| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

کارشناس و پژوهشگر بنیاد مهدی موعود(عج):


منتظِر باید همانند منتظَر در آماده باش کامل باشد

کارشناس و پژوهشگر بنیاد مهدی موعود(عج) گفت: یکی از القاب امام زمان(عج)، قائم به معنای این است که امام در آماده باش کامل هستند و اگر خداوند به ایشان اذن ظهور بدهند، آماده هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، ویژه برنامه «انتظار کافی نیست» رادیو گفت و گو با موضوع انتظار در پویایی جامعه اسلامی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین ترابی، کارشناس، پژوهشگر و مربی بنیاد مهدی موعود (عج) روانه آنتن شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ترابی در آغاز به مفهوم انتظار پرداخت و گفت: از لحاظ لغوی انتظار به معنای چشم به راه بودن و امید به آینده داشتن است و در اصطلاح، چشم به راه ظهور منجی بودن را انتظار می گویند.

وی افزود: مسلمانان منتظر امام زمان(عج)، دوازدهمین جانشین پیامبر اسلام (ص) هستیم و خداوند در آیات قرآن نیز به این امر توجه دارند از جمله سوره یونس آیه ۱۰۲ که می فرماید «فانتظروا إِنِّی مَعَکُمْ مِّنَ المنتظرین».

کارشناس مذهبی با بیان اینکه در اهمیت انتظار آیات فراوانی داریم، اظهار کرد: این روایات امید بخشی را به انسان می دهد از جمله امام صادق (ع) که فرمودند «بخواهید به شما خبری را بدهم که اگر آن عمل را انجام دهید، همه اعمالتان قبول می شود، آن عمل بالاتر از نماز، روزه و خمس و زکات، انتظار فرج امام زمان است» همچنین پیامبر (ص) فرمودند «انتظار فرج از افضل اعمال امت من است».

وی با اشاره به دیدگاه شهید مطهری مبنی بر اینکه انتظار در دو قسمت انتظار سازنده و مثبت و انتظار ویران کننده و منفی تقسیم می شود، توضیح داد: انتظار ویران کننده انتظاری است که جامعه را خراب می کند و به فساد و ظلم می کشاند و این مورد رضایت خداوند متعال و ائمه معصومین و حتی امام زمان (عج) هم نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی ادامه داد: بعضی ها می گویند ما منتظر امام زمان(عج) هستیم و برای ظهور حضرت دعا می کنیم اما در جامعه هیچ کاری را انجام نمی دهند این انتظار ویران کننده است یعنی نه امر به معروفی و نه نهی از منکر نمی کنند و کاری به جامعه نداشته باشیم.

بعضی ها حتی پا را فراتر می گذارند و به استناد فرموده پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه وقتی امام زمان (عج)ظهور کنند عدل و داد را برپا می کنند کما اینکه جامعه پر از ظلم و جور شده است؛ می گویند پس ما هم بیاییم بر فساد دامن بزنیم تا امام زمان (عج) زودتر بیاید و این همان انتظار ویران کننده است.

این پژوهشگر در رابطه با انتظار سازنده نیز گفت: انتظار سازنده به معنای تلاش و کوشش منتظر برای آمدن منتظر با فراهم نمودن زمینه های ظهور است.

وی در ادامه به وظیفه منتظران در جامعه اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از القاب امام زمان (عج)، قائم است که وقتی برده می شود ما به احترام این نام بلند می شویم و در روایات مان هم این کلمه بکار برده شده است. این کلمه به معنای ایستاده است و این لقب به این معنا است که امام زمان (عج) در آماده باش کامل هستند و اگر خداوند متعال به ایشان اذن ظهور بدهند، ایشان همیشه آماده به خدمت و آماده باش هستند. پس بطور کلی منتظِر هم باید مانند منتظَر آماده باش کامل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی افزود: یکی از وظایف منتظرین، شناخت خود حضرت و معرفت به ایشان است. ما دو نوع شناخت شناسنامه ای و شناخت جایگاه ایشان در هستی را داریم و منظور از شناخت ایشان، شناخت جایگاه حضرت در عالم امکان مد نظر است. یکی دیگر از وظایف ما الگوپذیری از امام زمان (عج) در دوران غیبت کبری است.          

وی افزود: باید یاد امام همیشه در قلب و جان ما باشد و تلاش کنیم در زمان غیبت ایمان مان را حفظ کنیم  و برای ظهور زمینه سازی انجام بدهیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 66306
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:32
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)