| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


معرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه

سیدمحمد طباطبایی، پژوهشگر پژوهشکده علوم وحیانی معراج، مقاله ای با عنوان «معرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه» نگاشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیل طلیعه، سیدمحمد طباطبایی، پژوهشگر پژوهشکده علوم وحیانی معراج، مقاله ای با عنوان «معرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه» نگاشته است که چکیده آن در ادامه می آید:

چکیده:

برهان صدیقین که بر پایه امکان ماهوی و استحاله دور و تسلسل شکل گرفته بود، پس از مرحوم بوعلی، در مکتب حکمت متعالیه ‌شکوفا شد و در آثار فلسفی و کلامی اثر فراوانی گذاشت. گرچه حکیم سبزواری، تقریر صدرای شیرازی را خالی از اشکال نمی‌دیدند، اما نوآوری مرحوم علامه طباطبایی و حضرت آیت الله جوادی آملی در برهان مذکور‌، جایگاه این تقریر را در میان براهین اثبات وجود خدا مشخص می‌سازد؛ چرا که برهان صدیقین محکم‌ترین و شریف‌ترین برهان‌های توحیدی است و حد وسط آن غیر از واجب تعالی نیست. ‌
تقریر اسد و اخصر علامه طباطبایی از این برهان، علاوه بر اثبات وجود، وحدت حقه حقیقیه را نیز برای حضرت حق اثبات می‌کند و تنها با اعتماد به بطلان سفسطه نزدیک‌ترین راه را به سوی معرفت و اثبات خداوند متعال نشان می‌دهد. سخن از ‌تقریر برهانی است که نیاز به هیچ مقدمه‌‌ای نداشته، می‌تواند اولین مساله فلسفی باشد.
آنچه در تکمیل این ‌تقریر مهم است، این است که برای اثبات مبدأ تعالی، نیاز به هیچ یک از مبادی تصدیقی نباشد و تنها به یک سلسله مبادی تصوری بسنده شود.  

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 56290
تاريخ ثبت خبر : 23 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:26
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)