| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مدیرگروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی:


مقاومت، تنها نسخه شفابخش اقتصاد

عاقلانه رفتار نکردیم، این وضع بی حالی و رخوت و رواج روحیه تنبلی در کشور زنگ خطر برای اقتصاد است. منابع اسلامی به شدت این روحیه تنبلی را نکوهش کرده اند؛ فرشته ها که اقتصاد را نمی سازند و با ان شاء الله گفتن کار درست نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، اقتصاد مقاومتی و تولید – اشتغال، عنوانی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به عنوان شعار سال انتخاب کردند.  نامگذاری سال جاری با تکیه بر تولید- اشتغال ذیل مفهوم اقتصاد مقاومتی از سوی معظم له، به اندازه ای حایز اهمیت است که در صورت تحقق آن می توانیم شاهد یک دگرگونی عظیم در ابعاد مختلف در کشور باشیم. به زعم بسیاری از پژوهشگران، اقتصاد مقاومتی مولفه ای متفاوت و کاملا مغایر با اقتصاد ریاضتی است چراکه اقتصاد ریاضتی قادر به تامیین نیازهای ابتدایی و اولیه نیز نیست در حالی که اقتصاد مقاومتی تکیه بر کار و تلاش دارد. از این رو و به منظور بررسی راه های تحقق و دستاوردهای این نوع خاص از اقتصاد بر آن شدیم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامعلی معصومی نیا، مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی به گفت وگو بنشینیم که حاصل آن را می خوانید:

حجت الاسلام معصومی نیا با بیان اینکه ما در کشورمان یک الگوی بومی برای اقتصاد نداشته ایم، گفت: این مساله مربوط به امروز نیست و قبل از انقلاب نیز چنین بود و مدل بومی اقتصاد در اختیار نداشتیم که بر اساس آن بتوانیم مسایل این حوزه را سامان دهیم. در واقع روزمره گی و نداشتن برنامه های درازمدت و به اصطلاح رایج در اقتصاد به این معنا که امکانات و اعتقادات و آموزه های اسلامی را با هم ببینیم و بعد از آن بهره گیری از امکانات را عملیاتی کنیم، نداشته ایم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن علیه ماست، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به حق بارها فرموده اند که حواس مان باشد که بسیاری از درگیری هایی که برای ما ایجاد می کنند، فرعی است. می خواهند حواس ما را از مساله اصلی که عبارت است از مساله اقتصادی پرت کنند چراکه پاشنه آشیل مملکت ما اقتصاد ماست و اگر اقتصاد ما درست نشود، وضع سیاست و فرهنگ در معرض آسیب خواهد بود. وقتی که اقتصاد بومی نشود، باعث می شود مردم نیازهای اولیه شان تامین نشده، محتاج خارجی ها می شویم و آنها ما را تحت فشار بگذارند.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد تصریح کرد: بنابر این، سخن مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر جنگ تمام عیار اقتصادی، سخنی بحق است. تمامی این مشکلات اقتضا می کند که ما خود را از این وضع نجات دهیم. تاکنون نیز برنامه جامع نداشتیم که باعث شد رهبری با درایتی که دارند یک سری سیاست هایی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی را اعلام کنند و چند سال را با محور مباحث اقتصادی نامگذاری کنند.

همت جامع نداشتیم، مشکلات حل نشد

وی با بیان اینکه نامگذاری های چند سال اخیر از سوی مع ظم له به دلیل اولویت مساله اقتصادی برای مملکت است، تاکید کرد: چون همت جامع نداشتیم، مشکلات اقتصادی حل نشد. توجه داشته باشیم که اگر در حوزه اقتصاد کاری نکنیم مردم به دلیل فشارهای اقتصادی ناامید می شوند. درست است که پیشرفت های مختلفی داشته ایم و سطح زندگی مردم بالاتر رفته است اما در مقایسه با نیازها، این سطح پایین است.

استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: قسمت عمده ای از جمعیت ما جوان است، وقتی که اقتصاد درست نباشد ازدواج آسیب می بیند، افراد به آینده ناامید و  نسبت به مملکت بدبین می شوند. امروز باید ریشه بسیاری از مشکلات را در مسایل اقتصادی جست وجو کرد. با جود اینکه ما از نظر اسلامی اقتصاد را به معنایی که کمونیست ها می گویند، زیربنا نمی دانیم ولی می گوییم اگر نیازهای مادی انسان ها تامیین نشود، نمی توانند در عرصه های دیگر تعالی داشته باشند.

وی بیان کرد: سیاست هایی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح کردند می تواند در قالب یک نظریه اقتصادی اجرا شود. نظریه اقتصاد مقاومتی تنها نظریه ای است که اکنون برای اقتصاد ایران پاسخگو است.

