| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) مطرح کرد:


نسخه سکولار درد جامعه دینی را درمان نمی‌کند

وقتی اندیشه دینی ما اولین مساله را هدایت بشر می داند، چرا باید به دنبال علومی برویم که از اساس با مساله دین باوری مشکل دارد. بر اساس آموزه های دینی ما سعادت بشر در گروی هدایت اوست و هدایت او در گروی حرکت در مسیر قرب الی الله.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین علوی مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گفت وگویی در مورد اهمیت بومی سازی علوم انسانی و همچنین جلوگیری از ورود اندیشه های التقاطی از غرب، اظهار کرد: متاسفانه بدون اینکه توجه شود بسیاری از مبانی و علوم غربی در دانشگاه های ما تدریس می شود بی آنکه نیازسنجی صورت پذیرد و این خود یک آسیب جدی است چرا که این علوم با مبانی متاثر از فرهنگ غربی تولید شده اند و همخوانی با جامعه ما ندارند.
وی ادامه داد: وقتی اندیشه دینی ما اولین مساله را هدایت بشر می داند، چرا باید به دنبال علومی برویم که از اساس با مساله دین باوری مشکل دارد. بر اساس آموزه های دینیِ ما سعادت بشر در گروی هدایت اوست و هدایت او در گروی حرکت در مسیر قرب الی الله است.
علوی مهر تصریح کرد: علوم انسانی غربی در حالی از سوی بسیاری از نظریه پردازان و استادان دانشگاه های ما تایید می شود که خودمان بی آنکه نیاز به این علوم داشته باشیم اولا از سابقه غنی تمدنی برخورداریم و در وهله بعد بسیاری از مباحث طرح شده را در سطح بالایی در قرآن و آموزه های دینی خود داریم، البته بیان مطالب و دانستن تاریخ اندیشه به خودی خود بد نیست اما پیاده سازی اندیشه ای که از اساس برای جامعه سکولار طراحی شده است قطعا نمی تواند متناسب با جامعه ما باشد.
این محقق در ادامه بیان کرد: در حالی که به عناوین مختلف افکار و اندیشه های غربی وارد علوم انسانی ما می شوند، به همان اندازه جامعه دچار تشتت شده و با بحران اخلاقی مواجه می شود چرا که بنیان تفکر و اندیشه را مبانی مغایر با ارزش ها تشکیل می دهد. شاید برخی تصور کنند که این علوم فقط در سطح دانشگاه ارائه می شود و تمام در حالی که چنین نیست و یک دانشجو در هر رشته ای به ویژه علوم انسانی پس از فارغ التحصیلی به دنبال آن است که بتواند آنچه آموخته را به درستی در جامعه ارایه کند و حال تصور کنید که آموخته های یک دانشجو مغایر با ارزش های بومی جامعه اش باشد.
استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: این چنین است که می بینیم گاهی اختلاف عقیده ها به حداکثر می رسد و هیچ کس حاضر به استدلال و تعامل نیست. همین کشورهای غربی، بیشترین سرمایه گذاری را روی علوم انسانی دارند چون این علوم فرهنگ و اندیشه جامعه را می سازد، آنها متناسب با بافت جامعه خود پژوهش کرده و نتیجه آن را به جامعه منتقل می کنند این در حالی است که ما با وجود منابع عظیمی که در اختیار داریم متاسفانه در بسیاری از موارد از دستاوردهای آنان به عنوان نسخه درمان جامعه خود استفاده می کنیم در حالی که این یک آسیب برای جامعه محسوب می شود نه درمان.
وی با بیان این که قرآن نسبت به نیازهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی انسان توجه داشته و برنامه شان ارایه کرده است، ابراز کرد: نیازهای روحی و معنوی آدمی، آرامش روحی و یا همان بهداشت روانی او از جمله مسایلی است که قرن ها قبل در شاکله دین ما تعریف شده است، فارغ از آن در لسان مبارک ائمه اطهار(ع) نیز در مورد مسایل متعددی به تفصیل مطالب بیان شده، مشکل این است که به درستی جست و جو نمی کنیم و مدرن شدن را در ورود اندیشه بیگانه می خواهیم.
علوی مهر اظهار کرد: علوم انسانی به معنای علومی است که نیازمندی های انسان را در زندگی مطرح و برطرف می کند، دانش علوم انسانی در واقع به دنبال به دست آوردن نیازهای انسان در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی، روان شناسی است، در ممالک غربی نیز مراد از علوم انسانی عمدتا همین گونه است، اینجا تفاوت بر سر فرهنگ هاست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان یک مسلمان این است که دستورات  دین درباره علوم انسانی را استخراج کنیم تا از نظر مبانی، روش ها و مصادیق آنها را به جامعه عرضه کنیم. چراکه مشکل کنونی ما عدم اجرای قوانین قرآنی در جامعه است.
انتهای پیام/

کد خبر : 51266
تاريخ ثبت خبر : 24 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:06
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)