| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

امیر سیاهپوش:


موانع بزرگی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داریم

مدیر گروه پژوهشی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف گفت: ما موانع بزرگی در راه تدوین الگوی کامل اسلامی ایرانی پیشرفت داریم و در این میان حوزویان و دانشگاهیان مسئولانه عمل نمی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، امیر سیاهپوش مدیر گروه پژوهشی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف درباره آسیب های وارد بر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: آسیب های متعددی در مسیر تدوین الگو وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها طولانی شدن تدوین آن است. کشور مبتنی بر آرمانها و ارزش های دینی دارد حرکت می کند و به دنبال رسیدن به تمدن نوین اسلامی است به همین علت نمی تواند معطل تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بماند.

وی افزود: افرادی که مسئولیت تدوین این الگو را به عهده دارند نباید بر روی مفاهیمی که بر آنها توافق نظر اجمالی وجود دارد، متوقف بمانند. طولانی شدن تدوین الگو ما را از استفاده از مزایای آن بی بهره می کند و مشکلاتی که در گذشته به آنها دچار بودیم با طولانی شدن این روند، ادامه دار می شود.

وی با بیان اینکه اگر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به درستی تدوین نشود، مدل های وارداتی مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: متولیان تدوین الگو معتقدند باید مبانی نظری الگو کامل شود که این عقیده مورد تایید است اما باید ساختار کلی به لحاظ شاخص های اصلی کشور رو به جلو حرکت کند.

سیاهپوش با تاکید بر اینکه بخش های مبانی، آرمان ها و رسالت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کاملا با یکدیگر در پیوند هستند، گفت: همه بخش های مدل تدوین شده الگو باید با یکدیگر منطبق باشند. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مبتنی بر اصول متقن و ماخوذ از دین اسلام با پشتوانه ای از علم الهی است که نباید دچار پارادوکس شود.

وی افزود: اهداف و آرمان های الگو موید هم هستند. البته شاید در روش ها خطا وجود داشته باشد که اصلاح پذیر هستند اما در اصول، امکان وجود خطا نیست.

سیاهپوش اظهار کرد: الگوی تدوین شده اسلامی ایرانی پیشرفت در اصول و رسالت ها دارای اشکالات حادی نیست بلکه دارای تعارضات ناشی از این مساله است که افراد عهده دار تدوین دانش کافی ندارند و این مساله می تواند باعث بروز مشکل شود.

اگر این الگو به طور کامل طراحی و اجرا شود به رضایت مردم منجر می شود برای تبدیل شدن الگو به گفتمان عمومی، طراحی و اجرای آن بسیار با اهمیت است و باید آحاد مردم را با مزایا و دستاوردهای آن آشنا کند

قائم مقام رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: الگو در صورتی شکل کامل خود را پیدا خواهد کرد که اساتید درجه اول، اصول کلی آن را تدوین کنند و همه اجزا را با یکدیگر تطبیق دهند.

وی با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تبدیل آن به گفتمان عمومی در جامعه گفت: اگر این الگو به طور کامل طراحی و اجرا شود به رضایت مردم منجر می شود. برای تبدیل شدن الگو به گفتمان عمومی، طراحی و اجرای آن بسیار با اهمیت است و باید آحاد مردم را با مزایا و دستاوردهای آن آشنا کند. مثلا وجوه روشن دستیابی به عدالت به وضوح توسط مردم دیده شود.

