| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مقایسه دیدگاه حکمت متعالیه و برخی متکلمین شیعی در مورد علم امام

پایان‌نامه کارشناسی ارشد فلسفه گرایش فلسفه و کلام اسلامی، با عنوان «مقایسه دیدگاه حکمت متعالیه و برخی متکلمین شیعی در مورد علم امام (ع)» توسط زهرا خطیبی نگاشته و زهرا توازیانی و اعلاء تورانی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه دراسفند ماه ۱۳۹۱ در دانشگاه الزهرا (س) دانشکده الهیات بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد فلسفه  گرایش فلسفه و کلام اسلامی، با عنوان «مقایسه دیدگاه حکمت متعالیه و برخی متکلمین شیعی در مورد علم امام» توسط زهرا خطیبی نگاشته شده است.

زهرا توازیانی و اعلاء تورانی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در اسفند ماه ۱۳۹۱ در دانشگاه الزهرا(س) دانشکده الهیات بودند.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

علم ‌امام بارزترین‌ صفتی است‌ که از دیرباز در امام‌شناسی موردتوجه عالمان و متفکران بوده است. اندیشمندان شیعی این ویژگی را از شروط بنیادین امامت دانسته، در رویارویی با دیگر گروه‌های جامعه اسلامی بر آن استدلال کرده‌اند.

 مطالعه در این موضوع همواره با نگرش‌ها و رویکردهای فکری مختلفی صورت گرفته و در میزان و چگونگی آن اختلافاتی پدید آمده است. این تحقیق با رویکردی تطبیقی و با بهره‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی، به بررسی دیدگاه حکما و متکلمین درباره علم امام پرداخته، درصدد مقایسه و تا حد امکان جمع نظر متکلمان با حکمت متعالیه برآمده است.

 بر اساس نتایج به‌ دست‌ آمده از ادله طرفین، هر دو گروه بر تقید علم امام به ذاتی ‌نبودن و افاضه از جانب خداوند متعال و نیز بر عدم احاطه علم ایشان نسبت به کنه ذات و صفات ذاتی خداوند اتفاق دارند.

اختلاف طرفین تنها بر سر علم امام به جمیع افعال الهی و احاطه او بر همه موضوعات و مخلوقات است که تفاوت گذاشتن میان وجود نوری امام و وجود عنصری او، کلید حل نزاع تا حد زیادی به شمار رفته، بدین ترتیب آنچه حکمت متعالیه درباره علم گسترده امام به همه موضوعات و حقایق قائل شده به وجود نوری او و قیودی که متکلمان ذکر کرده‌اند، به وجود عنصری امام برگشت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 45656
تاريخ ثبت خبر : 12 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:05
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)