| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا قائمی‌نیا:


مهدویت اساس الهیات امید در اسلام است

سردبیر فصلنامه ذهن گفت: روایت «افضل الأعمال انتظار الفرج» یک معنای عام دارد که مؤمن باید همواره انتظار گشایش ساحت الهی را داشته باشد (امید ایمانی) و یک معنای خاص که بر ظهور حضرت ولیعصر(عج) تطبیق شده است (امید تاریخی).

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا، سردبیر فصلنامه ذهن با بیان اینکه امید، رکن اساسی دین است، گفت: دست کم در دو مورد دین با مقوله امید گره خورده است.

وی افزود: دین، دینداران را به وضعیت بهتری نوید می‌دهد و ایمان را نویدبخش و نجات‌بخش می‌داند و حال آن که در غالب اوقات چنین وضعیتی در زندگی روزمره حاصل نمی‌آید. از این رو، دینداران همواره امید به تحقق وضعیت بهتر دارند. حتی برای خود ایمان آثار و نتایجی در دین شمرده می‌شود که معمولاً در دینداران به چشم نمی‌خورد. از این رو، دینداران امید دارند که ایمان آنها شکوفا شود و نتایج آن را ببینند (امید ایمانی.(

قائمی نیا تصریح کرد: دین ادعایی درباره سرنوشت نهایی بشر دارد و پایان تاریخ را خوب می‌داند، لذا دینداران همواره امید به تحقق آن پایان خوب دارند (امید تاریخی.(

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهدویت در اسلام هر دو نوع امید را در بردارد، اظهار کرد:‌ هم شکوفایی ایمان و هم امید به پایان خوب تاریخ است و اعتقاد به مهدویت اساس الهیات امید در اسلام را تشکیل می‌دهد.

سردبیر فصلنامه ذهن در پایان خاطرنشان کرد: روایت «افضل الأعمال انتظار الفرج» یک معنای عام دارد که مؤمن باید همواره انتظار گشایش ساحت الهی را داشته باشد (امید ایمانی) و یک معنای خاص که بر ظهور حضرت ولیعصر(عج) تطبیق شده است (امید تاریخی). امید تاریخی هم از نتایج امید ایمانی است. الهیات امید در اسلام هر دو نوع امید را در بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 48228
تاريخ ثبت خبر : 28 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:16
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)