| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب به‌مناسبت درگذشت «داریوش شایگان»؛


مروری بر کتاب «سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان»

کتاب «سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان» به قلم دکتر شهریار زرشناس، در سال ۱۳۹۲ و در ۷۴ صفحه از سوی نشر معارف منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شهریار زرشناس در مقدمه این کتاب آورده است: «حیات فکری داریوش شایگان را به عنوان یک روشنفکر می‏ توان به دو دوره کلی تقسیم کرد:

الف. دوران سال‌های دهه ۱۳۵۰ شمسی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، که تبلور تئوریک آن را می‌‏توان در کتاب «آسیا در برابر غرب» و نیز کتاب «بُت های ذهنی و خاطره ازلی» مشاهده کرد. شایگان در این دوران تا حد زیادی تحت تأثیر تفکر دکتر سید احمد فردید بود؛ هرچند که در برخی موارد مهم، تفاوت‌‏هایی میان اندیشه‏‌های فردید و آرای شایگان در کتاب «آسیا در برابر غرب» دیده می‌‏شود.

ب. سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی که شایگان به طور تامّ و تمام در مسیر ترویج غرب‌زدگی مدرن، سکولاریسم اومانیستی و سرمایه‌د‌اری و دموکراسی نئولیبرال حرکت می‏‌کند. شایگان در این دوران، برخی تعلقاتش به آن چه که خود «تجربه معنوی تمدن‌های آسیایی»، «زمینه مشترک تفکر آسیایی» و «راه‏ حل آسیایی» می‌‏نامید را کنار گذاشته و مخاطبانش را به تسلیم شدن و تلاش برای «وارد شدن به باشگاه جهانی» دعوت می‏‌کند.

اگر چه تفاوت‏های چشمگیری میان آرای شایگان در این دو دوره وجود دارد، اما نقاط محوری مشترکی نیز دیده می‏‌شود که زمینه استمرار سیر فکری او را از جایگاه یک «روشنفکر مروج معنویت سکولاریستی به اصطلاح آسیایی» به جایگاه یک «روشنفکر نئولیبرالیستِ مدافعِ مدرنیته با برخی دلتنگی‏‌ها برای معنویت ممسوخ سکولار» فراهم می‏‌کند»

داریوش شایگان دیروز ۲ فروردین ۱۳۹۷ در ۸۳ سالگی از دنیا رفت.

انتهای پیام/

کد خبر : 65067
تاريخ ثبت خبر : 3 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 18:47
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)