| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی:


مفسر باید نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند

رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی گفت: در تفسیر باید به صورت عینی نشان دهیم که قرآن کتاب تمدن ساز است و مفسر باید بتواند نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مجموعه فرهنگی سرچشمه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، در جلسه تفسیر تمدنی قرآن که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت: مفسر باید بتواند پاسخگوی پرسش ها و نیازهای جامعه خود باشد.

وی افزود: مفسر باید بتواند با ابتکار خود برای دردهای جامعه خود نسخه داشته و دنبال هدایت گرفتن از قرآن برای حل معضلات جامعه خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد درباره تفسیر تمدنی قرآن، عنوان کرد: در این تفسیر مفسر باید بتواند افزون بر فقه فردی بر فقه کلان اجتماعی تسلط داشته باشد، در تمدن سازی فقه فردی و کلان اجتماعی هر دو به یکدیگر آمیخته است چراکه احکام فقه فردی بر کلان جامعه و احکام فقه اجتماعی نیز بر افراد جامعه اثرگذار است.
این مفسر قرآن کریم، درباره منظومه فکری اخلاقی تفسیر، اظهار  داشت: در پایان تفسیر درست از یک دوره کامل قرآن کریم، شما باید به یک انضباط فکری و دین شناسی روشن رسیده باشید.

وی افزود: در تفسیر تمدنی پیش فرض این است که دین تمدن دارد و خداوند ربوبیت کل هستی و نظام انسانی را بر عهده دارد و در این زمینه جانشین او روی زمین پیامبر(ص) است.

 حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه قرآن کتاب تمدن است، ابراز کرد: در تفسیر باید به صورت عینی نشان دهیم که قرآن کتاب تمدن ساز است، مفسر باید بتواند نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند.
این مفسر قرآن کریم، در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مفسر باید بتواند مناسبات آیات مربوط به تقوا، زهد، انفاق یا سایر موارد با تمدنی بودن قرآن را تشخیص دهد، ما امروز تفسیر متناسب با فضای حاکمیت نداریم که بتوانیم با توجه به آن برخی مشکلات را حل کنیم

جلسات تفسیر تمدنی قرآن روزهای یکشنبه هر هفته از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد ۷۲ تن موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور برگزار می‌گردد و ورود برای عمومی علاقه مندان رایگان است.


انتهای یام/

کد خبر : 58467
تاريخ ثبت خبر : 27 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:07
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)