| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با پرونده‌ای درباره سیر تحول در حوزه؛


نخستین شماره ماهنامه رسائل منتشر شد

ماهنامه رسائل در اولین شماره خود پرونده ای درباره سیر تحول در حوزه و انفتاح اجتهاد تا انسداد تحول را باز کرده و به آن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سیدروح الله دعائی مدیر اجرایی و عضو تحریریه ماهنامه رسائل با اشاره به انتشار نخستین شماره ماهنامه گفت: نخستین شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی با هدف بررسی پرونده‌ای درباره سیر تحول در حوزه، ویژه آبان ماه ۱۳۹۵ با مدیرمسئولی محمدمهدی محققی و به سردبیری مسعود معینی پور منتشر شد.

وی افزود: نشریه رسائل با درک نیاز قطعی و فوری در حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از سکولار شدن جریانات علمی حوزوی، مراحل قانونی اخذ مجوز را طی و آغاز به کار کرده است و در راستای معرفی حوزه تراز انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

دعایی در ادامه گفت: رسائل، نشریه‌ای تبیینی- ترویجی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی و برای نخبگان حوزوی و دانشگاهی است که ضمن رصد و جریان شناسی عرصه فکر و اندیشه و عرصه تحولات اجتماعی داخلی و جهان اسلام، در دو حوزه‌ حکمت نظری و عملی به تولید محتوا جریان‌سازی می‌پردازد تا مخاطبان آن ضمن آشنا شدن با جریان علمی حوزوی انقلابی در باب موضوعات برای مواجهه با اندیشه های غیر اصیل اقدام کنند.

به گفته دعایی نشریه رسائل، برای آن‎که پرچم‎دار «اندیشه‎ حوزه‎ علمیه عصر انقلاب اسلامی»باشد، پاسخ پرسش‎های سیاسی، اجتماعی و حکومتی را از جریانات علمی حوزه دریافت و منتشر می‎کند.

دعایی در معرفی این ماهنامه گفت: این ماهنامه در دو بخش تحول حوزه و مکتوبات گردآوری شده است که در بخش نخست موضوعاتی همچون حاج شیخ عبدالکریم؛ مؤسس حوزه علمیه قم، نگاهی به چرایی و چگونگی تأسیس حوزه علمیه قم، نسبت پژوهی حوزه علمیه قم با حکومت پهلوی، عصر تحکیم و تثبیت، زمینه و زمانه انقلاب اسلامی؛ از آیت‌الله العظمی بروجردی تا امام خمینی، چالش های حوزه پس از زعامت، حوزه کارآمد از منظر امام خمینی، عصر توسعه و پیشرفت، حوزه علمیه انقلابی با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب، راز و رمز انقلابی ماندن حوزه، از ا نفتاح اجتهاد تا انسداد تحول، نگرانم حوزه علمیه، نظام ستادمحور شود، حوزه پاسخگو، حوزه ساکت! ، نقش شورای عالی در تحول حوزه، مسیر پرچالش تغییر کتب درسی حوزه علمیه و مباحثی درباره حوزه مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: سرعت کافی در ایجاد تحول حوزوی نداشته ایم! ، اصلاح کتب درسی حوزه با صلاحدید استادان مبرز آن صورت گیرد، نواقص سیستم آموزش اصول فقه، پژوهش حوزوی؛ واجبی که باید آن را اعاده کرد؛ آموزش و پژوهش معضلات و راهکارها، پرچم فلسفه اسلامی باید به دست حوزه‌های علمیه باشد، روایتی از عالمان حجره گزین؛ روحانیان هجرت گریز!، آسیب‌های سازمانی حوزه علمیه در عرصه تبلیغ بین المل، سربازی یا سربازی؟!، از برنامه ریزی اخلاق مدار تا ضرورت تدوین نظام تربیتی، دغدغه‌هایی از جنس استاد و شاگردی و کنش و تأثیر ساختار و شخصیت‌های حوزوی بر جامعه از دیگر موضوعات بخش نخست این ماهنامه است.

?????????????

مدیر اجرایی رسائل افزود: موضوعاتی همچون رمز پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی،  حوزه علمیه خواهران در مسیر رشد و پیشرف، حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال، آینده، همگون با انتظارات علما، همخوان با نیازها، جهان اجتماعی حوزه، کار ویژه‌های حوزه علمیه در جامعه اسلامی، انقلابی‌گری در حوزه؛ وضعیت کنونی، چشم  انداز آینده، حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی، گعده تلگرامی، مروری بر شاخصه‌های تحول در حوزه علمیه؛ از مفهوم شناسی تا آسیب شناسی، تحول حوزوی؛ اصالت و روزآمدی، مدیریت دانش در حوزه و برخورد فعال با پدیده‌های انسانی، ظرفیت شناسی حوزه در تمدن سازی اسلامی، روحانیت نهاد ناظر، حامی و منتقد و مسأله محوری و تحولات ساختاری نیز در بخش نخست این ماهنامه به چشم می‌خورد.

دعایی اظهار کرد: همچنین در بخش دوم این نشریه که به عنوان مکتوبات مزین شده است نیز موضوعاتی از قبیل رسانه کهن بشر، جریان‌شناسی بازار نشر کتاب، راز فروپاشی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، نگاهی به مختصات فکری مکتب قم و بغداد، ادب الهی (آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی) و جایی که دیگر نامی از اسرائیل باقی نمانده است مورد بررسی قرار گرفته است.

در سرآغاز این نشریه با عنوان عصر تأسیس آمده است: حوزه علمیه قم نمادی از حوزه‌های علمیه ایران و بلکه در کنار حوزه علمیه نجف، نمادی از حوزه فکری و تمدنی جهان تشیع است. قم از روزگار شیخ عبدالکریم بار دیگر جان تازه گرفت و حوزه علمیه قم محل رفت و آمد مراجع و فضلا و استادان و طلاب شد. قم بار دیگر در سایه سار دختر امام موسی بن جعفر علیهما السلام با آب و هوایی کویری و در صد و چند کیلومتری پایتخت و در شرایط دشوار سیاسی ایران و پس از سرخودگی دین دانان و دین داران از وقایع مشروطیت پا گرفت و شیفتگان علم از کنار قوم خویش به قم رهسپار شدند. این که شیخ عبدالکریم حائری برای مدیریت حوزه چه کرد، چه تحولی در حوزه ایجاد کرد، چه خدماتی به جهان تشیع و جامعه ایران کرد و با حکومت وقت چگونه رفتار کرد، از جمله پرسش‌هایی است که درصدد پاسخ به آن هستیم. بی شک طی مسیر تحول در حوزه علمیه نیازمند نگاهی به گذشته و بررسی زمینه و زمانه سلف صالح است.

ماهنامه رسائل دربرگیرنده آثار و گفتار اساتید حوزه علمیه قم همچون آیات عظام علوی بروجردی، علیدوست، غروی، فقیهی، رشاد، اعرافی، تحریری و حجج اسلام علی عباسی، حمید پارسانیا، سیدمحمدکاظم طباطبایی، علیرضا پیروزمند و احمد زادهوش است.

نخستین شماره ماهنامه رسائل ویژه آبان ماه در ۱۶۴ صفحه و ۱۰۰۰۰تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت دریافت این نشریه می‌توانند به آدرس قم بلوار شهید صدوقی کوچه ۳۹ پلاک ۱۱ مراجعه و یا با تلفن های  ۳۲۹۲۰۴۰۹ – ۰۲۵ و یا ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 36487
تاريخ ثبت خبر : 23 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:01
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)