| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید:


مرحوم نظرپور، ثمره وحدت حوزه و دانشگاه بود

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به درگذشت ناگهانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، عضو هیئت علمی این دانشگاه و عضو شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: ایشان طلبه‌ای بسیار کوشا، پیگیر و استادی بسیار برجسته در عرصه اقتصادی و مخصوصا اقتصاد اسلامی بود؛ این شخصیت بزرگوار، ثمره وحدت حوزه و دانشگاه بود و امیدواریم خداوند متعال جایگزین خوبی را برای ایشان مقدر کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بر اثر حادثه‌ای که برای اتوبوس حامل تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه در حوالی شهرستان ملایر استان همدان رخ داده، یکی از اساتید دانشگاه مفید قم، دار فانی را وداع گفته است. این اساتید برای شرکت در همایشی عازم شهر نجف اشرف بوده‌اند و متأسفانه اواخر شب گذشته بود که خبردار شدیم، شخصی که در این حادثه درگذشته، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و از اساتید مطرح اقتصاد اسلامی در کشور بوده است؛ خبری ناگوار که جامعه علمی و مخصوصا اساتید اقتصاد اسلامی کشور را در بُهت و حیرت فرو برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، متولد سال ۱۳۴۲ در شهرستان آمل، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید، عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران، عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عضو کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار، عضو هیئت تحریریه مجله اقتصاد اسلامی و صاحب عناوین متعددی از کُتُب در حوزه بانکداری و بازار سرمایه اسلامی بود که هر کدام از این کتاب‌ها، مرجعی مهم برای دانشجویان حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی است. ایشان همچنین یکی از سخنرانان اصلی در همایش‌ها و نشست‌های مرتبط با اقتصاد اسلامی بود و قطعا درگذشت این استاد شناخته شده اقتصاد اسلامی، ضایعه بزرگی برای دانشجویان این حوزه و همچنین نهادهای مرتبط با این موضوع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو هیئت‌ علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید قم و از همکاران مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور به بیان نکاتی درباره خدمات علمی این استاد اقتصاد اسلامی و همچنین ویژگی‌های شخصیتی ایشان پرداخت و ضمن تسلیت این ضایعه به خانواده آن مرحوم و جامعه علمی کشور گفت: مرحوم نظرپور از قدیمی‌ترین اساتید دانشگاه مفید قم در زمینه اقتصاد و اقتصاد اسلامی و از اشخاصی بود که همه مراتب علمی را طی کرده و در آستانه استاد تمام شدن بود. از جهت تعداد مقالات و کُتُب نیز از جمله کسانی بودند که کتاب‌ها و مقالات علمی-پژوهشی بسیاری داشت.

وی ادامه داد: کتاب‌های بسیاری در حوزه اقتصاد اسلامی از ایشان چاپ شده است. مرحوم نظرپور، علاوه بر فعالیت‌های دانشگاهی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و همچنین عضو کارگروه بازار سرمایه اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار بودند که در قم تشکیل می‌شد. ایشان همچنین از اساتیدی بود که راهنمایی پایان نامه‌ها و رساله‌های مختلف دانشجویی را بر عهده داشت.

رضایی یادآور شد: ایشان علاوه بر دانشگاه مفید که پایگاه اصلی‌شان بود، در دانشگاه‌های مختلفی از جمله پردیس دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه قم و مجموعه‌های مختلفی که در آنها تدریس اقتصاد اسلامی وجود داشت، حضور پیدا کرده و دانشجویان بسیاری از زحمات مرحوم نظرپور استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید تأکید کرد: مرحوم نظرپور، علاوه بر جهات علمی، از نظر انقلابی بودن، حُسن خُلق و تقوا، از جمله چهره‌های شاخص و انسانی خدوم، خیّر و منظم بود. ایشان در سال‌های متمادی در سفر حج به عنوان روحانی همراه مردم بوده و چهره‌ای مردمی و از خاندان اصیل و ریشه‌دار آمل و از خاندان‌های انقلابی آن شهر بودند.

وی ادامه داد: مرحوم نظرپور، طلبه‌ای بسیار کوشا، پیگیر و استادی بسیار برجسته در عرصه اقتصادی و مخصوصا اقتصاد اسلامی بود؛ ایشان درس‌های فقه و فلسفه را نیز به خوبی خوانده و تدریس بسیار خوبی نیز داشت. این شخصیت بزرگوار، ثمره وحدت حوزه و دانشگاه بود و امیدواریم خداوند جایگزین خوبی را برای ایشان مقدر کند.

رضایی درباره خدمات مرحوم نظرپور در دانشگاه مفید نیز اظهار کرد: این ضایعه برای گروه اقتصاد دانشگاه مفید بسیار دردناک بود. ایشان مدت‌ها معاون پژوهشی دانشگاه مفید، مدتی مدیر علمی گروه اقتصاد و مدت‌ها مدیر دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه مفید بود و کارهای اجرایی متعددی انجام داده بود که قطعا نبود ایشان ضایعه بزرگی برای ما است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید عنوان کرد: مرحوم نظرپور از اساتید قدیمی دانشگاه مفید بودند که حدود ۲۰ سال در این دانشگاه، به عنوان عضو هیئت علمی فعالیت داشتند و همه مراتب علمی هم توسط ایشان طی شده بود. با وجود اینکه جاه‌های دیگر هم می‌توانستند تدریس کرده و در بسیاری از دانشگاه‌ها مورد قبول بودند اما فعالیت اصلی ایشان در دانشگاه مفید بود.

رضایی در پایان یادآور شد: بعد از مرحوم آقای قربان‌نیا که دو سال پیش در حادثه منا، به صورت شهادت‌گونه از میان ما رفت، مرحوم نظرپور هم در حین سفر به عتبات عالیات از میان ما رفت و امیدواریم خداوند متعال، ایشان را قرین رحمت گرداند.

انتهای پیام/

کد خبر : 61015
تاريخ ثبت خبر : 8 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:15
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)