| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


معنا و ویژگی­های فیلم دینی در جدیدترین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت

شمارۀ 118 مجلۀ اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع بررسی رابطه «سینما و دین» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مجله اطلاعات حکمت و معرفت، در شماره های پیشین این نشریه، به دین و سینما در قالب پرونده­ های مختلف و جداگانه پرداخته شده بود؛ اما در دفتر ماه شماره ۱۱۸ به رابطۀ بین دین و سینما به­ طور ویژه پرداخته شده است.

 

محمد رجبی دبیر دفتر ماه این شماره نوشته است: «سینما که نقطه تلاقی هنرهای دیگر است؛ توانسته با ترکیب هنرهای دیگر خواست مخاطبان را به جای آورد، کمبودها و نارسایی‌های هنرهای دیگر را جبران کند و توجه بسیاری از مخاطبان عام و خاص را جلب کند.» سینما هنری است که نه تنها با دین بلکه با سیاست، اقتصاد، امور اجتماعی و بسیاری حوزه­های دیگر پیوسته و عجین است. سینما از مقبولیت و توجه بسیاری برخودار است زیرا «از طرفی، تطهیر و تزکیه‌ای (کاتارسیس) که از قدیم الایام یکی از تاثیرات برجسته هنر دانسته می‌شد، و از طرف دیگر جنبه تعلیمی هنر که آن را در نزد مراجع و علاقه مندان به دین و حقیقت عزیز و گرامی می‌کرد، هر دو در سینما با حدت و شدت بیشتری می‌توانست رخ دهد. دینداران و به ویژه دیندارانِ مسیحی پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر تحریم و یا تقدیس تصاویر و پیکره‌ها که قرن‌ها به طول کشید و به ظهور دو رویکرد شمایل‌شکنی و شمایل‌دوستی انجامید، سرانجام با توجه به جنبه تعلیمی و تطهیری هنر و بویژه هنرهای تجسمی و با انگاره‌ای مبتنی بر این همانیِ هنر و فضیلت به استقبال هنرهای تجسمی در قرن‌های پیشین و سینما در قرن گذشته و حاضر رفتند.» بنابراین با توجه به خواست فعالان سینمایی و دینداران، این هنر بخش قابل توجه و چشمگیر از آثار سینمایی را به خود اختصاص داده است که برخی از این آثار جزو پرفروش ترین و ماندگارترین آثار سینمایی به حساب می­آیند. آثار کارگردانانی نظیر سسیل ب دومیل ( با ساخت ۱۰ فرمان حضرت موسی)، تارکوفسکی (نوستالژیا، استاکر و ایثار) و کریشتف کیشلوفسکی (با ساخت دهگانه‌ای موسوم به ۱۰ فرمان) با سینمای دینی ارتباط وثیقی دارند.

 

مقالات دفتر ماه شماره ۱۱۸ نیز عمدتا به پیگیری مباحث حوزۀ دین و سینما اختصاص دارند. دفتر ماه مشتمل بر پنج نوشتار است. نخستین مطلب گفت و گویی با نصرت الله تابش با عنوان «مؤلفه­ های سینمای دینی» است. «نصرت الله تابش که از دست اندرکاران سینمای ایران است و سال‌ها در مورد رابطه میان سینما و دین و به ویژه سینما و اسلام کار عملی و نظری انجام داده است به پرسش‌های مهدی تندرو پاسخ داده و مولفه‌های سینمای دینی را از منظر آموزه‌های اسلامی و قرآنی، هم در گستره محتوا و هم فرم توضیح داده است.» محورهای این گفت و گو عبارتند از: معنا و ویژگی­های فیلم دینی، فیلم فارسی از منظر دین، تعریف دین و تعریف فیلم دینی.

