| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از محمدجواد رودگر؛


منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است

مبانی عرفان وحیانی عنوان تحقیقی است که اخیراً به قلم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد رودگر در گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان‌یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد رودگر متولد ۱۳۴۲، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی است. وی عضو هیئت‌علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با رتبه دانشیاری و استاد دانشگاه است.

 

از وی تاکنون بیش از ۳۵ اثر علمی به‌صورت کتاب منتشرشده که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:۱- مطهری شناسی در سه دفتر (آفتاب احیاگران، فیلسوف فطرت و عرفان مطهر) ۲- صحیفه عرفان در دوازده دفتر ۳- سیر و سلوک در قرآن ۵- عرفان وحیانی در اندیشه علامه طباطبائی، سر سلوک (شرح رساله الولایه میرزا احمد آشتیانی) ۶- عرفان عاشورائی ۷- عرفان زهرائی ۸- رنگ عشق ۹- همگرائی عقل و عشق درنهضت حسینی ۱۰- سلوک و شهود از دیدگاه نهج‌البلاغه همچنین از ایشان ده‌ها مقاله علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و علمی – تخصصی نیز در مجلات معتبر علمی نشر یافته است و جدیدترین تحقیق وی با عنوان مبانی عرفان وحیانی به‌تازگی به اتمام رسیده است.

 

از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد رودگر خواستیم تا در یادداشتی کوتاه به معرفی این اثر بپردازد.

 

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 

منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است نه منطق استشهاد به منابع وحیانی؛ به این معنا که عرفان وحیانی از طریق مراجعه به نصوص دینی یا کتاب و سنت با روش اجتهادی – تبیینی کشف و تولید گشته و در توصیف و تبیین گزاره‌ها و آموزه‌های عرفانی از تراث گران‌سنگ عارفان بخصوص عارفان شیعی سترگ در طول تاریخ استفاده می‌شود.

 

از آنجایی‌که توحید عرفانی در عرفان وحیانی از خلوص خاص و برهان ویژه‌ای بهره‌مند بوده و توحید وجودی – شهودی در این عرفان با عبارت توحید صمدی یا توحید قرآنی قابل‌بیان و تبیین است؛ بنابراین کتاب حاضر مسائل بنیادین عرفان نظری مثل: ۱- توحید ۲- موحد را در دو حوزه هستی‌شناسی و انسان‌شناسی عرفانی در بهترین وجه ممکن وبرترین شرایط و کیفیت علمی معقول و ناب که منزه از هر شرک، سطحی‌نگری، افراط‌گرایی و خرافات است را مورد تحلیل و تعلیل داده است.

 

در عرفان وحیانی انسان کامل محور عالم وجود و قطب هستی و واسطه فیض الهی در نظام تکوین و تشریع است، بنابراین هرگونه تکامل و تعالی علمی و عملی انسان متکامل در ارتباط معنادار با انسان کامل مکمل است. در مدل عرفان وحیانی انسان کامل مکمل مرکز هدایت و وسیله رشد و تکامل انسان متکامل خواهد بود. ناگفته نماند که مصداق انسان کامل عرفان وحیانی همانا پیامبر اعظم (ص) و عترت پاکش (ع) هستند که از ولایت اطلاقی و کلی برخوردارند. آنان هستند که در ذیل و ظل حقیقت محمدی (ص) تفسیرپذیرند. همچنین این کتاب مباحث معرفت‌شناختی را در دو ساحت ماهیت و امکان کشف و شهود از منظر کتاب و سنت موردبحث قرار داده است. کتابی که ابحاث تصدیقی و تحصلی اش را با بحث از مبانی معنا و زبان‌شناسی عرفان وحیانی به پایان رسانده است.

 

اهدافی که کتاب حاضر در جستجوی آن است عبارت‌اند از:

اثبات و تبیین ظرفیت کتاب و سنت در تولید عرفان ناب، پویا و پایا

تنزه عرفان وحیانی از تأویلات مذموم و تفسیر برای، توصیف و تفسیر رابطه حق و خلق

بیان عمیق و انیق توحید وجودی – شهودی

بهره‌گیری از معارف عرفانی و ادبیات تولیدشده عرفان اسلامی

 

دستاوردهای پژوهش حاضر نیز عبارت‌اند از:

 

استنباط مبانی تصدیقی و تحصلی عرفان وحیانی

بیان وجوه اشتراک و افتراق عرفان وحیانی با عرفان مصطلح موجود درروش و ره‌آوردی معرفتی در ساحت عرفان نظری

ارائه تعاریف مأخوذ از آموزه‌های وحیانی برای عرفان و عارف

عرفان وحیانی عرفانی صائب و صادق در مقام نظر و عرفانی پویا و پایا در مقام عمل

در عرفان وحیانی توحید وجودی – شهودی و حضور و ظهور پیامبر اعظم (ص) و عترت پاکش (ع) به‌عنوان انسان کامل مرکز نظام تکوین و تشریع قرارگرفته و در تکامل و تعالی انسان‌های دیگر نقش‌آفرین‌اند.

 

پژوهش مبانی عرفان وحیانی در سه فصل به شرح زیر گردآوری‌شده است: درآمدی بر عرفان وحیانی درسه گفتار، مبانی تصدیقی عرفان وحیانی در دو گفتار و مبانی تحصلی عرفان وحیانی نیز در دو گفتار. منطق حاکم بر این پژوهش عبارت است از اینکه عرفان وحیانی، عرفانی برساخته از نصوص دینی و برخاسته از متن کتاب و سنت است که در یک مواجهه مستقیم و مستقل با آموزه‌های وحیانی استنباط و استخراج می‌گردد.

 

در عرفان وحیانی سخن در تولید از منبع وحی یا کشف تام محمدی (ص) است تا عملیات استنباط معارف عرفانی صورت پذیرد نه سخن از تطبیق بر منابع یادشده تا برونداد کشف و شهود عارفان را بر نصوص تطبیق داده و استشهاد به وحی انجام گیرد.

 

این پژوهش با عنوان مبانی عرفان وحیانی به‌زودی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 21937
تاريخ ثبت خبر : 14 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:05
برچسب‌ها:, , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)