامه های مختلف کشور و عدم تطبیق آن با اهداف غایی انقلاب است. امروز ضرورت همگرایی کاملا احساس می شود تا به تعبیر مقام معظم رهبری بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم و به جامعه الگویی که مدنظر اسلام عزیز تحت عنوان حیات طیبه یا زندگی گواراست، دست پیدا کنیم و جمهوری اسلامی ایران نقش الگویی خود را در جهان ایفا کند.

وی بیان کرد: در حوزه هایی که انقلاب اسلامی این چنین حرکت کرده توانسته نقش الگویی خود را ایفا کند و به همین دلیل هر سال بر نقش انقلاب تاکید می شود و به همین نسبت دشمنی‌ها هم با انقلاب بیشتر و هوشیاری ما هم زیاد شده است.

ثقفی در پایان با اشاره به نهادهای حمایت کننده از همایش تمدن نوین اسلامی گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه سوره، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، مرکز جهاد دانشگاهی، مرکز پژوهش علوم اسلامی امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران از جمله مراکزی هستند که در این همایش حضور دارند.

انتهای پیام/

کد خبر : 62700
تاريخ ثبت خبر : 29 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:02

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)