| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مصطفی جمالی:


ملتی که به خودباوری برسد می تواند تمدن ساز و جامعه ساز باشد

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ابراز کرد: اساسا انقلاب فرهنگی برای رسیدن به همین فرهنگ ایرانی اسلامی بود، به هر صورت نمی توان با فکر جامعه سکولار، شهر اسلامی داشت.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به علل عدم موفقیت در ارایه روش آموزشی مبتنی بر استدلال و تحلیل اظهار کرد: شاید یک علت در این مساله باشد که ما نتوانسته ایم به درستی به دانش آموزان و دانشجویان مان بصیرت دهیم.

وی ادامه داد: از نظر من در تقسیم بندی مباحث دینی با دو مقوله عالِم شدن و علم آموزی و از سوی دیگر مقوله بصیرت بخشی مواجهیم که این دو غیر از علم و آموزش است. از سوی دیگر آموزش و پرورش دو مقوله به هم پیوسته است. باید پرورش رخ دهد و بعد از آن در بستر این پرورش مقوله آموزش ارایه شود.

حجت الاسلام جمالی با بیان اینکه اولین هدف پرورشی در سیستم آموزشی باید ارایه بصیرت باشد، افزود: این مفهوم یعنی دانش آموز بتواند به زندگی و روابط اش با دیگران معنا دهد و بداند کجای عالم ایستاده است.

عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: اگر بتوانیم به دانش آموزان این مهم را منتقل کنیم که هر فرد در این عالم نقشی دارد و هرگونه عملکرد ما در عالم هستی بازخوردی دارد، در آن صورت او اهل وظیفه می شود و خود را مقید می کند تا در ابعاد مختلف زندگی به بهترین شکل عمل کند و تصور می کنم جهاد علمی نیز از یک جهت همین مفهوم را داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر امروز شاهد حرکتی جدی در عرصه آموزش و پرورش و البته نظام آموزش عالی در راستای شکل گیری جهاد علمی نیستیم علت به سیستم آموزشی حافظه محور ما بر می گردد. متاسفانه سیستم آموزش ما هوش محور نیست بلکه فقط بر تقویت حافظه استوار است. ما یک سری مفاهیم را در کتاب ها ارایه می کنیم و از دانش آموز می خواهیم این مفاهیم را عینا حفظ و ارایه کند و طبیعی است که وقتی دانش آموز یا دانشجو از تحصیل فراغت یابد دیگر سراغ این مفاهیم حفظ شده نمی رود.

وی تاکید کرد: باید ساختار آموزش ما تغییر جدی پیدا کند که اگر چنین نشود دانش آموز و دانشجو اهل استدلال تربیت نمی شود. از سوی دیگر مشکل مضاعف آن است که ارتباط دستگاه علمی کشور با مراکز تولید اعم از کارخانه ها، آزمایشگاه و کارگاه ها محدود است. مثلا فردی که علوم انسانی می خواند باید بداند که در این جامعه دانش او کارکرد دارد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در مورد تاثیر فرهنگ وارداتی در عدم اجرای جهاد علمی اظهار کرد: ملتی که به خودباوری برسد می تواند تمدن ساز و جامعه ساز باشد و هویت پیدا کند، اساسا انقلاب فرهنگی برای رسیدن به همین فرهنگ ایرانی اسلامی بود. به هر وصورت نمی توان با فکر جامعه سکولار، شهر اسلامی داشت.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 35205
تاريخ ثبت خبر : 7 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:08
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)