| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مطالعه تطبیقی جایگاه عدالت در مدیریت اسلامی و مکاتب غربی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مطالعه تطبیقی جایگاه عدالت در مدیریت اسلامی و مکاتب مدیریتی غرب» توسط معصومه مهرانفر نگاشته شده است. مهدی ابراهیمی نژاد، استاد راهنما و یوسف بهرام پور استاد مشاور این پایان‌نامه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مطالعه تطبیقی جایگاه عدالت در مدیریت اسلامی و مکاتب مدیریتی غرب» توسط معصومه مهرانفر نگاشته شده است.
مهدی ابراهیمی نژاد، استاد راهنما و یوسف بهرام پور استاد مشاور این پایان‌نامه بودند.
چکیده:
جامعه با خواسته‌های نامحدود و منابع محدود، عرصه تقابل نیروهای اجتماعی برای بیشینه‌سازی منافع شخصی واقع می‌شود و دولت به مثابه عمده‌ترین نهادی که خط مشی‌ها و اعمالش بر تحقق عدالت اجتماعی یا بی‌عدالتی در جامعه موثر است، وارد عمل می‌شود و ذات قانون مقید به تحقق عدالت فرض می‌شود.
 از سوی دیگر مجموعه‌های سازمانی در حکم اجزاء پیکره یک نظام هستند که در جهت بر آوردن آرمان‌های سیاسی که توسط حکومت‌ها ارائه می‌شود فعالیت می‌کنند. در نتیجه مدیریت‌هایی چون کلاسیک و نئوکلاسیک که براساس افزایش کارآئی و بازده انجام کار ولی نهایتاً بالا بردن میزان سود حاصله برای موسسات و سازمان‌ها طراحی شده‌اند.
این پژوهش با عنوان «مطالعه تطبیقی جایگاه عدالت در مدیریت اسلامی و مکاتب مدیریتی غرب» انجام گرفته، سعی نموده است با مطالعه سبک‌های مدیریتی و بررسی مدیریت اسلامی عدالت را که معیار عملکرد در سیستم اسلامی است در مکاتب مدیریتی غرب نیز جستجو کند.
در این تحقیق تعریفی از «عدالت بر مبنای حق» براساس آیه ۱۵۹ سوره اعراف بعنوان عدالت حق مدار ارائه شده و تئوری‌های مدیریتی کلاسیک و نئوکلاسیک با تأکید بر موضوع عدالت مورد تحقیق قرار گرفته است.
مشخص شد که بین تفکر سیستم حاکم و نوع مدیریت اعمال شده، رابطه‌ای دو سویه برقرار است؛ یعنی هر زمان که سیستم فکری در جایگاه حاکمیت جامعه‌ای قرار می‌گیرد، جهت نیل به آرمان سیاسی که ارائه شده، قدم بر می‌دارد و می‌توان آن را در هر حرکت در مجموعه‌ای جستجو کرد.
 بدین ترتیب مکتب کلاسیک و نئوکلاسیک در سایه این تفکر، که قدرت والاترین ارزش است و زرمندان از قدرتمندترین افراد جامعه هستند، با محوریت افزایش سود پا به عرصه حیات گذاشت.
انتهای پیام/

کد خبر : 50911
تاريخ ثبت خبر : 17 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:55
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)