| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

علی‌محمد رنجبرکرمانی در گفت‌و‌گو با طلیعه:


معماری اسلامی با اصول و باورها معنا پیدا می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: معماری اسلامی دارای رنگ، ظاهر و شکل مشخصی نیست بلکه با اصول و باورها و بایدها و نبایدها مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علی محمد رنجبرکرمانی عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه معماری در طول تاریخ همواره با قدرت در ارتباط بوده است، گفت: معماری ارتباط مستقیم با دولت و حکومت دارد و از چند هزار سال قبل آثار معماری از سوی دولت و حکومت پشتیبانی می شدند. اما در مقابل در طول این سالها، معماری مردمی، سنتی و فروتن بوده است.

وی افزود: آنچه که اکنون در نوع معماری در کشور ما تاثیرگذار است شامل عوامل متعددی می شود که از نظر من مهم ترین آنها، حکومت است. عوامل دیگر مانند بیسوادی معماران، عدم باورمندی به معماری سنتی هم در نوع معماری دخیل هستند. معماران امروز از دانش کافی برخوردار نیستند زیرا دانشکده های معماری و موسسه های مختلفی هستند که دانشجو می گیرند و فقط به دادن مدرک اکتفا می کنند.

رنجبر کرمانی با بیان اینکه معماران امروز به معماری سنتی و اسلامی اعتقاد زیادی ندارند، ادمه داد: کسانی که برای معماری کشور و شهرها تصمیم می گیرند، مسئولان حکومتی هستند که اکثرا معمار نیستند اما تصمیم گیرنده اند. در حالی که باید از معماران و شهرسازان در جریان تصمیم گیری ها استفاده شود اما امروز برای معماری و طراحی از معماران مشورت گرفته نمی شود.  

عضو هیات علمی دانشگاه قم درباره عدم وجود هویت در معماری شهرهای ایرانی گفت: مردم قبل از اینکه دغدغه حفظ هویت گذشته را داشته باشند، به فکر حفظ کار و زندگی خود هستند. باید دغدغه اولیه مردم رفع شود تا حفظ هویت اهمیت پیدا کند. سالهاست مدیران معماری دغدغه حفظ هویت ایرانی اسلامی را نداشته اند و چطور می توان اکنون انتظار رفع این مشکل را به یکباره داشت.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم انتظار داشتن معماری با هویت در شهرها داشته باشیم زیرا به آن فکر نکرده ایم و برای آن هم نسخه ندادیم. البته افرادی بودند و هستند که درباره این مساله حرف زدند اما تاثیرگذار نبوده اند. برای رفع این مشکل باید توجه داشته باشیم که اقدامتی که در سالهای قبل انجام شده، تکرار نشود زیرا نتیجه اشتباه داده است. باید از حرف های شعاری دست کشید.

رنجبرکرمانی راهکارهای جلوگیری از معماری بی هویت را برشمرد و گفت: ابتدا باید از معماری ایرانی و معماری اسلامی تعریف درستی داده شود. دوم اینکه تفاوت معماری اسلامی  با معماری امروز مشخص شود زیرا مسئولان و استادان در انتقاد از هویت معماری حرف های پراکنده می زنند. به دلیل عدم وجود تعاریف شفاف و روشن، انتقادات و سخنان پراکنده زیاد مطرح می شود.

وی اظهار کرد: باید مشخص شود آنچه که ما به عنوان معماری با هویت مطرح می کنیم تا چه اندازه تشکیکی است. مثلا بر اساس تعریف مشخص، تعیین شود که کدام ساختمان ها دارای هویت اسلامی هستند. ما به ارزیابی این چنینی نیاز داریم و به ملاک و تعریف از معماری هم نیازمندیم. از این طریق بسیاری از بناهایی که ظاهر با هویتی دارند از تعریف ما دور می شوند.

رنجبر کرمانی بیان کرد: ساختمان و معماری امامزاده ها در کشور که بعضی از آنها جزو قطب های اسلامی محسوب می شوند، شامل گور، ساختمان بر روی گور و ساخت فضای خدماتی جانبی می شود. سوال اینجاست که ساخت چنین بناهایی تا چه اندازه اسلامی است و با باورهای دینی و اسلامی سازگار است؟ ساختمان های زیادی با کارکرد اسلامی هستند که باورهای اسلامی را منتقل نمی کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که در داخل کشور سود و نفع پرستی عده ای در حوزه معماری وجود دارد، چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد و معماری باب می شود که هیچ مولفه اسلامی ندارد. عده ای که دارای قدرت هستند چنین معماری را اجرا می کنند. در برابر این گروه باید ایستاد. تا زمانی که افراد به سودآوری خود توجه می کنند ما شاهد این معماری هستیم.

وی افزود: برای معماری اسلامی باید از ایجاد معماری بی هویت جلوگیری کرد. برای رسیدن به این هدف باید از سود و منفعت شخصی چشم پوشی شود.

رنجبر کرمانی ادامه داد: معماری اسلامی دارای رنگ، ظاهر و شکل مشخصی نیست بلکه با اصول و باورها و بایدها و نبایدها مشخص می شود. باید تعریف مشخصی از معماری اسلامی مطرح شود. این تعریف میسر است و آن مسائلی که در تعریف نمی گنجند را به آینده حواله می دهیم اما آن را رها نمی کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش با اشاره به مهم ترین معضل معماری کشور گفت: مهم ترین مشکل در حوزه عملی در عرصه معماری، تصمیم گیری کلان در معماری و ساخت و ساز توسط افرادی که نه دانش معماری را دارند و نه دلسوز معماری و هویت ملی ما هستند. در حوزه آموزش عدم دانش کافی در دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری است به طوری که من تاکنون چنین وضعی را شاهد نبوده ام. دانشجویان معماری دارای سواد کافی نیستند و صرفا به گرفتن مدرک اکتفا می کنند.    

انتهای پیام/

کد خبر : 78264
تاريخ ثبت خبر : 28 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)