| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

مصاحبه اختصاصی طلیعه با پروفسور اسکات دیویسون؛


مطالعه تاریخ ثابت کرده علوم انسانی مبنای پیشرفت جوامع است

«اسکات دیویسون» فیلسوف آمریکایی و استاد دانشگاه ایالتی مورهد در کنتاکی آمریکا معتقد است با مطالعه تاریخ پیشرفت کشورها در می یابیم که علوم انسانی مبنای پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پیشرفت و توسعه در جوامعی اتفاق می افتد که اهمیت و جایگاه علوم انسانی در آن والا باشد. جوامعی در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته اند که علوم انسانی در آن جامعه رونق داشته باشد. یکی از مسائل عمده و مهم در بحث توسعه یافتگی، توسعه همه جانبه است. این نگاه به توسعه، به توسعه یافتگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … اشعار می دارد.

برای تحقق چنین توسعه‌ای مسلماً علوم انسانی و رشد و پیشرفت آن حائز اهمیت است. برای نمونه با آنکه اتحاد جماهیر شوروی سابق از توسعه یافتگی در برخی عرصه ها برخوردار بود از آن به عنوان «ابرقدرت توسعه نیافته» نام برده می شد.

زمانی یک کشور می‌تواند در مسیر توسعه همه جانبه گام بردارد که میزان رشد فکری مردم آن جامعه بالا باشد. زمانی در اقتصاد، سیاست و … می توانید توسعه یافته باشید که رشد فکری جامعه نیز بالا باشد. یعنی شرط اینکه بتوانید توسعه پایدار داشته باشید رشد و توسعه فرهنگی و فکری است.

پروفسور «اسکات دیویسون» فیلسوف آمریکایی و استاد دانشگاه ایالتی مورهد در کنتاکی آمریکا در خصوص نسبت پیشرفت و توسعه یافتگی با شکوفایی علوم انسانی گفت: علوم انسانی در جوامعی پیشرفت می کند که فضای باز نقد و گفتمان حاکم باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی فضای نقد و گفتگو فراهم باشد آرای متفاوت توان ارائه و طرح پیدا می کنند. باید توجه داشت که درستی یا نادرستی نظریه ها و انسجام درونی آنها ابتدا در همین تضارب آراء می تواند مورد سنجش قرار گیرد.

مؤلف کتاب «ارزش ذاتی چیزها» در ادامه یادآور شد: وقتی نظریه های مختلف طرح شد و در مواجهه با دیدگاههای رقیب قرار گرفت و مبانی آن مورد پرسش قرار گرفت معایب کار معلوم می شود و می توان با کاربست آن امکان موفقیت آن را بیشتر نیز سنجید.

دیویسون افزود: فرهنگی که در آن افراد نظریه ها را بدون مداقه و مطالعه مورد تصدیق قرار دهند نمی تواند به رشد و توسعه علوم انسانی منجر شود. مردم و فرهنگ پرسشگر است که باعث شکوفایی علوم انسانی می شود.

وی در ادامه تأکید کرد: جامعه ای که ارزش تفاوت دیدگاهها را دریابد و برای آنها ارزش قائل شود و امکان تضارب دیدگاههای مختلف را بدهد در مسیر رشد و شکوفایی علوم انسانی گام برمی دارد.

استاد دانشگاه مورهد آمریکا گفت: با مطالعه تاریخ پیشرفت کشورها در می یابیم که علوم انسانی مبنای پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها بوده است. پیشرفت و توسعه سیاسی در یک جامعه از رهگذار ایده های مختلف فلسفی حاصل شده است.

فیلسوف سیاسی معاصر در ادامه تصریح کرد: در واقع ایده های مختلف فلسفی الهام بخش پیشرفت سیاسی در جوامع بوده است. باید توجه داشت که جوامعی که صرفاً بر علوم دقیقه و علوم مهندسی تأکید و توجه دارند نمی توانند در مسیر پیشرفت و توسعه یافتگی قرار بگیرند.

استاد دانشگاه مورهد آمریکا در ادامه تأکید کرد: چنین جوامعی نمی توانند ابداعات در حوزه نظریه های سیاسی داشته باشند و لذا نمی توانند در مسیر پیشرفت و توسعه یافتگی گام بر دارند.

وی افزود: کشورهایی هستند که بدون توجه به علوم انسانی در علوم دقیقه و مهندسی پیشرفتهایی را به دست آورده اند. این کشورها در مسیر پیشرفت و توسعه یافتگی به یک پیشرفت نامتوازن دست می یابند که در بلندمدت نمی تواند جوابگوی نیازهای آن جامعه باشد.

دیویسون در ادامه تأکید کرد: پیشرفت و توسعه علوم انسانی در یک جامعه به معنای توجه به نیازهای فردی و اجتماعی افراد آن جامعه است. وقتی این علوم پیشرفت می کنند که جامعه به نیازهای فردی و اجتماعی پاسخی مناسب بخواهد بدهد. وقتی جامعه ای به علوم انسانی و اجتماعی بی توجه باشد مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی افراد برای آن جامعه دارای اهمیت نیست.

وی در ادامه یادآور شد: لذا نمی توان از جامعه ای که به علوم انسانی و علوم اجتماعی بی تفاوت است انتظار داشت که در مسیر پیشرفت همه جانبه و بلندمدت قرار گیرد. انباشت نیازها و مشکلات فردی و اجتماعی در بلندمدت می تواند تهدیدی برای یک جامعه باشد و اگر جامعه بی توجه به آن باشد نه تنها در مسیر پیشرفت قرار نمی گیرد که تهدیداتی نیز متوجه آن جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع این تهدیدات، امنیت افراد جامعه را تهدید می کنند و جامعه ای که برای آن برنامه و فکری نداشته باشد در بلندمدت باید تاوان سنگینی بدهد. جامعه ای که برای چگونگی حکمرانی خود و سنخ نظام سیاسی، نسبت مردم و دولت، حقوق بشر، عدالت فردی و اجتماعی خود دیدگاههای نظری نداشته باشد نمی تواند پاسخگوی افراد جامعه خود باشد.

استاد دانشگاه مورهد در پایان گفت: همه این مقولات موضوعاتی هستند که در حیطه پردازش علوم انسانی و اجتماعی هستند و اهمیت آنها از این منظر مشخص و معین می شود.
انتهای پیام/

کد خبر : 53403
تاريخ ثبت خبر : 1 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:58
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)