| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

پژوهشگر بنیاد علوم وحیانی اسراء:


نباید از تأثیرات محیطی در تولید علم غافل شد

حجت الاسلام علیرضا موفق گفت: اگر واقعاً در پی تحولات اندیشه ای و فکری باشیم، باید قبل از هر چیز زمینه های پژوهشی را فعال و از آنها حمایت کنیم تا در پرتوی این پژوهش ها، مساله یابی شده و مطابق با نیاز فکری-فرهنگی جامعه تولید علم و اندیشه داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام علیرضا موفق، پژوهشگر بنیاد علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه چندگانگی های فرهنگی در یک جامعه سبب بروز مشکلات متعددی می شود، گفت: این مساله به ویژه در عرصه فکر و اندیشه ظهور و بروز خاصی دارد، آن هم در جامعه ما که با وقوع انقلاب اسلامی عده ای نتوانستند تحول فرهنگی را تحمل کرده و در عرصه های فکری قائل به این مساله باشند.

وی ادامه داد: البته چنین رویکردی مسبوق به سابقه است، چنان که در  صدر اسلام نیز چنین مساله ای وجود داشت. برای مثال، بعد از فتح مکه چندگانگی های فرهنگی به شدت خود را نشان داد تا اینکه بالاخره سبب بروز مشکلاتی شد و نهایتا به سقیفه انجامید. در واقع در آن دوران آموزه های دینی بر عده ای تاثیر نگذاشت و همان فرهنگ جاهلی، همچنان در عده ای نفوذ داشت.

موفق با بیان اینکه «فرهنگ» موضوعی است که در آیات و روایات به شکل مستقیم و غیرمستقیم مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: واقعیت آن است که نمی توان از تاثیرات محیطی در رشد فرهنگ بومی و تولید علم غافل شد. در جامعه ما عده ای محدود توانستند به معنای واقعی کلمه اسلام و ارزش هایش را در زندگی خود جاری و سازی کنند.

وی با بیان اینکه شرایط تعلیم و تربیت فرد در آینده او و نوع تصمیمات اش تاثیر دارد، تصریح کرد: از یک طرف جوان ما با انواع و اقسام اطلاعاتی مواجه می شود که از رسانه های مختلف اعم از شبکه های مجازی و اجتماعی و ماهواره دریافت می کند و از سوی دیگر آنچه که از رسانه و دانشگاه دریافت می کند، متفاوت است با آنچه که از سایر آبشخورها به وی رسیده است. در واقع اطلاعات در تحول فرهنگی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر واقعاً به دنبال تحولات اندیشه ای و فکری باشیم و بخواهیم دانشگاه و حوزه های علمیه فعالیت مفیدی را در این رابطه ارائه کنند باید قبل از هر چیز زمینه های پژوهشی را فعال و از آنها حمایت کنیم تا در پرتوی این پژوهش ها، مساله یابی شده و مطابق با نیاز فکری-فرهنگی جامعه تولید علم و اندیشه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما متاسفانه کارهای چندانی انجام نداده ایم و شاید در طول سال های اخیر حتی روند گذشته را نیز ادامه نداده ایم. حتی در حوزه کتاب هم با مشکل مواجه هستیم. سوال این است که با این همه مشکل جوان ما چگونه می خواهد آینده را متحول کند؟ آنهم جوانی که نتوانسته پاسخ پرسش های اش را دریافت کند.

محقق پژوهشگاه بین المللی اسراء تصریح کرد: آنچه در سطح رسانه های بیگانه و رقیب عرضه می شود، همه و همه خوراک رسانه ای غیرقابل اعتماد است. لذا باید بکوشیم ارزش ها در جامعه جا بیفتند و این میسر نمی شود مگر آنکه مردم در مقام عمل ببینند این ارزش ها در جامعه پیاده می شود، و اینچنین مسیر بازگشت آنها به هویت خودی را هموار می کند.

وی خاطرنشان کرد: این فاجعه بزرگی است که ما درصددیم فرهنگ دینی بومی تولید و نهادینه کنیم اما هیچ کاری برای آن انجام نمی دهیم و دست روی دست گذاشته ایم تا همه چیز خودش درست شود، در حالی که هرگز چنین اتفاقی نمی افتد!

موفق در پایان تاکید کرد: باید با حمایت از پژوهشگرانِ علوم انسانی، مسائل جامعه را شناسایی و بعد برای آنها راه حل ارائه کنیم. در این مسیر علوم انسانیِ بومی، نقش مهم و بسزایی را ایفا می کند چراکه شالوده ای است از مجموعه ارزش ها و فرهنگ هایی که برای جامعه مهم و راهگشایند.

انتهای پیام/

کد خبر : 59599
تاريخ ثبت خبر : 19 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:17
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)