| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


مروری بر کتاب «حقوق کودک»

حقوق کودک تلاشی در جهت پاسخ به یکی از دغدغه های مهم در موضوع کودکان است که کودکان از چه حقوقی برخوردارند و سازو کار مناسب، از نظر مقررات، برای حمایت از این حقوق و برقراری آنها کدام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی مدیر و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه، دارای مدرک دکتری در رشته فقه و حقوق جزاست که از سال ۱۳۸۲ با پژوهشگاه همکاری دارد و در حوزه حقوق کودک به تحقیق و پژوهش پرداخته است. اثر وی با عنوان فلسفه حقوق خانواده، در سال ۱۳۸۷ در جشنواره کتاب خانواده کشور و نیز جشنواره هفته پژوهش حائز رتبه اول شده است.

 

حقوق کودک

 

این تحقیق که در یک پروژه کلی فقه کودک تعریف شده در طی چهار سال انجام شده است و تلاشی است بر این بحث که کودکان از چه حق ‌هایی برخوردار بوده و ساز و کار مناسب از نظر مقررات برای حمایت و برقراری این حقوق کدام است. همچنین تلاش شده است تا از سه جنبه به این بحث مهم و حساس پرداخته شود؛ منظور مطالعه تطبیقی در حقوق اسلام، اسناد بین المللی، حقوق موضوعه ایران و به مناسب حقوق برخی از کشورها است.

 

مباحث این کتاب در دو بخش آمده است: بخش اول دو فصل دارد و فصل اول، دو مبحث. در مبحث اول، مباحث کلی و تعریف مفاهیم مهم بحث، از جمله مفهوم حقوق کودک و مفهوم کودکی و تبیین دوره کودکی(آغاز و پایان آن) و مباحث رشد و بلوغ مطرح شده است.

 

 

در مبحث دوم، از منظری تاریخی، وضعیت کودکان و همچنین حقوق کودک در گذشته و حال و در جهان، ایران و اسلام تشریح شده است. فصل دوم نیز دو مبحث دارد: ابتدا، مبانی عام و اختصاصی حقوق کودک بررسی شده است و سپس در مبحث روش شناسی، دیدگاه های مختلف مطالعه و بررسی شده اند.

 

بخش دوم کتاب نیز حاوی دو فصل است: در فصل اول، حقوق کودک قبل از تولد و همچنین زمینه های شکل گیری آن تحلیل شده است. این مسائل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دوران بعد از تولد کودک مربوط می شود و برای آینده کودک اهمیت بسیار دارد.

 

در نهایت، در فصل دوم از بخش دوم، سه مبحث پیش بینی شده است: مبحث اول به حقوق مدنی کودکان، بعد از تولد تا پایان دوران کودکی، اختصاص دارد: حق بر نام، حق بر رضاع، حق بر حضانت، ولایت و قیمومیت و … .

 

در مبحث دوم، حقوق اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کودکان، مانند تابعیت و ملیت، حق برخورداری از آزادی، حق بر آموزش و تربیت و پرورش و … مطالعه و بررسی شده است. در پایان، در مبحث سوم، وضعیت کودکان خاص و کودکان دارای وضعیت های خاص بررسی شده است.

 

کتاب حقوق کودک به قلم حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی در سال ۱۳۹۰ با قیمت ۲۲۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

 

انتهای پیام/

 

 

کد خبر : 26066
تاريخ ثبت خبر : 29 تیر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:05
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)