| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مدیرمسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی:


مطالعات فست فودی در فضای مجازی به کار تمدن‌سازی نمی‌آید

حجت الاسلام متولی امامی با بیان اینکه برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند نیروها و نخبگان آگاه و پس از آن مردمِ آگاه هستیم، گفت: استفاده افراطی از فضای مجازی موجب بی حوصلگی مردم و مانعیت از مطالعه های عمیق و طولانی می شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین متولی امامی، مدیر مسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی به مناسبت برگزاری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در پاسخ به این سوال که چرا مطالعه در سبک زندگی مردم کمرنگ شده است، اظهار کرد: یکی از دلایل این پدیده سوء فرهنگی، بالا گرفتن استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مجازی مثل تلگرام و واتس آپ است که باعث می شود مردم به به اخبار بدون منبع و سند، پاراگرافی و اصطلاحاً فست فودیِ فضای مجازی بسنده کنند!

متولی امامی با بیان اینکه استفاده از تلگرام مردم را بی حوصله کرده است، تصریح کرد: امروزه هزاران مطلب متنوع در زمینه های مختلف در کانال های تلگرامی و فضای مجازی به دست مخاطب می رسد و فرد قادر به مطالعه تمامی این مطالب نیست لذا فرد با گذشتن از این مطالب، بدون حوصله تنها بخشی را مطالعه خواهد کرد که این روحیه کم کم به بخش‌های دیگر جامعه نیز منتقل می گردد و موجب می شود، مردم حوصله مطالعه های طولانی و عمیق را نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که بسنده کردن به این مطالعات کوتاه در فضای مجازی چه موانعی را سد راه رسیدن به اهداف کلانی همچون ساخت تمدن نوین اسلامی می کند، تصریح کرد: برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند نیروها و نخبگان آگاه و پس از آن مردمِ آگاه هستیم، همان طور که انقلاب اسلامی را طیف نخبه رقم زد و هنوز آثار و اندیشه های آنها در ادامه راه انقلاب مورد استفاده قرار می گیرد، تداوم این انقلاب برای نیل به تمدن نوین اسلامی نیز نیازمند نیروها و نخبه های عمیق و دقیقی است که جامعه را رهبری کنند.

مدیرمسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی با بیان اینکه وضعیت فعلی کشور، رسیدن به این هدف را مختل خواهد کرد، افزود: امروزه با نسلی از جوانان و نوجوانان مواجه هستیم که تمامی اطلاعات و فهم آنان، حاصل از مطالعه در فضای مجازی است که غالبا سند و منبع صحیحی ندارد و انسان را به تفکر و تعمق در مفاهیم سوق نمی دهد.

متولی امامی گفت: تداوم این رویه، موجب سطحی شدن انسان و مبتذل تر شدن افکار و اندیشه ها می شود و گرایش به لذت‌ها و شهوت‌های متنوع و تنوع در زیستن را برای آنها فراهم خواهد آورد.

وی اضافه کرد: این وضعیت مورد پسند نئولیبرالیسم است، لذا باید برای تصوف و تصرف در فضای مجازی، فکری اساسی داشته باشیم تا بتوانیم مجدداً طیف نخبه و انقلابی کشور را به سمت مطالعات عمیق سوق دهیم.

این محقق با ارائه راهکارها و پیشنهادهایی برای رفع این معضل در کشور گفت: در کتاب «بحران تمدنی ایران معاصر» برای مواجه با شبکه های اجتماعی مدرن، پیشنهاد تصرف را داده ام، یعنی انسان پیش از مواجه با ابزار اجتماعی مدرن باید الگوی مواجه و نظام نیازهای خود را بداند، به این معنا که بداند از یک شبکه اجتماعی بنا دارد، چه استفاده ای کند یا بناست چه نیازی از خود را برطرف کند و در این راستا هیچگاه از پایگاه بومی خود خارج نشود.

مدیرمسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی اضافه کرد: امروزه یک نخبه دانشگاهی یا حوزوی، اگر بخواهد صحیح حرکت کند، نه می تواند با ابزارها و شبکه های اجتماعی جدید قهر کند و رویکرد سلفی، داعشی و طالبانی به خود گیرد و نه می تواند غرق در این فضای مجازی شود بلکه باید اهداف و روش های استفاده خود از این شبکه ها را پیدا کند تا صرفا از این شبکه ها برای بدست آوردن هدفی استفاده کند که این هدف مطالعه مطلبی خاص در یک کانال یا برقراری ارتباط با دیگر اعضای خانواده می تواند باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده افراطی از فضای مجازی موجب بی حوصلگی مردم و مانعیت از مطالعه های عمیق و طولانی می شود که در این زمینه راهبرد تصرف بهترین روش برای مواجه با این شبکه های نوین ارتباطی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 67169
تاريخ ثبت خبر : 16 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:44
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)