اقتصاد مقاومتی را به ریاضت تعبیر نکنیم

معصومی نیا با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: این نظریه اصلا به معنای آن نیست که دولت گلوی مردم را فشار دهد و به آنها کمتر برسد، برخی فکر می کنند اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد ریاضتی در حالی که چنین نیست. مراد از اقتصاد مقاومتی از یک جهت کار و تلاش است. به این معنا که از توان موجود درست استفاده کنیم. باید تنبلی را کنار گذاشت، عده ای هستند که تا فرصتی دست می دهد ترجیح می دهند پول خود را در سفر و رفتن به ترکیه خرج کنند و ارز از کشور خارج کرده و تولید کننده خارجی را پردرآمد و تولیدکننده داخلی را در بازار ناامید کنند.

 وی تصریح کرد: تا یک ماه بعد از ایام عید کارها در بسیاری از مراکز به درستی راه نیفتاده است، ظاهرا یک هفته ادارات ما تعطیل هستند اما در عمل گویی یک ماه طول می کشد تا واقعا کارها به روال قبل برگردد، با این وضع نمی توان انتظار داشت که فرشته ها اقتصاد ما را بسازند و با ان شاء الله گفتن هم کار درست نمی شود.

این محقق با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ریاضت نیست بلکه دوری از زرق و برق های زندگی یا کمتر شدن آنهاست، افزود: دولت از ریخت و پاش ها جلوگیری و انضباط مالی را بیشتر کند. نتیجه این رویکرد استفاده از امکانات موجود برای حداکثر بهره وری است. اقتصاد ریاضتی یعنی نیازهای ضروری زندگی دریغ شود در حالی اقتصاد مقاومتی در کوتاه مدت به رهیافت می رسد.

 وی با اشاره به اینکه کشورهایی که در اقتصاد خود به موفقیت و رشد رسیده اند از مولفه های اقتصاد مقاومتی استفاده کرده اند، تصریح کرد: برای مثال در آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، کره جنوبی، که از کشورهای توسعه یافته دنیا محسوب می شوند؛ مقررات به گونه ای تتنظیم شد که افراد با اتکاء بر توانایی های داخلی و با مقررات سخت گیرانه در مورد واردات، اقتصاد بومی و تکیه بر ظرفیت های داخلی شد.

هیچ کشوری با نگاه به خارج پیشرفت نمی کند

 معصومی نیا ادامه داد: هیچ کشوری با چشم داشتن به کشورهای خارجی پیشرفت اقتصادی نکرد. کسانی که برنامه توسعه ژاپن را ساختند گرایش های سوسیالیستی داشتند و وجه همت شان ناسیونالیسم اقتصادی بود. کالای خارجی را تحریم کرده بودند، پابرهنه راه می رفتند و می گفتند تا کفش تولید نکرده ایم پابرهنه می مانیم. لذا آمار واردات در ژاپن همواره کم است.

این محقق گفت: آلمانی ها متوجه شدند اگر بخواهند پیشرفت کنند باید از نظر سیاست های ارزی رویکرد متفاوتی داشته باشند لذا مقررات سختگیرانه ای نسبت به واردات و صادرات اعمال کردند تا در این بین تولیدکننده داخلی ضرر نکند. اما متاسفانه ما برای کارگرهای چینی و هندی اشتغال ایجاد کردیم در حالی که نیروی جوان خودمان در کشور بیکار است.

 استاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: عاقلانه رفتار نکردیم، این وضع بی حالی و رخوت و رواج روحیه تنبلی در کشور زنگ خطر برای اقتصاد است. منابع اسلامی به شدت این روحیه تنبلی را نکوهش کرده اند. نقل است روزی فردی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: پدرم ارثی عظیم برایم گذاشته به گونه ای که اگر تا آخر عمر کار نکنم و فقط بخورم ضرری به من وارد نمی شود، حضرت(ع) به او فرمودند: «باید کار کنی.»

وی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد از مولفه هایی بود که رهبری در سخنان خود به آن تاکید کرده اند، گفت: مردمی شدن اقتصاد یعنی از ظرفیت مردم در عرصه های مختلف استفاده و اقتصاد را زنده کنیم به گونه ای که مردم مواهب و ثمره کارشان را ببینند.

این محقق افزود: تنها راه نجات ما این است که در مسیر موحود تجدیدنظر کنیم. برخی خیال می کنند خارجی ها دلشان برای ما می سوزد. در حالی که چنین نیست. هیچ غریبه ای دلش برای دیگری نمی سوزد.

 وی با تاکید بر اینکه باید انقلاب اقتصادی در کشور شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: انقلاب ما انقلابی سیاسی و فرهنگی بود ولی در حوزه انقلاب اقتصادی موفق نشده ایم. باید با تکیه بر امکانات داخلی و حمایت از تولید کننده داخلی انقلاب اقتصادی کنیم که این مهم میسر نمی شود مگر اینکه همت عمومی و جهاد اقتصادی راه بیندازیم و با استفاده از ظرفیت مردم باورهای مردم را نسبت به تولید داخل اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 44402
تاريخ ثبت خبر : 25 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:03
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)