| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا؛


میراث‌ فرهنگی و تاریخ درخشان منشأ عزت و عظمت ملت‌هاست

میراث‌های فرهنگی و داشتن تاریخ درخشان و سابقه بیشتر در تمدن سازی و صدور آن به جهان، منشأ عزت و عظمت ملتهاست كه باید آنرا شناخت و از آن حراست كرد و ملت ایران بحق و بحكم تاریخ، دارای این عزت و عظمت ملی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، یکم شهریورماه در تقویم کشور «روز بزرگداشت ابن سینا» و «روز پزشک» نامگذاری شده است. بمنظور تذکر به وجه فلسفی و حکمی این شخصیت بزرگ و تلاش‌هایی که از سوی کشورهای همجوار برای مصادره نام و افتخار وی صورت گرفته و می‌گیرد، ضروری است اهالی و دغدغه‌مندان حوزه فلسفه و حکمت، برای معرفی درست و شایسته این حکیم بزرگ ایرانی تلاش خود را مضاعف نمایند.

در همین راستا، یادداشتی به قلم آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، به عنوان سرمقاله شماره ۹۱ خردنامه صدرا (بهار ۱۳۹۷) منتشر شده بود. به دلیل اهمیت موضوع و در آستانه روز بزرگداشت ابن سینا، این یادداشت بازنشر شده است.
متن کامل یادداشت به شرح ذیل است:

چندی پیش دانشگاه علوم پزشکی شهر آنکارا پایتخت ترکیه، بپیروی از سیاستهای نادرست حکومتی و فقر فرهنگی ناشی از جدا شدن کشورشان از بدنه فرهنگ اسلامی، ضمن اقداماتی تبلیغاتی، ابن‌سینا را «حکیم ترک» و متعلق به ترکیه معرفی نموده و تندیس او را با همین اوصاف در مرکـز آن دانشگاه نصب نمـوده و او را به ملت خـود و دیگـر ملل، حکیمی تـرک معـرفی کـرد! و بر اساس خبرگزاری آن کشور، با همکاری سفارتخانه‌ها ونهادهای بین‌المللی قرار است در مرداد امسال آئین بزرگداشتی برای ابن‌سینا در مساجد و در دویست کشور برگزار کند!

با کمال تأسف و تعجب، این اقدام دولت ترکیه درباره مردی از حکمای ایرانی اصیل انجام شده است که تولدش در خراسان بزرگ و در بخارا سرزمین تحت سلطه و حکومت رسمی ایران بوده و همه عمرش را در ایران، ری و همدان و… گذرانده و ضمن آموزش و نشر حکمت (شامل فلسفه و عرفان و منطق و ریاضیات و پزشکی و نجوم و دهها دانش دیگر مرسوم آن زمان) در برخی حکومتهای شیعی ایرانی نقش وزارت و سهمی در حکومت داشته و حکومت آنان را به حکمت و اخلاق عملی می‌آمیخته است.

پیش از آن، درباره جلال‌الدین مولوی خراسانی نیز که سرنوشت، مزار او را در سرزمینی گذاشته که روزی جزئی از پیکره ایران شناخته میشد و زبان و گویش فارسی داشت، همین اقدام انجام شد و او را ترک زبان و جزو ملت «تورک» معرفی کردند و کوشیدند که سنت سماع مرسوم صوفیان ایرانی را فرهنگی ترکی  و بومی معرفی کنند تا شاید بدینوسیله فقر فرهنگی تاریخی خود را پوشیده و بدینگونه از راه سرقت مواریث تاریخی ملل دیگر سر را بسرفرازی بالا آورند!

بنیاد حکمت اسلامی صدرا و همه مراکز دلسوز ایران و ایرانشناسی، این اقدام اخیر دولت ترکیه را همچون اقدام پیشین آن محکوم و تقبیح میکند و از مسئولین کشور میخواهد که در اینباره عکس‌العمل مناسب و مؤثر انجام دهند. البته در بررسی و تحلیل تکرار چنین رویدادها، باید عوامل آنرا نیز بررسی کرد.

یکی از عوامل چنین وقایع شوم، ضعف بینش و مدیریت دولتهای پس از انقلاب و پیش از آن است که سبب تجری ملل همسایه شده و هر یک بقدر همت خود مواریث تاریخی ما را بسرقت میبرند؛ چه مسلم است که ضعف صاحبخانه سبب جرئت همسایه میشود. در کشوری که از ابن‌سینا ـ‌که حکیم و فیلسوفی بیمانند در تاریخ بوده و در همه» دانشهای زمان خود حتی ریاضیات و نجوم و فیزیک و پزشکی استاد زمان و معلم ملتهاست‌ـ فقط به دانش ‌پزشکی او بسنده میکند و رسماً او را به ملت خود و ملل جهان، یک پزشک قاروره بدست معرفی مینماید و حتی تصویر ابن‌سینا را طبق گزارش از روی دفاتر بیمه برمیدارند، چه انتظاری بیش از این هست که او را دیگران ترک بدانند و بسا بعدها غوری و مغول و حتی همچنانکه عربها خیام را عرب دانستند، ابن‌سینا را نیز بدلایلی مضحک، عرب معرفی کنند.

میراثهای فرهنگی و داشتن تاریخ درخشان و سابقه بیشتر در تمدن سازی و صدور آن به جهان، منشأ عزت و عظمت ملتهاست که باید آنرا شناخت و از آن حراست کرد و ملت ایران بحقّ و بحکم تاریخ، دارای این عزت و عظمت ملی است، بشرط آنکه مدیران مملکت قدر بدانند و بر مسند شایسته بنشانند. و کسانی که بسبب فقر تاریخی دست به سرقت مواریث و تاریخ دیگران میزنند باید آگاه باشند که با ربودن و پوشیدن لباس غیر بحرام، یعنی سرقت مواریث ملت ایران، نمیتوان به عزت ملی و تاریخ درخشان رسید که بالعکس، ضعف و فرودستی تاریخی آن ملت را برملا میسازد و فضاحت‌آور است»

انتهای پیام/

کد خبر : 74781
تاريخ ثبت خبر : 30 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:29
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)