| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ولایتی:


معرفی سابقه توانمندی‌های تمدن اسلامی انگاره برتری غرب را می‌شکند

ولایتی گفت: متأسفانه در سطح جهان القاء می‌شود که غربی‌ها موجودات برتر هستند. با معرفی توانمندی‌های سابقه تمدن اسلام و ایران این انگاره شکسته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، جلسه ۲۲۷ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نحوه برگزاری همایش گرامیداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با تأکید بر لزوم برگزاری یک همایش متناسب با نقش برجسته سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی، هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در این زمینه را نیز خواستار شوند.

دستور بعدی جلسه ۲۲۷ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، گزارش شورای سیاست‌گذاری جایزه بین‌المللی امام خمینی (ره) بود که توسط نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه شد.

در ادامه جلسه گزارش نحوه برگزاری همایش زکریای رازی ارائه شد و ولایتی هم در این زمینه گفت: دانشگاه رازی خوشبختانه کار فاخری از طریق یادآوری پشتوانه عمیق فرهنگی کشور انجام داد که طبیعتاً مؤثر خواهد بود.

وی افزود: محمدبن زکریای رازی از چهره­‌های بی بدیل پزشکی در جهان اسلام است و باید متناسب با شأن این چهره برجسته، برنامه‌های فرهنگی انجام شود.برخی تعارضات بین محمدبن زکریای رازی و برخی اندیشمندان هم یک موضوع طبیعی میان دانشمندان است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با اشاره به تحقیقات محمدبن زکریای رازی در حوزه شیمی گفت: این دانشمند برجسته توانست الکل را کشف کند و استفاده از این ماده در ضدعفونی کردن زخم‌ها را او ابداع کرد.

ارائه گزارش همایش مهندسی در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دستور بعدی جلسه ۲۲۷ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بود که این گزارش توسط دبیر علمی این همایش که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود، ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به فلسفه و علوم انسانی در پیشرفت‌های فناوری، گسترش دامنه موضوعی همایش از منظر دستاوردهای تمدن اسلام و ایران و استفاده از تجربیات و دستاوردهای مهندسی تمدن اسلام و ایران برای مقابله با کمبود آب.

علی‌اکبر ولایتی هم در این زمینه گفت: این گفتمان متأسفانه در سطح جهان القاء می‌شود که غربی‌ها و به‌طور اخص آمریکایی‌ها موجودات برتر هستند و اکثر تولیدات ساخته شده در غرب هم بر این مبنا قرارگرفته است. با معرفی توانمندی‌های سابقه تمدن اسلام و ایران این انگاره شکسته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز هم به برکت انقلاب اسلامی حرکت علمی بزرگی در کشورمان ایجاد شده و باید حس اعتمادبه‌نفس به‌عنوان پشتوانه این حرکت علمی، تقویت شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: معرفی این مفاخر علمی صرفاً یادآوری تاریخی نیست بلکه ایجاد حس غرور ملی و اعتمادبه‌نفس برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی است.

وی افزود: تا تاریخچه و بنیان فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شناخته نشود، حرکت علمی استمرار نمی‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر : 64757
تاريخ ثبت خبر : 22 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:35
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)