| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مرندی در رونمایی از فصلنامه اندیشه مردم‌سالاری اسلامی:


مردم‌سالاری مبنای نظام جمهوری اسلامی است/ لزوم داشتن درک تاریخی از اندیشه سیاسی

سردبیر فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی گفت: آنچه که در دیدگاه رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری در می یابیم این است که ایشان مردم سالاری را در مردم سالاری دینی، مبنای حکومت می دانند و نه فقط یک روش.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مراسم رونمایی از فصلنامه علمی – پژوهشی اندیشه مردم سالاری اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، سیدمحمدرضا مرندی مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی، فرزاد جهان بین عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، پرویز امینی جامعه شناس سیاسی و اکبر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

سیدمحمدرضا مرندی در این نشست با اشاره به حمایت های مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در انتشار فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی گفت: شاید اصلی ترین نظریه جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی باشد. اساسا جمهوری اسلامی ایران مدلی برای این نظریه محسوب می شود اگرچه در زمان تاسیس جمهوری اسلامی این نظریه مصطلح نبود و برای اولین بار توسط مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ مطرح شد.

وی افزود: دیدگاه های مختلف مخالف و موافق درباره این نظریه وجود دارد. دیدگاه رسمی نظام جمهوری اسلامی دیدگاه مورد تایید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. تبیین کامل مردم سالاری دینی با قرائت امام و رهبر انقلاب کامل می شود.

مرندی ادامه داد: درباره مردم سالاری یا دموکراسی دو دیدگاه وجود دارد: رویکرد مردم سالاری به عنوان مبنای حکومت و دیگری مردم سالاری به عنوان روش حکومت. مبنا و روش در غرب، اسلام و همه دموکراسی ها وجود دارد. آنچه که در دیدگاه رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری در می یابیم این است که ایشان مردم سالاری را در مردم سالاری دینی، مبنای حکومت می دانند و نه فقط یک روش. رهبر معظم انقلاب می گویند: «چیزی به عنوان حکومت زور در اسلام نداریم و حکومت اسلامی بدون رای مردم یعنی هیچ.»

وی با اشاره به این قرائت که آیا مردم سالاری در مردم سالاری دینی خارج از دین قرار دارد یا خیر؟ افزود: عده ای معتقدند مردم سالاری در خارج از دین قرار می گیرد به طوری که اگر مردم سالاری و هم دین را در کنار یکدیگر داشته باشیم، این دو باید در مقابل یکدیگر کوتاه بیایند تا بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند یعنی دین باید شاخص های مردم سالاری و مردم سالاری هم محدودیت های دین را بپذیرد تا مردم سالاری دینی محقق شود. لازمه چنین تلقی، تلقی ترکیبی است یعنی دین و مردم سالاری دو مقوله جدا از یکدیگر هستند که باید با یکدیگرترکیب شوند.

مرندی اظهار کرد: در دیگاه مقام معظم رهبری مردم سالاری از ذات دین گرفته می شود. این نگاه تناقض را از اساس منتفی می کند.ایشان جمله ای را سالها قبل بیان کرده اند که: «در نگاه مامردم سالاری دینی یک مقوله ترکیبی از دو جزء دین و مردم سالاری نیست بلکه ازنگاه ما مردم سالاری مفهوم بسیط است به این معنی که دین در ذات خود مردم سالار است.»

وی ادامه داد: نگاه ما بارزترین و قوی ترین مردم سالاری را به رسمیت می شناسد زیرا مردم سالاری را از ذات دین می گیرد و مبنای حکومت دینی می داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به فعلیت دهندگی یا مشروعیت دهندگی مردم به حکومت گفت: عده ای معتقدند مردم در مردم سالاری دینی فقط فعلیت دهنده هستند و مشروعیت دهنده نیستند و مشروعیت صرفا از خدا گرفته می شود. اما در قرائت رسمی جمهوری اسلامی و نظر مقام معظم رهبری، حکومت اسلامی دارای دو رکن الهی و مردمی است.

مدیرمسئول فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی گفت: ممکن است این سوال مطرح شود که مردم چه ارتباطی با دین پیدا می کنند؟ آیا حق شرعی فقط شامل حق الله می شود و یا حق الناس هم از حقوق شرعی است؟ این نظریه معتقد است حکومت مقوله ای دو حقی است یعنی هم حق الله و هم حق الناس در آن قرار دارد و هر کدام از این دو حق اگر در حکومتی درنظر گرفته نشود یک جزء حکومت ناقص است.

مرندی، مردم سالاری را صرفا مقوله ای سیاسی ندانست و گفت: مردم سالاری دارای ابعاد اعتقادی، فرهنگی، مدیریتی و اقتصادی هم هست. در مردم سالاری دینی باید اقتصاد و سیاست و فرهنگ ابعاد مردمی و دینی داشته باشند. در این حالت ما به بارزترین شکل مردم سالاری دینی معتقد خواهیم بود.