 

دومین نوشتار به قلم به علی رضا نراقی است و چنین نامیده شده است: شهسوار ایمان در کوره راه سینما. مولف در این مقاله به بررسی معنای عنصر ایمان به عنوان یکی از مقولات مهم دین می پردازد. سومین نوشتار مقاله­ای است با عنوان عناصر اسلامی در ۱۰ فرمان سسیل ب دومیل به قلم مایکل دی کالابریا و با ترجمۀ علیرضا رضایت. مولف در این مقاله «فیلم ۱۰ فرمان دومیل را برخاسته از ایده هم تباری سه دین یهودیت، مسیحیت، اسلام معرفی کرده و در این راستا جدا از ارجاعات یهودی و مسیحی به ارجاعات اسلامی فیلم نیز پرداخته است.

 

چهارمین نوشتار با عنوان ابله مقدس در تارکوفسکی متاخر مقاله‌ای از رابرت ایفرد و ترجمۀ نصرالله مرادیانی است. این مقاله به بررسی موضوع «بلاهت مقدس در دو فیلم آندری تارکوفسکی (نوستالژیا، ایٍثار و استاکر) می‌پردازد و تصویری از یوردستوا (بلاهت مقدس) را که موضوعی تاریخی ـ دینی در فرهنگ دینی روسیه است در فیلم‌های مذکور به نمایش می‌گذارد.» ایمان، شک و صنعت قلب در فرمان نخست کیشلوفسکی آخرین مقاله بخش دفتر ماه است که موضوع شک و ایمان و دگرگونی‌های آنها را در نخستین قسمت از دهگانه کیشلوفسکی بررسی می‌کند.

 

دومین بخش مجله با عنوان «گنجینۀ مخطوطات» مشتمل بر یک مقاله است. این مقاله که بخش نخست آن در این شماره منتشر شده دربارۀ نثرِ عصرِ صفوی است.

 

بخش سوم مجله «ادب و هنر» نام دارد و دربرگیرندۀ دو مقاله است. «زنان ایرانی و سینمای انقلاب اسلامی ایران» عنوان نخستین مقاله از این بخش است که نجمه مرادیان ریزی آن را نوشته و میترا سرحدی به فارسی برگردانده است.

 

مقالۀ دوم با عنوان «زیباشناسی موسیقی» به قلم ووادیسواف تاتارکیویچ است که سیدجواد فندرسکی و شادی سرحدی خیابان آن را ترجمه کرده ­اند. بخش «اندیشه و نظر» از یک گفت و گو سه مقاله تشکیل شده است. «مطابقت سنت ژاپنی با تفکر هایدگر» گفت وگویی است با احسان شریعتی و بهمن ذکی­ پور. پس از آن بخش نخست مقاله­ ای است به قلم ویلیام آلستون با عنوان «زبان دینی» که انشاءالله رحمتی به فارسی ترجمه کرده است.

 

سومین نوشتار مقاله­ای به قلم والتر ترنس استیس با عنوان «زمان و ابدیت» و ترجمۀ عزیز الله افشارکرمانی است. آخرین مقالۀ این بخش «چهرۀ دوگانۀ ژانوس» به قلم ابوبکر سلیمان­ پور است. در اولین مطلب بخش کتاب، سید مسعود رضوی مقاله ­ای با عنوان «معمار جمله ­ها» نگاشته است.

 

دومین نوشتار گفت و گویی است که منیره پنج­ تنی با دکتر محمدرضا حسینی بهشتی، استاد فلسفۀ دانشگاه تهران، دربارۀ «فرهنگنامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه» و همچنین فعالیت­های پژوهشی و انتشاراتی «موسسۀ نوارغنون» انجام داده است.

 

در ادامۀ بخش کتاب نیز چندین کتاب فارسی و چند کتاب زبان اصلی معرفی شده است. آخرین بخش این نشریه به گزارش برخی از وقایع حوزۀ اندیشه در یک ماه گذشته اختصاص دارد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 16591
تاريخ ثبت خبر : 5 بهمن 1394
ساعت بارگزاری خبر : 19:38

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)