| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


مسئله آزادی در فلسفه سیاسی آیت‌الله جوادی‌آملی

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مقاله ای با عنوان «مسئله آزادی در فلسفه سیاسی آیت الله جوادی آملی» نگاشته است که در شماره 9 فصلنامه اسراء منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  مقاله ای با عنوان «مسئله آزادی در فلسفه سیاسی آیت الله جوادی آملی» نگاشته است که در فصلنامه اسرا، شماره ۹ منتشر شده است که چکیده آن در ادامه می آید:
چکیده:

آزادی از مفاهیم پر سر و صدا در تاریخ فکر و عمل بشر بوده و معرکه آرا است. از این رو اندیشمندان در هر دوره به تبیین آن پرداخته‌اند.
 آیت الله جوادی آملی نیز دیدگاه خود را با توجه به آموزه‌های شیعی و در قالب دستگاه فلسفی متعالیه درباره این موضوع ارائه کرده است.
اما پرسش این است که توجه به مسئله آزادی در اندیشه استاد از چه رو است و در نتیجه آزادی چه سمت‌وسویی می‌یابد.
 مفروض مقاله این است که آزادی در اندیشه آیت الله جوادی آملی به مثابه یک مسئله مطرح بوده و ایشان به عنوان اندیشمندی مسلمان، سودای بحث از سازگاری و ناسازگاری آزادی در مفهوم مدرن آن با آموزه‌های اسلامی را در سر می‌پروراند.
 او با ارائه مباحث انسان‌شناختی در پی تعریفی دینی از آزادی است که ضمن بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی، از حکمت متعالیه نیز اشراب ‌شود.
 از این منظر، آزادی مفهومی وجودی و مقول به تشکیک است و با عناصری چون تفکر، دعوت به خیر، حفظ منافع و مصالح دیگران و رعایت نظم و قانون عقلایی پیوند دارد.
در نتیجه آزادی حقیقی زمانی واقعیت می‌یابد که بر مبنای عقل باشد.

علاقه مندان می توانند کل این مقاله را در اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 53627
تاريخ ثبت خبر : 3 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:12
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)