| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدرضا نصوری:


مهدویت، تمدنی جهانی است/دکترین وحدت همه ملتها

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز مدیریت تخصصی مهدویت اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که اسلام یک دین جهانی است و بر اساس همین نگاه، ـ که باید جهان را ساخت ـ مهدویت نیز می تواند یک تمدن جهانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز مدیریت تخصصی مهدویت، درباره«تمدن سازی بر مدار مهدویت» اظهار کرد: هر تمدنی که در دنیا شکل گرفته یا هر گروهی که ادعای تمدن سازی داشته است، شاخصه‌هایی را برای خود تعریف کرده اند به عنوان مثال رفاه، اخلاق، رفتار، معنویت، برنامه‌های مدیریتی و … که از زمان جاهلیت تا به امروز وجود داشته است.

وی افزود: ما می‌بینیم که در طول تاریخ، «جاهلیت» روز به روز مدرن تر شده اما «تمدن» مدرن نشده است. یعنی بشر به آرامش فکری و به آن عدالت فراگیر و آن درجه اخلاقی که بتواند یکدیگر را تحمل کند، نرسیده است؛ این نشان می دهد که بشر در محتوایی که خوراک اصلی تمدن بوده، مشکل دارد.

مهدویت می تواند یک تمدن جهانی باشد

استاد حوزه و کارشناس مهدوی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که اسلام یک دین جهانی است و بر اساس همین نگاه، – که باید جهان را ساخت- مهدویت نیز می تواند یک تمدن جهانی باشد. بشر سه دوره «جاهلیت»، «علم و حکومت» و«خشم و شهوت» را پشت سر گذاشته است. ما جاهلیت را دیده، خشم و شهوت را نیز مشاهده کرده ایم؛ اما از علم و حکومت تنها ادعای آن را تجربه کردیم. بالاخره این حکومت چه زمانی محقق خواهد شد؟

حجت الاسلام نصوری ادامه داد: هر گاه بشر بتواند این دوره را تکمیل کرده و فضا را به سمت و سوی نگاه عالمانه ببرد به هدف می رسد. این مسئله در بیان بسیاری از ادیان الهی، آمده اما هیچ سازوکاری برای آن عنوان نشده است. در حالی که در «مهدویت» این سازوکار وجود دارد. در«مهدویت» معرفت، عدالت، صلح جهانی و انسانیت دیده می شود؛ این یعنی ما در مهدویت اصولی داریم و بر اساس این اصول حرکت می کنیم.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در بیان این اصول گفت: اصل اول «خداگرایی» است یعنی تفکر توحیدی در همه امور داشتن؛ اصل دوم «ولی گرایی» است یعنی تنظیم زندگی بر اساس معرفت و شناخت یک انسان کامل (حضرت مهدی علیه السلام) و اصل سوم «والاگرایی» یعنی بر اساس معنویت محوری و کرامت محوری حرکت کردن.

«جهان شمولی» و «جامع نگری» تمدنی در مهدویت دیده می شود

وی تصریح کرد: ما زمانی می توانیم این اصول را عملی کنیم که یک استراتژی داشته باشیم و با آن، جامعه جهانی را به این سمت حرکت دهیم، البته این حرکت را باید بر اساس شاخصه هایی که آموزه های مهدوی دارای آن هستند، پیش برد. به عنوان مثال یکی از شاخصه های اصلی آموزه مهدویت این است که شرق و غرب عالم را فرا می گیرد، بنابراین، می توان گفت تمدن اصیل، تمدنی است که «جهان شمول»، «فراگیر» و «جامع نگر» باشد که اینها در مهدویت وجود دارد.

حجت الاسلام نصوری افزود: شاخصه دوم بحث «عدل گستری» به عنوان شعار شعار مهدویت است و در آن «معنویت» و «عدالت» با هم توأم شده‌اند. نکته دیگر در این رابطه «قرب الهی» است؛ یعنی با عقل کامل، فضیلت محوری و کمال گرایی داشتن که این نیز در آموزه های مهدوی به چشم می خورد. اما از همه این موارد مهم تر «نماد ظلم ستیزی در مقابل باطل» است.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: به عبارت دیگر شاخصه اصلی ای که در تمدن جامعه اسلامی وجود دارد و شعار آن را نیز در مهدویت می توان دید، «حق گرایی» و «ریشه کنی نماد باطل» است. یعنی همان «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ». «هدفمندی» و «غایت نگری» را نیز باید از جمله این شاخصه ها برشمرد. ما معتقدیم که قله بندگی و عبودیت را باید بر اساس اطاعت از ولی خدا طی کرد بنابراین، محوریت این جریان حضرت ولی عصر علیه السلام خواهند بود.

«مهدویت» دکترین وحدت میان همه ملل است

«خشونت ستیزی» و «امنیت بخشی» در جامعه نیز از دیگر موارد مدنظر در شاخصه های تمدن بود که حجت الاسلام نصوری با اشاره به آنها گفت: «امنیت بخشی» در جامعه یعنی جامعه باید شاهد التهاب نباشد در حالی که در اکثر جریان هایی که ادعای تمدنی دارند، در هر گوشه از دنیا شاهد التهاب است؛ شاید عده ای در سایه این تمدن ها به آرامش رسیده باشند اما این آرامش فراگیر نیست. «مردم گرایی» و «شایسته سالاری» نیز از جمله شاخصه هایی است که باید به آنها توجه داشت؛ قرآن می فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی حکومت به دست صالحان خواهد بود و انسان های صالح، دارای شایستگی، مردم گرا و متقی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاخصه دیگری که در این رابطه باید بدان اشاره کرد «تحول گرا» و «توسعه محور بودن» در مقابل جریانات مدرنیستی است که امروز وجود دارند. امروز در همه تحولات، نگاه های «توحیدمحوری» دیده می شود. از دیگر شاخصه های یک تمدن «جمع گرایی» و «انسجام سازی» به معنای حذف اختلافات است. اما بسیاری از تمدن ها هنگامی که بروز و ظهور پیدا کردند موجب زیاد شدن اختلافات میان بشر شدند. ما اعتقاد داریم مهدویت جمع گرایی و یک دکترین وحدت در بین همه ملل است. با این نگاه می توان نظم نوین جهانی را با محوریت ِمهدویت به پیش برد و این همان تمدن نهایی است که به دست حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه به ثمر می رسد.

انتهای پیام/

کد خبر : 42479
تاريخ ثبت خبر : 7 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)