| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مقایسه‌ جایگاه علوم انسانی در برنامه درسی اگزیستانسیالیستی و اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی مقایسه‌ای جایگاه علوم انسانی در برنامه درسی اگزیستانسیالیستی و برنامه درسی اسلامی» توسط مریم تقوی نگاشته و ابوالفضل غفاری، استاد راهنما و محمدرضا سرمدی، استاد مشاور این رساله در مرکز پیام نور تهران، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی مقایسه‌ای جایگاه علوم انسانی در برنامه درسی اگزیستانسیالیستی و برنامه درسی اسلامی» توسط مریم تقوی نگاشته شده است.

ابوالفضل غفاری، استاد راهنما و محمدرضا سرمدی، استاد مشاور این رساله در مرکز پیام نور تهران، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران بودند.

چکیده:

علوم انسانی، عهده دار پژوهش و کاوش در احوال درونی، حیات معنوی، اجتماعی و رفتاری انسان به عنوان فاعل شناسایی است. هدف این علوم فهم، ادراک و تفاهم و روش آن تفسیر است.
علوم انسانی برمبنای نوع نگاه به حقیقت انسان و موقعیت وی در هستی تبیین می‌شود. بدین‌سبب می‌توان آن را علومی راهبردی وتمدن ساز نامید.
به دلیل نقش این علوم، بررسی جایگاه آن در برنامه درسی به عنوان محور فعالیت‌های تربیتی، سازنده و راهگشا خواهد بود. هدف این پژوهش، بررسی برنامه درسی و جایگاه علوم انسانی در آن، با روش تحلیل محتوا در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اگزیستانسیالیستی، با رویکردی تطبیقی بوده است.
ضمن پژوهش به بحث درباره مبانی هستی‌‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش شناسی هر دو دیدگاه پرداخته شد. به لحاظ انسجام در امر پژوهش، بعد از مطالعه مبانی فلسفی هردو نظام، ازرویکرد اسلامی، استاد مرتضی مطهری و از رویکرد اگزیستانسیالیستی، کارل یاسپرس به عنوان نمایندگان این دو نحله برگزیده و آرای این دو فیلسوف مورد بررسی قرار گرفت.

سپس اهداف، فرایندها و رویکردهای یاددهی یادگیری، از نظر فعالیت‌های معلم و شاگرد بررسی گردید.بر اساس یافته‌های پژوهش، هر دو رویکرد با دیدگاه‌های متفاوت با تأکید بر جایگاه انسان او را موجودی آزاد، آگاه و مسئول دانسته‌اند که به صورت بالقوه در دنیا و در ارتباط با طبیعت و دیگران قرار دارد و در یک فرایند زمانی خود را می‌سازد.

اگزیستانسیالیسم با تقدم وجود بر ماهیت و تأکید بر خودشکوفایی انسان، او را موجودی به خود وانهاده معرفی می نماید، که مسئول تشخص فردی وتعالی وجودی خویش است.

از سویی دیگر، در تربیت اسلامی با تأکید بر تثبیت توحید حضوری، انسان را «حی متأله‌«، با فطرتی کمال‌جو معرفی می نماید که گنجایش ظهور اسماء و صفات خداوندی را دارد.

لذا پژوهش پس از بررسی هر دو مکتب، دلالت‌های متناسب با دیدگاه اسلامی در جهت تبیین برنامه درسی اسلامی را به‌دور از درآمیختگی با رویکرد اگزیستنسیالیستی استخراج نموده است.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 67173
تاريخ ثبت خبر : 16 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:23
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)