سیاهپوش اظهار کرد: اگر ما مدعی هستیم آزادی به مفهوم دینی داریم و آن را به درستی اجرا می کنیم، باید این آزادی مبتنی بر وحی و اصول و چارچوب های توحیدی باشد تا رضایت مردم را جلب کند. می توان مثال های متعددی را بیان کرد که انقلاب اسلامی توانسته مبتنی بر این اصول اساسی پیشرفت کند. ما هر جا در این چارچوب حرکت کرده ایم و برای نیل به آن تلاش داشته ایم، مزایای آن را هم دیده ایم و در بخش هایی که به این اصول عمل نشده شاهد بروز مشکلات هم بوده ایم.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ و ابعاد و ابزار فرهنگی گفت: ما در زمینه سینما و تئاتر و موسیقی خوب عمل نکرده ایم و مردم در این عرصه دچار نوعی تحیر شده اند. ما در مقطعی بر آثار موسیقایی نظارت داشته ایم که شاهد خروجی مقبول تری بوده ایم اما اگر اکنون در شعر و موسیقی هرج و مرج بوجود آمده به دلیل عدم وجود نظارت و الگوی مناسب است.

سیاهپوش بیان کرد: اگر اجرای اصول و ارزش های اسلامی باعث پیشرفت مردم شده است عدم اجرای آن باعث پس رفت و نارضایتی مردم گردیده است. بسیاری از اصول و ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تبیین شده و مبنای امور قرار گرفته است و مبتنی بر آن هم پیشرفت های فراوان صورت گرفته اما گاه به دلیل عملکرد نادرست ما نقاط درخشان دیده نشده و تبلیغات دشمنان هم در پنهان ماندن این دستاوردها یا حتی معکوس نشان دادن آن بسیار موثر بوده است.

وی در خصوص دلایل گرایش به سایر الگوهای وارداتی در خصوص وجود اندیشه های لیبرالی و ارتباط آن با عدم شکل گیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: گرایش به سوی نظریه های لیبرال الزاما ناشی از عدم وجود نظریه نیست. اندیشه های لیبرال مدت زمان طولانی اجرا شده اند و جاذبه برای عموم ایجاد کرده اند.

وی تصریح کرد: دستگاه های لیبرال تلاش کرده اند نقاط تاریک این اندیشه را از جوامع ما دور نگه دارند. ما نظریه قوی و منسجمی در حوزه پیشرفت تهیه نکرده ایم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این راستا تدوین شده است. اگر جامعه ای برای پیشرفت خود الگویی تولید نکند، مردم منتظر نمی مانند و به دنبال الگوهای وارداتی می روند.

سیاهپوش اضافه کرد: بعضی از مسئولان برای جذب نظر مردم به سوی مدل های لیبرالی می روند. قوه جذب بالای دستگاه های لیبرالی و دست های خالی ما در نداشتن نظریه های مدون در این زمینه باعث گرایش مردم به سوی الگوهای لیبرالی شده است. هر چند در این زمینه حوزه و دانشگاه هم نقش داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور در حوزه علوم انسانی کم بوده است، گفت: اگر ما کامل ترین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تدوین کنیم، برای اینکه این نظریه با اقبال عمومی مواجهه  شود باید دانشگاهیان آن را بپذیرند و تبیین کنند. در حالیکه تعداد زیادی از قشر دانشگاهیان شیفته افکار غربی هستند و این رویکرد را ایدئولوژیک و غیرعلمی می دانند. در این صورت چگونه می توان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را عملیاتی کرد؟

سیاهپوش افزود: ما موانع بزرگی در راه تدوین الگوی کامل ایرانی اسلامی پیشرفت داریم و در این میان حوزویان و دانشگاهیان مسئولانه عمل نمی کنند و در تدوین الگو و نشر آن نقش موثری ندارند. در هیچ نظامی این گونه نیست که امکانات در اختیار نهادهای علمی و دینی گذاشته شود اما این دو با هم همراهی نداشته باشند.

وی در پایان سخنانش گفت: اکنون همه نوع آزادی و امکانات به دانشگاه ها داده می شود اما سخنان کم مایه به نام علم تدریس می شود که کم ترین خدمت هم به نظام نمی کند. چنین تشکیلاتی نه تنها خادم خوبی نیست بلکه یک مانع بزرگ برای نظام محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 78995
تاريخ ثبت خبر : 23 دی 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:06
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)