| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله مکارم شیرازی:


مراقب نفوذ فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی باشیم

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها تاکید کرد: اجازه ندهید فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی نفوذ کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دوشنبه شب ۲۶ شهریور در دیدار با حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و جمعی از معاونان با بیان اینکه بنیان دانشگاه‌های کشور برگرفته از فرهنگ غرب است گفت: دشمنان همیشه تلاش کردند که حوزه‌های دینی را از غیر دینی جدا کنند بنابراین باید مراقب نفوذ فرهنگ سکولار غربی باشیم.

وی با بیان اینکه وجود دانشگاه ضروری و اجتناب‌ناپذیر است ادامه داد: در تاسیس دانشگاه‌ها اهداف علمی و سیاسی با هم دخیل بوده است، اما چون علم‌آموزی در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و باید روند دانشگاه‌ها را به خصوص در علوم اسلامی اصلاح کنیم.

این مفسر قرآن با بیان اینکه غربی‌ها سعی کردند فرهنگ خودشان را از طریق دروس دانشگاهی به کشور‌های دیگر منتقل کنند بیان کرد: به ویژه کتاب‌های علوم انسانی که جنبه ترجمه دارد خواه ناخواه تاثیرپذیری زیادی داشته است به عنوان مثال پیش از انقلاب کتابی در دانشگاه به نام «جامعه‌شناسی» تدریس می‌شد که حتی یک کلمه هم از خدا و مذهب در آن وجود نداشت و ریشه مذهب را جهل انسان می‌دانست.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، امیدوارکننده است تصریح کرد: یکی از وظایف مهم این نهاد آن است که با بررسی دقیق، مطالبی را که ضد دین و سکولار است شناسایی و از کتب حذف کنید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و افزود:، چون مدیریت آینده کشور در دست فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه است بنابراین این وحدت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند از دوگانگی‌ها در اداره کشور جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه باید دو قشر حوزوی و دانشگاهی از فعالیت‌های همدیگر مطلع شوند چراکه آینده کشور و انقلاب اسلامی در دست این دو قشر است اظهار کرد: برای این که از اجرای دقیق اسلام در دانشگاه مطمئن باشیم توجه به سه مسئله استاد، برنامه و کتب درسی اهمیت زیادی دارد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: باید نظارت دقیق در این سه مسئله ایجاد شود چراکه به طور مثال اگر برنامه درست باشد، ولی کتاب‌های خوبی نداشته باشیم به نتیجه نمی‌رسیم.

این مفسر قرآن عنوان کرد: قبل از انقلاب در دانشگاه این تفکر ترویج می‌شد که افکار روحانیت قدیمی و ناکارآمد است و کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند با مذهب خداحافظی می‌کنند، اما پیدایش انقلاب نشان داد این مسئله درست نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دشمنان از طریق فضای مجازی تلاش‌های گسترده‌ای دارند افزود: متاسفانه دولت روی فضای مجازی حساسیت چندانی ندارد و شما باید مراقب این مسئله هم باشید.

این مرجع تقلید گفت: مقاومت در مقابل شیطنت‌های دشمنان در فضای مجازی کار آسانی نیست، ولی با شجاعت باید ایستاد و به جای انفعال، فعالانه وارد این عرصه شویم.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 76532
تاريخ ثبت خبر : 27 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:40
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)