وی در پایان سخنانش با اشاره به انتشار فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی گفت: با کمک مرکز پژوهش های صدرا و تلاش دبیرخانه همایش مردم سالاری دینی سه شماره از این فصلنامه آماده شده و تا قبل از پایان مردادماه دو شماره دیگر آن منتشر می شود. امیدوارم بتوانیم از طریق این فصلنامه نظریه های مختلف در زمنیه مردم سالاری دینی را تبیین کنیم.

در ادامه این نشست پرویز امینی، جامعه شناس سیاسی به ضعف تاریخی سنت اندیشه ورزی به خصوص در زمینه سیاسی در ایران اشاره کرد و گفت: ما به ندرت در حافظه تاریخی خود اندیشه سیاسی پرقدرتی داشته ایم. ما دارای نظام سیاسی هستیم که بدون پشتوانه اندیشه سیاسی نمی تواند پیش برود اما این خلا در جمهوری اسلامی دیده می شود.

وی افزود: معمولا با مسامحه با انیشه سیاسی روبرو شده ایم و این مساله در حوزه علمیه هم وجود دارد. دلایل وجود این ضعف تاریخی و جامعه شناختی است. در نگاه بنیادی به اندیشه سیاسی باید «درگیری» در اندیشه سیاسی شکل بگیرد. درباره اندیشه سیاسی غرب هم آنچه که در ایران ترجمه شده کامل نیست.

این پژوهشگر علوم سیاسی ادامه داد: فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی باید بتواند رویکرد عمیقی نسبت به اندیشه سیاسی و مردم سالاری دینی داشته باشد و درگیری قوی در اندیشه سیاسی ایجاد کند و تحولی در اندیشه سیاسی در ایران که به آن بی اعتنایی شده، روی دهد.

امینی با اشاره به انقلاب مشروطه بیان کرد: ۱۰۰ سال قبل از وقوع مشروطه در ایران رساله هایی تولید شدند که شروع اولیه چالش جدید برای ایران بود. در آن زمان از سویی خودآگاهی در عقب ماندگی ها در ایران و از سوی دیگر مواجهه با تمدن جدید بحرانی را در جامعه ایجاد کرد و متناسب با درک این بحران پاسخ هایی مطرح شد ولی ما این پاسخ ها و رساله ها را مطالعه نکرده ایم.

این جامعه شناس سیاسی افزود: رساله های دوران مشروطه اگر مطالعه شوند، نشان می دهد همان مسائلی که امروز برای ما مطرح هستند، بیان شده اند و این نشان از گسست تاریخی در تاریخ اندیشه ایران دارد.

وی در پایان سخنانش گفت: برای درک مفهوم مرم سالاری دینی باید درک تاریخی از اندیشه سیاسی داشته باشیم. ما باید به اندیشه سیاسی توجه تاریخی و تامل فلسفی داشته باشیم.

فرزاد جهان بین دیگر سخنران این نشست بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تجربه جدیدی بود اما متناسب با این تجربه جدید ادبیات جدیدی رخ نداده است. جمهوری اسلامی به بحران ها غلبه کرده اما متناسب با آنها نظریه در مدیریت بحران شکل نگرفته است. در بحث امنیت با توجه به وجود مشکلاتی که در چهار سوی کشور وجود دارد کارهای زیادی انجام گرفته و ما دارای امنیت هستیم اما نظریه ای مبتنی بر امنیت نداریم.

وی با اشاره به مسائل موجود در مردم سالاری دینی تصریح کرد: مسائل مردم سالاری دینی نظری و عملی هستند. دسته سوم هم شامل مسائلی می شوند که اکنون وجود ندارند اما در آینده ایجاد می شوند. مسائل نظری شامل مبحثی همچون ترکیب دین و مردم سالاری، نسبت جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه و توزیع قدرت و سوال هایی درباره این مسائل می شود. چالش های عملی هم مانند میزان رای دهی در عدالت سیاسی مطرح است که باید احصا شوند.

جهان بین در پایان گفت: فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی اقدام مساله محور در حوزه عملی و نظری کند. مجموعه این مسائل که پاسخ داده شوند کمک به قدم برداشتن به سمت جلو می کند.

یادآور می شود، در پایان این مراسم طی مراسمی با حضور حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، دکتر مرندی و دکتر امینی و دکتر جهان بین و دکتر اشرافی این فصلنامه رونمایی شد.

شماره اول فصلنامه «اندیشه مردم سالاری اسلامی» به صاحب امتیازی مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و به مدیرمسئولی و سردبیری سیدمحمدرضا مرندی و با قیمت ۱۰هزار تومان منتشر شده است


انتهای پیام/

کد خبر : 73994
تاريخ ثبت خبر : 15 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 18:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)