| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


مروری بر کتاب «معنا و ساختار علم دینی»

روش تفسیری بیانگر این است که همه علوم، اصول موضوعه و پیش‌فرضهایش را از فلسفه مضاف می‌گیرند و فلسفه‌های مضاف نیز از فلسفه مطلق می‌گیرند و اگر فلسفه مطلق الهی باشد، باعث می‌شود فلسفه رنگ دینی بگیرد در نتیجه فلسفه مضاف و به تبع علوم نیز اسلامی و الهی بشوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «معنا و ساختار علم دینی» به کوشش قاسم بابایی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

دغدغه نفوذ و گسترش علوم سکولار در دانشگاه‌ها و تربیت دانشجویانی با اندیشه سکولار مقوله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد و حل این معضل نیازمند راهکار اساسی است. یکی از راهکارهای بنیادی از طریق علم دینی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

این کتاب در شش فصل تنظیم شده است:

۱ـ فصل اول: درآمدی معناشناختی بر علم دینی از دکتر رمضان علی‌تبار فیروزجایی است که در آن به ماهیت چیستی و چگونگی علم دینی پرداخته است.

۲ـ فصل دوم: بازخوانی علم دینی در علوم تجربی از سیده‌ زهرا موسوی است که حاوی تبیین و بررسی دیدگاه دکتر گلشنی در علوم تجربی است.

۳ـ فصل سوم: فرایند شکل‌گیری علم دینی در علوم انسانی است که توسـط نگارنـده به تبییـن و بررسـی چگونگـی شکل‌گیری علم دینی در علوم انسانی بر مبنای فکری دکتر خسرو باقری پرداخته شده است.

۴ـ فصل چهارم: تبیین رویکرد حداکثری در علم دینی؛ این مقالـه توسط نگارنـده حـاوی بازخوانی و فرایند شکل‌گیری علـم دینی بر اسـاس دیدگـاه آیت‌الله جـوادی آمـلی است.

۵ـ فصل پنجم: مدل الگوی حکمی ـ اجتهـادی در علوم انسانی است. در این بخش مصاحبه‌ای با استاد دکتر خسروپناه در زمینه ماهیت و چگونگی شکل‌گیری علم دینی انجام شده است.

۶ـ فصل ششم: چگونـگی تحول در علوم انسانی سکولار: این بخش شامل گفتگو با شهریار زرشناس است کـه به تبییـن و چیستـی علوم انسـانی سکولار و راهکار تحول در آن پرداخته است.

کتاب «معنا و ساختار علم دینی» خرداد ۹۶ به قیمت ۱۵۵۰۰تومان توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 

در بخشی از این کتاب آمده است: آیت‌الله جوادی آملی برای تبیین و تحلیل علم دینی از دو روش استفاده می‌کنند: روش تفسیری و روش فلسفی.

بر اساس روش تفسیری هر آنچه در جهان هستی غیر از خداوند متعال است وجود فقری دارد؛ از این رو برای تحقق و تکون نیازمند خالق می‌باشند؛ بنابراین خداوند متعال، خالق جهان هستی و همه موجودات است و هرآنچه در این عالم است یا قول خداوند متعال می‌باشد و کتاب تشریع او یا فعل خداوند و کتاب تکوین او است.

مبین و کاشف قول خداوند متعال، دلیل نقلی و کاشف فعل خداوند متعال –همانند آسمان و زمین و هرآنچه در آن است- دلیل عقلی است و همه علوم که به وسیله عقل حاصل می‌شوند، در واقع پرده‌بردار اسرار خلقت و مبین فعل خداوند متعال می‌باشند.

در نتیجه همه علوم نقلی و همه علوم عقلی اعم از عقل تجربی ـ مثل زیست، فیزیک و شیمی- و عقل تجریدی مثل فلسفه، ریاضیات و عقل ناب  ـ مثل عرفان ـ در زیرمجموعه دین قرار می‌گیرد و به بیانی علم غیراسلامی نداریم.

روش تفسیری بیانگر این است که همه علوم، اصول موضوعه و پیش‌فرضهایش را از فلسفه مضاف می‌گیرند و فلسفه‌های مضاف نیز از فلسفه مطلق می‌گیرند و اگر فلسفه مطلق الهی باشد، باعث می‌شود فلسفه رنگ دینی بگیرد در نتیجه فلسفه مضاف و به تبع علوم نیز اسلامی و الهی بشوند.

انتهای پیام/

کد خبر : 54685
تاريخ ثبت خبر : 25 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:44
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)