| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا صدرا:


معماری علمی با هفته‌ای ۲ ساعت جلسه محقق نمی‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: نمی شود معماری علمی داشته باشیم اما در طول هفته دو ساعت جلسه برگزار کنیم، کار اینطور پیش نمی رود؛ اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش خود را به عنوان معمار فرهنگ کشور در حوزه علم و عمل تسری دهد به نتیجه مطلوب می رسیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، دوم اردیبهشت ماه در تقویم ملی مصادف است با سالروز اعلام انقلاب فرهنگی از سوی امام خمینی(ره) از این رو بر آن شدیم تا در سالروز تشکیل این شورا با دکتر علیرضا صدرا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره دستاوردهای این شورا به ویژه در حوزه تحول علوم انسانی و اصلاح سبک زندگی به گفتگو بنشینیم؛ آنچه در ادامه می خوانید حاصل این گپ و گفت است:

علیرضا صدرا، استاد دانشگاه تهران درباره ظرفیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در به ثمر رسیدن تحول در حوزه علوم انسانی گفت: یکی از اهداف این انقلاب زدودن ریشه غربی از دانشگاه ها و محیط های آکادمیک بود، اما امروز بعد از سی و هفت سال از تشیکل شورای عالی انقلاب فرهنگی، به هدف مان در حوزه علوم انسانی نرسیده ایم.

وی ادامه داد: با وجودی که این ظرفیت در کشور ما ایران و در شاکله دین مبین اسلام وجود داشته و دارد با این حال هنوز که هنوز است علوم انسانی اسلامی آنگونه که باید در سطح آکادمیک محقق نشده و این در حالی است که ایرانیان موسس مکاتب بزرگ فلسفی، تاریخی، اجتماعی و انسانی بوده اند و با وجود ضرورتی که در تولید علوم انسانی اسلامی متعالی احساس می شود ولی قدم شایانی نداشته ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تولید نظریه مثل تولید صنعت است و البته ظریف تر و ضروری تر از آن نیازمند زمینه سازی های مناسب است، افزود:  نهادها و نیروهایی که متولی کار هستند باید استراتژی روشن، یک برنامه و طرح جامع و همه جانبه را در این زمینه در پیش بگیرند. هنوز که هنوز است متاسفانه در ارزیابی های عملی ما کمیت غالب است، اینکه تولید مبانی صورت گیرد از حرف و شعار چندان پیشتر نرفته است و بیشتر تبلیغات داشته ایم و این حالت تشریفاتی و ظاهری شده است.

صدرا تصریح کرد: این در حالی که است که علم به ویژه در عرصه علوم انسانی با عمل گره نخورده است. از سوی دیگر جایی نظریه تولید می شود که مشکل از طریق آن نظریه حل شود. بین علم و عمل ما هماهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برخی موارد وجود دارد که نظریه تولید شده اما عمدتا موردی و شخصی بوده است. معتقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند بزرگترین نهاد معمار و راهبردی برای تحقق تولید علوم انسانی اسلامی باشد هرچند که در این سال ها چندان با توفیق رو به رو نشده ایم ولی اگر شورا بتواند نهادها و دستگاه های ذیربط را در حوزه علم و عمل هماهنگ کند به نتیجه برسیم. معیار ما باید معیارهای تولیدی باشد ولی غالبا رویکردها به این شکل بوده است که به صورت آیین نامه ای، شکلی و کمی برخورد شده است. معتقدم اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش خود را به عنوان معمار فرهنگ کشور در حوزه علم و عمل تسری دهد به نتیجه مطلوب می رسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ابراز کرد: مهمترین مساله ای که امروز سبب شده است تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آنگونه که باید به مقصود خود برسد آن است که نیروی علمی داشته ایم ولی در حوزه راهبرد ورود نداشته ایم. شاید با یک مثال بتوانیم موضوع را بررسی کنیم. ابن سینا انسان بزرگی است. او دانشمند است. ولی رصدخانه مراغه را او نساخت. می خواهم بگویم رویکرد علمی و اجرایی باید توامان وجود داشته باشد.

صدرا گفت: نمی شود معماری علمی داشته باشیم و بعد در طول هفته دو ساعت جلسه برگزار کنیم. با دو ساعت جلسه در هفته نمی توان کار را پیش برد. ممکن است بسیاری از افرادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند نیروی علمی باشند ولی از جنبه راهبردی آنچنان که باید پیش نرفته اند. این جلسات دوساعته راه به جای نمی برد و نهایتا نتیجه این می شود که کار جلسه به دست کارشناسان بیفتد و آنها نیز عمدتا آیین نامه ای با موضوع برخورد می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: خلأهایی این چنینی وجود دارد که قطعا با چند جلسه پاره وقت حل نمی شود. قطعا از نظر کمی کشور رشد کرده است، آموزش و پرورش ما از نظر کمی و کیفی رشد بالایی داشته است ولی جوهره علمی، اسلامی نشده است، جوهره بیشتر نگاه های ترجمانی، مصرفی و وارداتی دارد و این مشکل به این شکل ادامه دارد.

وی گفت: ظرفیت در ایرانیت و اسلامیت ما وجود دارد. از سوی دیگر ضرورت هم وجود دارد و باید این کار صورت گیرد. اگر کشوری بخواهد درون زا رشد کند باید از نظر تولید علمی و فکری ارتقا یابد اما این مهم نیازمند زمینه سازی است و خیلی وقت ها ادعای این مساله وجود دارد ولی در عمل اتفاق نمی افتد. من فکر می کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش موثری در تحقق این مهم دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 45098
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:31
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)