| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدصادق یوسفی‌مقدم در گفتگو با طلیعه:


در انتخابات اسلامی تعصبات قومی، قبیله‌ای و حزبی جایگاهی ندارند

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: در انتخابات اسلامی تعصبات قومی و قبیله ای و حزبی و گروهی و حتی شخصی، جایگاهی ندارند. بنابراین فقط و فقط باید به دیدگاه ها و برنامه ها توجه داشت و بهترین آنها را برگزید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، تبیین چارچوبهای فکری و عملی مناسبات اسلامی و حکومتی دینی و همچنین تحلیل راهکارهای صحیح اسلامی، جهت ورود به عرصه گزینش و نصب افراد در مناصب حکومتی اسلامی و نیز مسئولیت مردم در جامعه اسلامی نسبت به گزینش افراد اصلح، مقولاتی بود که ما را بر آن داشت تا گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، استاد حوزه و عضو شورای پژوهشی فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ترتیب دهیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

*چارچوب های فکری و نظری اسلامی در مقؤله مناسبات سیاسی مانند؛ انتخابات و گزینش افراد جهت امور اجرایی بر چه مختصاتی بنا شده اند؟ آیا از آیات و روایات می توان وجوهی در باب دولت و چگونگی حرکت حکومت اسلامی استخراج کرد؟

قرآن کریم در آیه شریفه ای می فرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَأُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ» معنای این آیه شریفه بسیار گویا است برای شرایطی مانند شرایط انتخابات امروز، این آیه شریفه نشان می دهد، کسانی را که خداوند هدایت می کند، کسانی هستند که تمامی دیدگاه ها و اندیشه ها را دریافت می کنند و سپس با اندیشه و تعقل، بهترین و کاملترین مسیر و روش را انتخاب می کنند؛ بنابراین اولین قدم برای ورود به عرصه انتخابات برای افراد، داشتن برنامه و اندیشه صحیح است.

این برنامه می بایست هم عملیاتی و هم اجرایی باشد و کشور بتواند با این برنامه برای یک دوره چهارساله در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد. نکته قابل تأمل در این پروسه این است که افرادی که می خواهند وارد عرصه انتخابات شوند می بایست در تمامی زمینه ها، اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارای برنامه باشند و فقط در یک زمینه تمرکز نداشته باشند؛ بحث ریاست جمهوری یک بحث فراگیر و جامع است. بنابراین نباید تک بُعدی و یک وجهی در این عرصه وارد شد. موازین اسلامی برای گزینش افراد جهت تصدی امور اجرایی کشور اسلامی، عبارت است از: تقوا، صداقت، پاکدستی و پاکدامنی؛ نکته قابل توجه این است که این شاخصه ها فقط منوط به دیدگاه اسلامی نیست و سایر اندیشه ها و مکاتب نیز به پاکدستی و صداقت و درست کرداری مسئولان خود بسیار اهتمام دارند.

افرادی که می خواهند وارد عرصه انتخابات شوند می بایست در تمامی زمینه ها، اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی دارای برنامه باشند و فقط در یک زمینه تمرکز نداشته باشند؛ بحث ریاست جمهوری یک بحث فراگیر و جامع است. بنابراین نباید تک بُعدی و یک وجهی در این عرصه وارد شد

نکته تمایز در حکومت اسلامی ایران، در گزینش و انتخاب افراد توسط شورای محترم نگهبان قانون اساسی نهفته است، زمانی که شخصی می خواهد در حکومت اسلامی وارد عرصه مسئولیت اجرایی کشور شود، می بایست از فیلتر نظارتی شورای نگهبان قانون اساسی عبور کند، بنابراین افرادی که از این مسیر عبور می کنند مورد وثوق جامه اسلامی خواهند بود و در این مقام برنامه ها و چارچوب های فکری و عملی آنها است که نقطه تمایز آنها در پروسه انتخابات محسوب خواهد شد.

نکته مهم دیگری که به نظر می رسد تا اندازه ای مورد توجه نبوده است این است که، اشخاص تأیید شده در فرایند انتخابات، بیایند و گزینه های خود را برای مشاغل مهم مانند، معاون اولی ریاست جمهوری و وزرا و معاونین مدنظر را، همراه با برنامه های آنها، به مردم معرفی کنند؛ این نکته باعث می شود مردم در ابتدای انتخابات بدانند که به چه دولت و به چه دیدگاه هایی می خواهند رأی بدهند، این نکته می تواند از ورود ناآگاهانه مردم به عرصه انتخابات جلوگیری کند. باید بیان کرد که ما هنوز به این مطلب مهم دست نیافته ایم و اشخاص وارد شده در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، از ارائه لیست افراد مورد نظر خود جهت تصدی امور حکومتی اجتناب می کنند، باید گفت: ما باید به این نکته دست یابیم و افراد را با مختصات گروهی و جمعی آنها بشناسیم تا بتوانیم انتخاب اصلح تری داشته باشیم.

