| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد دانشگاه و حوزه بیان کرد:


معنای ولایت، سرپرستی است و نمی‌توان آن‌را منحصر به دوستی دانست

استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه ولایت بالاتر از دوستی است، گفت: وقتی همه چیزمان از ولایت است، معنای سرپرستی کاملا از آن استمتاج و استخراج می شود. در حقیقت معنای ولایت منافاتی با دوستی ندارد اما نمی توانیم آن را منحصر در دوستی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه «از عشق تا ایمان» رادیو گفت‌وگو با موضوع پاسخ به شبهات غدیر و با حضور مجتبی مقدم، دکترای فلسفه و کارشناس موسسه غدیر شناسی و حجت الاسلام والمسلمین احمد جواد احمدی فقیه یزدی، استاد دانشگاه و حوزه به روی آنتن رفت.

مجتبی مقدم در آغاز با بیان اینکه غدیر یک عهد بود، گفت: پیامبر (ص) در روز غدیر نشان داد بعثت همه پیامبران بر چه اساسی شکل می گرفت زیرا هر پیامبری که مبعوث می شد، عهد با خداوند را به روزرسانی می کرد و پیام خداوند را به مردم انتقال می دادند. پیامبر (ص) نیز در همین راستا در جریان غدیر، با مردم تجدید عهد کرد.

وی به شبهات روز غدیر اشاره کرد و اظهار داشت: امروز با توجه به فضایی که در جامعه ایجاد شده است، خیلی ها شبهاتی را در امور دینی به ویژه غدیر ایجاد می کنند و در چنین شرایطی نیاز است، این شبهات واکاوی شوند و از متخصصان کمک گرفته شود.

این دکترای فلسفه با اشاره به اینکه یکی از شبهات درباره فلسفه و علت مطرح کردن حضرت علی (ع) توسط پیامبر (ص) است، گفت: پیامبر (ص) با طرح کردن این موضوع در جمع در روز غدیر، قصد داشت عهد با حضرت علی (ع) در این روز را به عنوان ضابطه برای حکومت اسلامی تعریف کنند.

این کارشناس موسسه غدیر شناسی خاطرنشان کرد: عهدی که در روز غدیر از مردم گرفته شد، بیانگر عهد حضرت حجت در زمان ظهور است و این عهد تا ظهور ادامه خواهد داشت و در واقع روز غدیر با هدف و غایت منجی خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمد جواد احمدی  فقیه یزدی با بیان اینکه موضوع غدیر یک امر متواتر است، گفت: اصل مسئله غدیر یک مسئله قرآنی است و کمتر روایاتی به این حد تواتر باشد به طوری که تخلف و اشتباه در روایت منتفی است. به عبارتی به حدی تعداد نقل و گزارش بالا است که هیچ کدام از فرق اسلامی، منکر اصل غدیر نیستند.

وی به جایگاه مرجعیت امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: این جایگاه را همه قبول دارند؛ شهید مطهری می فرماید، در مسئله سیاسی امیرالمونین، شیعیان اعتقاد راسخ دارند اما با مسلمانان باید درباره مرجعیت علمی امیرالمومنین صحبت کنید زیرا پیامبر فرمودند من شهر علم و علی در آن است. اساسا موضوع شناخت جایگاه حضرت علی (ع) از منظر علمی، محتوای روز غدیر است.

وی در ادامه با اشاره به این شبهه که برخی فرق اسلامی ولایت را صرفا محبت و حب به علی (ع) می دانند، گفت: این شبهه در حالی است که در کلام عرب نیز ولایت به معنی سرپرست است و قطعا این تعبیر نمی تواند در حج الوداع تغییر کند و ولایت همان معنای سرپرستی را بیان می کند.

استاد دانشگاه و حوزه به لغت ولی اشاره کرد و عنوان داشت: ولی به معنای این است که بین دو شیئ فاصله نمی اندازد و این معنا می تواند حقایق را روشن کند زیرا نوع کلمات عربی اینگونه است که یک معنای اصیل و ریشه دار دارد.

وی تصریح کرد: حقیقت موضوع ولایت را در فرهنگ و معارف ولایت می فهمیم. حقیقت آن است که انسان کاملا به ولی اتصال دارد و همه چیز خودمان را از او می دانیم و دنیا و آخرت را ذیل نام معصوم و پیامبر می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین احمد جواد احمدی  فقیه یزدی با بیان اینکه ولایت بالاتر از دوستی است، عنوان کرد: وقتی همه چیزمان از ولایت است، معنای سرپرستی کاملا از آن استمتاج و استخراج می شود. در حقیقت معنای ولایت منافاتی با دوستی ندارد اما نمی توانیم آن را منحصر در دوستی قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 75228
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)