| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

محمدجواد یاوری:


نجات جامعه اسلامی از انحرافات، منجر به شهادت حضرت زهرا(س) شد

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: حضرت زهرا(س) شاهد همه اتفاقات بعد از رحلت پیامبر(ص) بودند اما با نخبگان و مردم جامعه گفت و گو می کنند تا جامعه اسلامی را نجات دهند اما سرانجام منجر به شهادت ایشان می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام محمدجواد یاوری عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)  در بیان زوایای مختلف شخصیت حضرت فاطمه(س) گفت: شخصیت معنوی ایشان در روایات متعددی که از پیامبر(ص) نقل شده، آمده است به طوریکه پیامبر(ص) ایشان را سرور زنان اهل بهشت دانستند و شخصا او را تکریم می کردند.

وی بیان کرد: مناقبی که پیامبر(ص) از دخترشان نقل کردند و فضایلی که حضرت زهرا(س) داشتند توسط اهل بیت منعکس شد. یکی از این اقدامات فقرزدایی بود به طوریکه ایشان ۱۲ باغ خود را در این راه وقف کردند. چنین شخصیتی در سن جوانی ارتباط خود با خدا، خانواده و جامعه به درستی حفظ می کند و این یکی دیگر از ابعاد حضرت فاطمه(س) است.

یاوری به دیگر زوایای شخصیتی حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: ایشان در عرصه های مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حضور داشتند و همزمان به تربیت فرزندان هم اهمیت زیادی می دادند و این کار برای شان دارای اولویت بود. همچنین در زمینه همسرداری، امام علی(ع) از ایشان به عنوان کمک کننده به فعالیت های خود یاد می کنند.

یاوری ادامه داد: از دیگر ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) پاسخ گویی ایشان به نیازهای جامعه بود به طوری که شیعیان می آمدند و سوالات خود را از ایشان می پرسیدند. در طول تاریخ تجلی سیره و رفتار حضرت فاطمه(س) متبلور است. حضرت مهدی(عج) درباره حضرت فاطمه(س) فرموده است: «در وجود ایشان برای ما الگو های فراوانی وجود دارد.»

از دیگر ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) پاسخ گویی ایشان به نیازهای جامعه بود به طوری که شیعیان می آمدند و سوالات خود را از ایشان می پرسیدند. در طول تاریخ تجلی سیره و رفتار حضرت فاطمه(س) متبلور است

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به نوع مواجهه با حضرت فاطمه(س) بعد از رحلت پیامبر اسلام گفت: اقداماتی در راستای عدم جانشینی حضرت علی(ع) در جامعه بعد از رحلت پیامبر(ص) رخ داد اما حضرت زهرا(س) در برابر این اقدامات و جریانات ایستادند.

وی افزود: ایستادگی حضرت زهرا(س) در برابر این فشارها دارای چند نکته بود: جامعه ای که پیامبر(ص)، اسلام را در آن عرضه کرد با جاهلیت آمیخته شده بود اما بعد از ورود اسلام، عقلانیت، دین و مبانی معرفتی در آن محور قرار گرفت اما این جامعه همچنان با معرفت و مبانی اسلامی عجین نشده بود.  

یاوری ادامه داد: سازوکارهای اجتماعی این جامعه بر اساس معیارهای جاهلیت بود و هماهنگی با مبانی معرفتی در چنین جامعه ای سخت و دشوار بود. ضمن اینکه اقدامات امام علی(ع) در اجرای اسلام و مبانی معرفتی برای مردم دشوار و سخت بود چراکه آنها دارای رقابتی میان قبایل خود بودند مانند اینکه اجازه ورود قبیله بنی هاشم به مساله امامت و حکومت داده نشد.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) به علت دارا بودن از فضایل و مناقب برجسته مورد حسادت قرار گرفت و عده ای بر این اساس بعد از رحلت پیامبر(ص) ثقیفه را تشکیل دادند و این مساله برای حضرت فاطمه(س) سخت و سنگین بود. چراکه دستور پیامبر(ص) و معیار و انتخاب او نادیده انگاشته شد و چنین بی توجهی تبدیل به سنت شده بود و امکان بازگشت به جاهلیت وجود داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) به ولایت امام علی(ع) به عنوان کسی که خدا تعیین کرده و پیامبر(ص) او را نصب کرده و فضایل و کمالاتی را در طریق اسلام کسب کرده بود، توجه نشان داد و رهایی از وضعیت جاهلیت گذشته را به مخالفان یادآوری کرد چرا که به آنها هویت جدیدی داده شده بود.

یاوری با اشاره به موضع گیری حضرت فاطمه(س) در برابر مخالفان ولایت حضرت علی(ع) گفت: حضرت فاطمه(س) ابتدا به سراغ مردم رفتند و اقدامات و توصیه های پیامبر را به آنها یادآوری کردند و در ادامه خطبه فدکیه را خواندند. این کار تلنگر و گوشزد به مردم بود.

وی اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) به جامعه اسلامی به عنوان کل نگاه می کند که ساختارهای سیاسی و اجتماعی آن فرو ریخته است. وی در جایگاه یک زن حضور حداکثری در جامعه دارد. ایشان در مقام عمل هنگامی که برای گرفتن بیعت از امام علی(ع) به خانه ایشان می آیند با فرستاده خلیفه صحبت می کنند تا شاید از این کار ممانعت به عمل آید.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر نیاز به بازخوانی و یادآوری اصول داشت، گفت: افراد معدودی به دنبال ایجاد انحراف در مسیر دین و کشاندن آن به سمت خود بودند. زیرا آنها هر چه انجام می دادند به نام شریعت بود. این افراد درصدد بودند مشروعیت الهی را به مشروعیت زمینی تبدیل کنند.

یاوری اظهار کرد: حضرت زهرا(س) شاهد همه این اتفاقات بودند اما با نخبگان و مردم جامعه گفت و گو می کنند تا جامعه اسلامی را نجات دهند اما منجر به شهادت ایشان می شود. تا زمانی که حضرت فاطمه(س) در قید حیات بودند، کسی جرات بیعت گرفتن از امام علی(ع) را نداشت. بنابراین واضح است ایشان دارای شخصیتی برجسته و جایگاه بالایی هستند.

یاوری در پایان سخنانش گفت: جامعه بعد از رحلت پیامبر(ص) نیاز به نخبگانی داشت که به حراست از دستاوردهای رسالت بپردازد و به همین دلیل حضرت فاطمه(س)، ولایت امام علی(ع) را به مردم گوشزد می کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 79118
تاريخ ثبت خبر : 17 بهمن 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:24
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)