*مسئولیت مردم در باب انتخابات اسلامی و رویه تعیین مسئولین حکومت دینی چگونه می بایست باشد؟

نکته دیگر در پروسه انتخابات اسلامی، مسئولیتی است که برعهده مردم گذاشته شده است؛ طبق آیه شریفه قرآن کریم «یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»، بنابراین مسئولیت مردم دراین پروسه این است که، با دقت برنامه ها و اندیشه های کاندیداها را دریافت کنند و سپس با تعقل و تفکر، بهترین و کاملترین آن را انتخاب کنند؛ مردم درانتخابات باید با دید باز و دقیق و فارغ ازمسائل و موارد غیرمرتبط، به برنامه ها و دیدگاه ها توجه کنند، نه اشخاص و افراد؛ این افراد نیستند که جامعه را اداره می کنند، بلکه برنامه ها و اندیشه ها هستند که مسیر حرکت کشور را معین می کنند. مردم باید ببیند کدامیک از کاندیداها، بیشتر به معاش و رفاه و رفع مشکلات و معضلات اجتماعی سیاسی و فرهنگی مردم توجه دارد؛ در انتخابات اسلامی تعصبات قومی و قبیله ای و حزبی و گروهی و حتی شخصی، جایگاهی ندارند. بنابراین فقط و فقط باید به دیدگاه ها و برنامه ها توجه داشت و بهترین آنها را برگزید.

این افراد نیستند که جامعه را اداره می کنند، بلکه برنامه ها واندیشه ها هستند که مسیر حرکت کشوررا معین می کنند. مردم باید ببیند کدامیک ازکاندیداها، بیشتر به معاش و رفاه و رفع مشکلات و معضلات اجتماعی سیاسی و فرهنگی مردم توجه دارد

در باب کاندیداها، بحث سخن گفتن سنجیده و صحیح و در چارچوب منافع اسلامی و دینی، مقوله ای است که می بایست حتماً به آن توجه کرد؛ کاندیداهای محترم باید بدانند که سخنان و افعال آنها در اذهان عمومی، تأثیر بسزایی خواهند داشت. بنابراین سخن گفتن سنجیده و صحیح، مطلبی است که کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها، حتماً می بایست به آن توجه داشته باشند. کاندیداهای محترم باید بدانند که نیازهای مردم چه درعرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی بسیار زیاد هستند، بنابراین باید تمام هم و غم خود را در جهت رفع این نیازها بکار گیرند.

*با توجه به این نکات و چارچوب هایی که بیان داشتید، مناسبات سیاسی اسلامی و حکومت اسلامی دینی، درعرصه بین المللی و مواجهات بین کشورها، بر چه اصول و پایه هایی استوار است؟

ما براساس آیات شریف قرآن کریم، می بایست با کشورهای اسلامی، دارای روابط قوی و محکمی باشیم، داشتن رابطه محکم و قوی بین جوامع اسلامی، تکلیفی است که قرآن کریم بر دوش مسلمین قرار داده است. مسلمین باید با اتحاد و همبستگی، راه نفوذ طواغیت و بیگانگان را برخود ببندند. مسلمین می بایست مشکلات و اختلافات دیدگاهی و منطقه ای و گروهی خود را در برابر بیگانگان و کفار و معاندین اسلام نادیده بگیرند و با اتحاد و همبستگی در برابر معاندین اسلام و قرآن بایستند؛ به عبارت کاملتر مسلمین می بایست در برابر بیگانگان «ید واحده» باشند.

از طرف دیگر بینش سیاسی اسلامی در برابر بیگانگان نیز باید دارای چارچوب و منش مشخص و مدون فکری و عملی باشد؛ یعنی اگر دولت هایی هستند که اسلامی نیستند ولی با حکومت اسلامی مراودات مسالمت آمیز دارند، ما نیز باید در حفظ  این مراودات، کوشا و فعال باشیم. ما نباید در برابر کشورهایی که دیدگاه اسلامی ندارند و یا دیدگاهی خاص را دنبال می کنند، اقدامات تحریک آمیز داشته باشیم؛ حکومت اسلامی نباید در مسیر برانگیختن تعصبات کشورهای دیگر نسبت به خود باشد، کشورهای اسلامی نباید به آیین و رفتار سایر کشورها توهین نمایند، این تکلیفی است که قرآن کریم بر دوش ما گذاشته است و ما را مکلف نموده که حرمت و احترام سایر دیدگاه ها و اندیشه ها را حفظ کنیم.

سیاست خارجی و بین المللی اسلامی براساس رفتار مسالمت آمیز و احترام متقابل و ارتباطات سازنده بنا نهاده شده است و این نکاتی است که تمامی امت اسلامی باید در جهت انجام آن کوشش کنند

سیاست خارجی و بین المللی اسلامی براساس رفتار مسالمت آمیز و احترام متقابل و ارتباطات سازنده بنا نهاده شده است و این نکاتی است که تمامی امت اسلامی باید در جهت انجام آن کوشش کنند. رویکرد جامعه اسلامی در برابر دشمنان نیز دارای چارچوب مشخصی است؛ جامعه اسلامی هرگاه مورد اهانت و یا تجاوزی قرار گیرد، می بایست تمام قد در برابر هجمه ها و دشمنی ها بایستد و دفاع در این زمینه واجبی است که بر عهده همه مسلمین واقع می شود.

قرآن کریم در آیه شریفه ای می فرماید:«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم»، این آیه شریفه تماماً در باب وجوه جنگی و رزمی بکار نمی رود، بلکه این ازدیاد و تقویت قوا در وجوه دیگر مانند مراودات سیاسی و دیپلماتیکی نیز مورد نظر خواهد بود و جوامع اسلامی می بایست با قدرت و صلابت هر چه بیشتر درعرصه های سیاسی و بین المللی وارد شوند و از حقوق ملت های مسلمان دفاع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 45260
تاريخ ثبت خبر : 6 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:53
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)