| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مناظره داغ در مورد وضعیت پژوهش حوزه؛


مهاجرنیا: عدم موفقیت حوزه در زمینه پژوهش/ رفیعی: در حد سرمایه و امکانات باید انتظار داشت

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه شاهد مناظره داغ میان حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، محقق حوزه و حجت‌الاسلام جواد رفیعی، مدیرکل پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌‌های علمیه در مورد وضعیت پژوهش در حوزه بود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، در این مناظره تاکید حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بر عدم موفقیت حوزه در زمینه پژوهش، مشغول بودن به کارهای روزمره و تحقیقات غیرمفید و نیز تبلیغ ناموفق بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی نیز بر لزوم داشتن توقع و انتظار در حد سرمایه و امکانات تاکید داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و محقق حوزه علمیه در این مناظره که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در مصلای قدس قم برگزار شد گفت: حوزه علمیه از عهده مدیریت پژوهش برنیامده است و در بسیاری از زمینه‌ها خلا داریم.

وی افزود: نیاز جامعه دو چیز است یکی در مباحث بنیادین اعتقادی و فکری و دیگری تحقیقات متناسب با نیازهای امروز جامعه که زمان‌پذیر است که در این زمینه بسیار ضعیف هستیم و کارهای انجام شده کالعدم است.

مهاجرنیا با اشاره به گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی عنوان کرد: قرار بود کارها با عقلانیت جمعی به پیش برود ولی هنوز مدیریت عقلانی و جامع پژوهشی در حوزه ایجاد نشده است و حقیقتا تحقیقات ما همراه نظام و در کنار آن هم نیست.

رئیس سابق دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های علمی حوزه پاسخگوی نیازهای روز و حتی احکام شرعی و مسایل مبتلا به مردم نیست در حالی که باید مشکلاتی مانند بانکداری اسلامی و ربا و … را حوزه حل کند.

مهاجرنیا با تاکید مجدد بر اینکه تحقیقات ما به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست ادامه داد: نهایت هنر ما این است که مکتب شیخ انصاری را بفهمیم و تدریس کنیم ولی هنوز عقلانیت جمعی پژوهشی در حوزه راه نیفتاده است و نشریات و کتب های متعددی هم که سالانه چاپ می‌شوند گرهی از گره های نظام و مشکلات را باز نمی‌کند.

مهاجرنیا افزود: مدیریت پژوهشی حوزه در حد و قواره نظام که نیست بلکه در حد و اندازه حوزه قبل از انقلاب هم نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات باید توسط حوزه علمیه حل شود بیان کرد: ظرفیت‌های حوزه علمیه بسیار زیاد است ولی ما مدیریت طلاب و نیروها را بلد نیستیم تا آنان را به سمت انجام کارهای لازم هدایت کنیم بنابراین می‌بینیم که ۶۰ مرکز پژوهشی در حوزه فعالیت می‌کنند اما کارهای تکراری و موازی‌کاری زیادی در آن وجود دارد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد رفیعی، مدیرکل پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، در پاسخ به انتقادات وی گفت: من منکر نقائص در حوزه پژوهشی نیستم ولی با بودجه فعلی و با کمترین امکانات کارهای زیادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مراکز و موسساتی با عنوان حوزه، از وزارت علوم مجوز گرفته و بودجه می‌گیرند و بودجه آنان به حساب حوزه گذاشته می‌شود اظهار  کرد: این در حالی است که این موسسات ارتباط ستادی با حوزه ندارند و نان از جای دیگر می گیرند و فرمان می‌برند.

رفیعی با بیان اینکه حوزه هیچ بودجه رسمی دولتی ندارد با تاکید بر اینکه سخنان آقای مهاجرنیا شعاری است گفت: ۱۶۷ نشریه که برخی از آنان علمی _پژوهشی است در حوزه تولید می‌شود و سالانه هزار کتاب در همایش کتاب سال داریم؛ بنابراین اینکه بگوییم حوزه هیچ کاری در پژوهش نکرده درست نیست.

مهاجرنیا در پاسخ به این مطلب گفت: تولید این همه آثار به درد شب قبر نمی‌خورد بلکه باید دردی از دردهای جامعه را بردارد و گره‌گشایی کند ولی عملا این مسئله اتفاق  نیفتاده و رخ نداده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ما  در سوریه سه سال خون دادیم ولی هنوز که هنوز است حوزه علمیه ما با حوزه سوریه ارتباط ندارد و ایضا در سایر کشورهای اسلامی نیز این وضع وجود دارد.

رفیعی نیز اظهار کرد: انجمن‌های ما در سال بودجه ۱۰ تا ۱۲ میلیونی بیشتر ندارند همچنین برخی موسسات ما برای چند میلیون دنبال قرض می‌روند و با این مشکلات، دست و پنجه نرم می‌کنیم ضمن اینکه آقای مهاجرنیا چند سال مدیریت دبیرخانه انجمن های حوزه را داشتند و باید بگویند در دوره مدیریتی خود چه کاری انجام داده است.

رفیعی در پاسخ به سخنان مهاجرنیا مبنی بر وجود ۱۵ میلیون پرونده قضایی و صدها مشکل اقتصادی  و اجتماعی و … و اینکه حوزه در همه این زمینه‌ها مسئول است عنوان کرد: اینکه در کشور ۱۵ میلیون پرونده قضایی هست و این همه مشکلات وجود دارد؛ گره‌گشایی از همه این مشکلات، وظیفه حوزه نیست و بقیه مانند صدا و سیما و ده‌ها نهاد فرهنگی دیگر نیز نقش دارند و نباید از حوزه انتظاری داشته باشیم در حالی که امکانات آن متناسب با انتظارات نیست.

این مناظره در حاشیه برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه که با غرفه‌های متعدد از جمله جامعه الزهراء(س)، جامعه المصطفی(ص)، انجمن های حوزه و … تشکیل شده بود برگزار شد. 

انتهای پیام/

کد خبر : 58654
تاريخ ثبت خبر : 29 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)