| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت ۱۰ آذر روز شهادت آیت الله مدرس؛


نامه پر راز و رمز شهید آیت الله مدرس به حاج آقانورالله اصفهانی

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادداشتی به مناسبت روز شهادت مدرس نگاشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، موسی نجفی، رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادداشتی به مناسبت روز شهادت آیت الله مدرس نگاشته است که در ادامه می‌آید:

در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی به همراه گروه کثیری از علمای سایر بلاد در اعتراض به خودکامکی های رضاخان به قم هجرت نمود  و از مدرس که آنزمان جزء اقلیت مجلس بود  ، دعوت نمود به قم مهاجرت کند۰ مدرس ضمن حمایت از قیام ، به علت اختناق شدید رژیم نتوانست به قم بیاید ، ولی در نامه ای تاریخی به نکات جالبی اشاره میکند ؛

لازم به ذکر است امام خمینی(ره) نیز در این زمان در قم بوده و این قیام را «اساسی ترین قیام» علیه رضاخان عنوان می کنند۰

اما نامه مدرس :
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور مبارک حضرات موالی عظام شکرالله مساعیهم الجمیله
معروض می دارم تلگراف احضاریه آقایان زیارت شد. اولاً: لوترک الغطاء لنام
ثانیاً: تا آنچه عقیده است اظهار نشود، اصلاح نمی شود.
ثالثا: حقیر و آقایان اینجا مطبع نظریات هستیم ۰
 رابعاً : موانع کم است ، کسراب بقیعه ۰
آبان ۱۳۰۶ – مدرس

غطاء نام مرغ مجنونی است که در صحراهای خشک و سوزان عربستان یافت می شود و مدام گرفتار تعقیب صیاد است، و هیچ وقت راحتی ندارد، از این نظر جمله (لوترک الغطاء لنام) یکی از امثال عربی شده و ترجمهٔ آن این است، اگر صیاد غطاء را ترک میکرد و از تعقیب آن منصرف می شد، او می خوابید.

به طوری که مشهور است حضرت سیدالشهداء (ع) که در چنگال مظالم امویها گرفتار بود این مثل را به زبان آورد تا وضعیت خود را به دنیا بفهماند، مرحوم مدرس نیز با ذکر این مثل آقایان مهاجرین را به مشکلات زندگی خویش متوجه ساخته و کلیه عقاید و نظرات خود را در قسمت دوم نامه توضیح داده و نوشت: تا آنچه عقیده است اظهار نشود، هیچ کاری اصلاح نمی شود.

مدرس می دانست دربار سردار سپه که هنگام ناتوانی قیافهٔ حق به جانب به خود میگرفت و در موقع قدرت کوس لمن الملکی خود را به آسمان می رساند و در برابر هر توانا عاجز و در قبال هر عاجز توانا بود، با قم و مهاجرین قم بازی میکند، و ممکن نیست یک قدم برای اجرای نظریات و مقاصد آقایان بردارد، چنانکه برنداشت. به همین نظر عقیده خود را به آقایان تلقین کرد که حرف آخر را که سرنگونی شاه است صریحا بگویند و خودشان را معطل نکنند.

ولی باید انصاف داد حاج آقا نورالله تنها چه میتوانست بکند؟
مدرس در ادامه خود را مطیع نظریات و اهداف حاج آقا نورالله و قیام می شمرد و این نشان از عظمت شخصیت حاج آقا نورالله است که مدرس این چنین ابراز وفاداری و عقیده می کند.

در قسمت آخر نامه میگوید ، موانع کم است کسراب بقیعه.
در این قسمت مدرس قدرت رضا شاه را همچون سراب دانسته و به حاج آقا نورالله میگوید که مبارزه را تا سرنگونی شاه ادامه دهد چرا که این قدرت پوشالی است .
انتهای پیام/

کد خبر : 57338
تاريخ ثبت خبر : 11 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:52
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)