| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


مشکل ما واردات کاریکاتوری علوم انسانی است

دکتر ذکیانی تاکید کرد: برای تحول دانشگاه ها زمانی که در رشته فلسفه، حقوق، ادبیات و ... در حال تولید علم هستند باید بررسی کنند که این فرآیند چه نیازی را از جامعه برطرف می کند و جامعه هم باید نیازهای واقعی خود را از دانشگاه طلب کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال که تحول در علوم انسانی و اسلامی کردن آن چه میزان ضرورت دارد، اظهار کرد: معتقدم علوم انسانی کشور حتما باید متحول شود و در این راستا بومی و اسلامی هم شود اما با شیوه فعلی که همایش برگزار شود و یا به صورت بخشنامه دستور داده شود، تحول در علوم انسانی محقق نمی شود.

مصوبات و کتب تولید شده شورای تحول مورد اقبال دانشگاهها نیست

وی با ارزیابی روند فعالیت شورای تحول علوم انسانی گفت: چندین سال است که شورای تحول راه اندازی شده است که اگر بررسی نسبت به اقدامات و مصوبات آنها داشته باشیم، مشاهده می شود که در هیچ زمینه ای تحول محقق نشده و حتی کتاب های منتشر شده از سوی این شورا نیز هیچکدام در محیط دانشگاهی با اقبال مواجه نشده است که نشان دهده بی اثر بودن این فعالیت هاست.

ذکیانی با ارائه راهکاری برای تحقق تحول در علوم انسانی و اسلامی و بومی کردن این علوم تصریح کرد: معتقدم این امر باید طبیعی رخ دهد زیرا جامعه ما اولا اسلامی، شیعی و انقلابی است و خود به سمت این تحول حرکت خواهد کرد و ثانیا رابطه میان مراکز دانشگاهی و حوزوی ما با صنعت و جامعه رابطه مستقیم و تنگاتنگ نیست به این معنا که دانشگاههای کشور متناظر با نیاز جامعه، علوم انسانی تولید نمی کنند و به دلیل تشخیص های شخصی و یا منافع گوناگون در پی این فاصله، رشته ها و علومی تولید و تاسیس می شود که اصلا نیاز جامعه نیست.

راه علاج تحول در علوم انسانی

این نظریه پرداز برتر حوزه منطق کشور با بیان اینکه معتقدم تا زمانی که رابطه دانشگاه با جامعه و صنعت برقرار نشود و ناظر به نیازهای جامعه تولید علم نشود، تحول محقق نخواهد شد، گفت: برای تحقق این تحول، دانشگاه ها زمانی که در رشته فلسفه، حقوق، ادبیات و یا … در حال تولید دانشجو و علم هستند باید بررسی کنند که این فرایند چه نیازی از جامعه را برطرف می کند و جامعه هم باید نیازهای واقعی خود را از دانشگاه طلب کند و بداند پول جامعه در دانشگاه ها هزینه می شود بنابراین باید انتظارات واقعی خود را از دانشگاه مطالبه کند و اگر این انتظارات برآورده نشد باید بازخواست صورت گیرد.

وی اضافه کرد: معتقدم اگر این چرخه محقق شود، بعد از مدت کوتاهی با توجه به تنوع نیازهای جامعه باید دانشگاه متحول شود و به این دلیل که جامعه ما اسلامی، شیعی و انقلابی است و نیازهای اسلامی هم خواهد داشت، این تحول برپایه اسلام رقم خواهد خورد.

بی اعتمادی جامعه و صنعت به علوم انسانی تولیدی دانشگاه ها!

ذکیانی در پاسخ به این سوال که برخی از اساتید دانشگاهی معتقدند نظرات و پژوهش های دانشگاهی در دستگاههای اجرایی و دولتی با استقبال مواجه نمی شود، آیا این بی توجهی مسئولان، دلیلی بر سکون و رفتار خنثی علوم انسانی دانشگاهی نیست؟، افزود: این رفتار به این دلیل است که در ۱۰۰ سال اخیری که در ایران دانشگاه داشته ایم، همواره به صورت کاریکاتوری علومش را از خارج وارد کرده ایم و این علوم از بطن نیازهای جامعه استخراج نشده است، همچنین ۸۰ درصد از دانشگاه های کشور نیز مطابق با نیازهای جامعه تولید علم نکرده اند، به همین دلیل جامعه، صنعت و دستگاه ها نیز نسبت به این علوم تولیدی دانشگاه ها، بی اعتماد هستند.

رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه مسئولان کشور هم تحصیلکرده همین دانشگاهها هستند، گفت: این افراد دانشگاهی به این دلیل که تاکنون دانشگاه ها نتوانسته اند نیازهای جامعه را برطرف کنند، زمانی که در دستگاههای اجرایی مسئول می شوند، نسبت به دانشگاهها موضع دارند اما در جامعه ما این ظرفیت وجود دارد که دانشگاهها نیازهای کشور را با هزینه کمتر و گارانتی بالاتر برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین کشور نیز قطعا در آینده به سمت رفع مشکلات جامعه از طریق دانشگاهها خواهند آمد اما باید بدانیم مقصر عدم تحقق این امر تاکنون، دانشگاهها هستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 48687
تاريخ ثبت خبر : 8 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:55
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)