| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد دانشگاه تهران در همایش اقتصاد مقاومتی:


مغز استراتژیک ما در حوزه اقتصاد، معیوب است

محمدمهدی اسماعیلی در همایش اقتصاد مقاومتی، پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد گفت: وقتی پرسیده می شود که چرا اقتصاد ما در تراز آرمان های انقلاب رشد نکرده است در جواب باید گفت دلیل آن معیوب بودن مغز استراتژیک ما در حوزه اقتصاد و داشتن نگاه بیرونی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیل طلیعه به نقل از ستاد خبری همایش اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، دکتر محمدمهدی اسماعیلی استاد دانشگاه تهران امروز ۴ اسفندماه در همایش اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد که در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با تشریح بخشی از مقاله خود که به همایش اقتصاد مقاومتی ارسال کرده بود، گفت: معضل اصلی در مدیریت اقتصادی ما، برنامه ریزی و نگاه به بیرون و عدم توجه به ظرفیت های داخلی است. بعد از اتمام جنگ جهانی در سال ۱۳۲۷ نظام برنامه ریزی در کشور بوجود آمد و اصل چهار ترومن اجرایی شد.

وی افزود: وقتی پرسیده می شود که چرا اقتصاد ما در تراز آرمان های انقلاب رشد نکرده است در جواب باید گفت دلیل آن معیوب بودن مغز استراتژیک ما در حوزه اقتصاد و داشتن  نگاه بیرونی است. ترومن دراصل چهارم عنوان می کند که این برنامه برای امنیت آمریکا نوشته شده و همه این نظریه ها براساس مکتب نوسازی است و مکتب نوسازی هم به دنبال ایجاد رشد خطی و آمریکایی سازی بود.

وی با بیان اینکه نگاه به بیرون داشتن اقتضائات درونی را شامل نمی شود، گفت: یکی از اقتضائاتی که با اصل چهارم ترومن شروع شد ارسال باقیمانده وسایل از جنگ جهانی دوم در آمریکا به ایران بود که به عنوان مثال با ارسال توالت فرنگی به روستاهای کشور به اعتراض آنها منجر شد.

اسماعیلی ادامه داد: اجرای اصل چهارم ترومن دو نتیجه را در جامعه ایران در پی داشت: اول اینکه اجرای این اصل ضررهایی را به حوزه اقتصاد وارد کرد و اصلاحات ارضی هم بر اساس همین نگاه شکل گرفت به طوری که آمارها نشان می دهد در سه سال اجرای طرح ترومن میزان صادرات آمریکا به ایران ۲۰ درصد افزایش یافت.

این استاد دانشگاه افزود: دومین نتیجه طرح ترومن، استحاله فکری نخبه ای و تربیت کادر تکنوکرات برای اداره امور اقتصادی و سیاسی بود و در این راستا  آموزش گسترده ای تدارک دیده شد و نسل مدیران دهه های ۴۰ و ۵۰ کشور از آموزش دیدگان ناشی از اجرای این طرح در ایران است.

وی با بیان اینکه امروز بعد از گذشت بیش از ۶۵ سال از آغاز برنامه ریزی در کشور در به همان پاشنه سابق می چرخد، گفت: اولویت دانستن نگاه به بیرون، اشتباه استراتژیک است و گرنه کشور ما به لحاظ داشتن منابع، ظرفیتها و نیروی انسانی هیچ کمبودی ندارد.

ارتباط مبانی قرآنی اقتصاد مقاومتی در متون علمای شیعه

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی استاد موسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  با اشاره به اینکه مقاله ارائه شده من در این همایش مولفه ها، الزامات اقتصاد مقاومتی در اندیشه و سیره علمای شیعه در دوران معاصر است، گفت:  مبانی فقهی و عموما قرآنی اقتصاد مقاومتی در متون علمای شیعه در دوران معاصر آورده و بر اساس آن استدلال شده است.

وی افزود: در بحث ارتباط مبانی قرآنی اقتصاد مقاومتی در متون علمای شیعه چهار مولفه مطرح شده است: عدم پذیرش سلطه استکبار، عزت مسلمانان، حرمت دوستی و مودت با کفار و حرمت تشبه با کفار.

ابوطالبی اضافه کرد: برخی از مولفه های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند به صراحت در متون علمای شیعه در دوران قاجار و پهلوی مطرح شده است از جمله استفاده از کالاهای داخلی و پرهیز از استفاده از کالاهای خارجی، ایجاد کارآفرینی، مردمی کردن اقتصاد، ممانعت از خروج سرمایه های داخلی و اصلاح الگوی مصرف بر اساس قناعت.

ابوطالبی با اشاره به مولفه استفاده از کالاهای داخلی و پرهیز از استفاده از کالاهای خارجی گفت: دو اقدام از علمای شیعه در صدور فتوا در پرهیز از استفاده از کالاهای خارجی و استفاده از کالاهای داخلی و پیوند اقتصاد و فرهنگ در فتواهای علماست. این فتوا در راستای حمایت از تولید داخلی و حفظ استقلال اقتصادی است. بعد دیگر فتواهای علما سیاسی است به طوری که به دلیل حضور بیگانه در مرزهای کشور توصیه شد که  با توجه به حضور بیگانه در مرزهای کشور باید از استفاده کالاهای متخاصم پرهیز کنند مانند فتوایی از استفاده از کالاهای کشور روسیه در آن زمان صادر شد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر فتوای علما در استفاده از کالاهای داخلی، بحث فرهنگی و معنوی است. به عنوان مثال مرحوم محدث نوری تاکید داشت که نمی توان به طهارت کالاهای خارجی به صرف تمیزی ظاهری که به دست بیگانگان آماده می شود، اطمینان و ایمان داشت.

ابوطالبی در پایان سخنانش گفت: طلاب و روحانیون باید توجه داشته باشند که در استفاده از کالاهای ایرانی خودشان باید پیش قدم شوند. امروز مردمی کردن اقتصاد هم مورد توجه روحانیون قرار گرفته تا از این طریق مردم بتوانند در اقتصاد مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 42309
تاريخ ثبت خبر : 4 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:20
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)