| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

شریفی در نشست خبری همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام:


مطالعات آسیب‌های اجتماعی ذیل علوم انسانی اسلامی دیده شود

دبیر علمی نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام بر اهمیت مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی در ذیل علوم انسانی اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست خبری نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) با حضور کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس همایش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش و دکتر محسن فرمهینی فراهانی دبیر اجرایی همایش سه شنبه ۱۹ تیرماه در پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد.

شریفی در این نشست بیان کرد: آسیب های اجتماعی اختصاص به کشور ما و زمان و منطقه خاصی ندارد و همواره در طول تاریخ وجود داشته است به طوری که گاهی اندیشمندان زمان خود را به ناامیدی رسانده است. ما تاکنون جامعه معصومی را نداشته و نخواهیم داشت و اولین جامعه ای هم نیستیم که دغدغه وجود آسیب های اجتماعی را داریم.

وی ادامه داد: ما تاکنون ده ها مدل مواجهه با آسیب های اجتماعی را تولید کرده ایم اما آسیب ها دارای قدرت بیشتری بودند. اگر بر اساس معیار و مقیاس جهانی آسیب های اجتماعی جامعه خود را بسنجیم، ما در وضعیت خوبی به سر می بریم و شاید نسبت به بعضی کشورهای مسلمان در رتبه بهتری هم قرار بگیریم.

شریفی اضافه کرد: اما اگر مقیاس خود را اسلام قرار دهیم در آن صورت، وضعیت ما تفاوت زیادی خواهد کرد. در این مقیاس وضعیت ما نگران کننده است و در بعضی از مسائل دچار بحران هستیم. ما در حوزه های طلاق، بیکاری، حاشیه نشینی، اعتیاد، فضای مجازی و مفاسد اخلاقی دارای آسیب های جدی هستیم و اگر وضع به همین منوال پیش برود، به سطح جوامع غربی می رسیم.

مشکل دیگر مطالعات قبلی بر اساس نگاه جامعه شناختی غربی، تمرکز بر توصیف و تبیین و چرایی موضوع بود و کمتر بر حوزه کنترل و پیشگیری آسیب های اجتماعی متمرکز بود.اما اکنون ما بر پیشگیری و مقابله متمرکز هستیم

دبیر علمی همایش ادامه داد: مراکز مختلفی تاکنون تلاش هایی برای رفع آسیب های اجتماعی داشته اند. مثلا فقط در حوزه طلاق تا سال ۱۳۸۰ نزدیک به ۵ هزار کتاب و مقاله و میزگرد و همایش چاپ و انجام گرفته است. این در حالی است که در سال ۸۰ از هر ۱۱ ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می شود اما در سال ۹۶ از هر ۵/۳ تا ۴ ازدواج، یک مورد به طلاق منجر شده است. بنابراین برگزاری همایش ها و چاپ کتاب ها تاثیر زیادی نداشته اند.

شریفی با اشاره به عوامل عدم موفقیت در رفع آسیب های اجتماعی گفت: نسخه های پیچیده شده برای آسیب ها، نسخه های غربی است. کشور ما به دلیل بافت فرهنگی و سابقه تاریخی و اعتقادات اسلامی باید نسخه های درمان را در آموزه های اسلامی جستجو کند. تنها راه نجات، عمل به اسلام و نسخه های اسلامی است لذا با نگاه اسلامی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی برگزار می شود.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر مطالعات قبلی بر اساس نگاه جامعه شناختی غربی، تمرکز بر توصیف و تبیین و چرایی موضوع بود و کمتر بر حوزه کنترل و پیشگیری آسیب های اجتماعی متمرکز بود.اما اکنون ما بر پیشگیری و مقابله متمرکز هستیم.

شریفی با بیان اینکه متخصصان در عرصه پیشگیر و مقابله محدود هستند، گفت: مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی را باید در ذیل علوم انسانی اسلامی دید اما بسیاری هنوز این علوم را نمی پذیرند و در مقوله پیشگیری و مقابله هنوز نسخه جدی در کشور وجود ندارد.

شریفی با اشاره به اعلام برگزاری همایش در دی ماه سال گذشته، گفت: تعداد مقاله های رسیده به دبیرخانه همایش تا به امروز ۲۳۳ مقاله بوده که از این میان ما از ۴۵ محقق و اندیشمند درخواست ارسال مقاله کرده ایم که تعدادی از آنها در این همایش شرکت کردند. در مجموع ۵۶ مقاله نهایی برای عرضه در همایش داریم.

وی ادامه داد: مقاله های رسیده در شش محور طلاق، بیکاری، حاشیه نشینی، اعتیاد، فضای مجازی و مفاسد اخلاقی هستند. ضمن اینکه یک بخش به مطالعات و مقالات درباره روش شناسی اسلامی مطالعات آسیب های اجتماعی اختصاص دارد.

دبیر علمی همایش در پایان سخنانش افزود: بعد از برگزاری همایش از حدود ۶۰ مقاله که در آنها توصیه ها و دستورالعمل های نو و تازه برای مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان شده، کتابی کم حجم و دستورالعملی استخراج می شود تا در اختیار مدیران و مسئولان قرار گیرد و در مقام عمل به کار آید. 

انتهای پیام/

کد خبر : 71491
تاريخ ثبت خبر : 19 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:58
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)