| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

منتشر شد؛


«مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سینا و ملاصدرای شیرازی»

کتاب مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سينا و ملاصدرای شيرازی با مشاركت آكادمی علوم تونس (بيت الحكمه) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد

به گزارش طلیعه؛ کتاب «مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سینا و ملاصدرای شیرازی» که شامل مقاله‌هایی از استادان کشورهایی چون ایران، تونس، عراق، مصر، فرانسه و آلمان است با مشارکت آکادمی علوم تونس (بیت الحکمه) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۵۲۰ صفحه منتشر شد.

این کتاب که به کوشش مقداد عرفه منسیه منتشر شده، دارای دو بخش عربی و لاتین (انگلیسی و فرانسوی) است که در آن تلاش بر این بوده است که فلسفۀ اسلامی به عنوان سنت اندیشه‌ای پویا در عالم معاصر و در مواجهه با نحله‌های دیگر فلسفی در سطح جهان اسلام و دنیا مورد بحث قرار گیرد.

نخستین مقاله این کتاب به قلم هشام جیعط متفکر و اندیشمند معاصر عرب نگاشته شده است که به بررسی جایگاه فلسفه اسلامی در بستر تفکر انسان می‌پردازد. در کنار آن مقولاتی از قبیل فلسفه ابن‌سینا و رابطه‌ آن با سنت فکری معتزله، و وحدانیت واجب‌الوجود در فلسفه ابن‌سینا، و همچنین بررسی تطبیقی فلسفه سینوی با تفکر صوفی مورد بحث و بررسی پژوهشگران قرار گرفته است.

همچنین، نویسندگان و پژوهشگران ایرانی در این بخش مباحث ارزنده‌ای را مطرح کرده‌اند که از جمله مقاله‌ای از دکتر صادق رمضانی رایزن فرهنگی ایران در تونس نیز با عنوان «سیر تطور فلسفۀ اسلامی از بوعلی تا ملاصدرا» در این مجموعه منتشر شده است. علاوه بر این، مهدی دهباشی استاد فلسفۀ دانشگاه اصفهان به مقایسۀ نظریۀ ملاصدرا و انیشتن دربارۀ طبیعت ماده و پیامدهای آنها پرداخته است. همچنین موضوع‌هایی چون از تاثیر ابن سینا بر فلسفۀ اسلامی پس از خود و نسبت آن با اندیشه‌های چون معتزله و صوفی‌گری تا بحث دربارۀ وجود معاد نزد ابن‌سینا و ملاصدرا و الهیات، و همین‌طور بحث دربارۀ نتایج مدنی و اجتماعی اندیشه‌های این دو نفر نیز در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این، در بخش لاتین، در بخش میراث سینوی، مقاله‌هایی دربارۀ وحدت وجود از نگاه ابن سینا و همچنین مقاله‌ای در زمینه آموزه‌های پزشکی ابن سینا و نسبت آن با فلسفه دیده می‌شود.

بخش دوم، مقایسۀ ملاصدرا و ابن سیناست که مقاله‌هایی از پروفسور ژول ژان‌سن از فرانسه و دکتر سیدحسن حسینی و دکتر محمد سعیدی‌مهر از ایران در این بخش وجود دارد. همچنین، دکتر رضا اکبری به بررسی «ملاصدرا و مسئلۀ اذهان دیگر» پرداخته و در پایان دکتر حمیدرضا آیت‌الهی به مقایسۀ اندیشه‌های کانت و ملاصدرا پرداخته است.

این کتاب حاصل یکی از فعالیت‌های بین‌المللی و اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با صفحه‌آرایی و طرح جلد مناسب در سال ۲۰۱۴ در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کد خبر : 3130
تاريخ ثبت خبر : 6 بهمن 1393
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)