| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از میثم لطیفی؛


مدیریت در نهج‌البلاغه/نکته‌های مدیریتی در نامه ۵۳

در وضع معاونانت دقت کن و شایسته ترین ایشان را بر امور خود بگمار. نامه های محرمانه ات را که متضمن سیاستها و اسرار تو است به صالـح ترین آنان از نظر اخلاق اختصاص ده!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، میثم لطیفی دانشیار دانشکده معارف اسلام و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در یادداشتی به مدیریت در نهج البلاغه پرداخته است، وی با توجه به نامه ۵۳ نهج البلاغه؛ عهدنامه مکتوب مالک اشتر نکته ای را متذکر شده است که اکنون از نظر شما می گذرد:

یکی از اهداف اساسـی و عالی اسلام برقرار کردن؛ عدل و قسـط در جامعه و به وجود آوردن اعتدال کامل در امت و جامعه اسلامی است.

اگر یک فرمانـدار بخواهـد – بایستی بر این اساس رفتار نمایـد – باید عدالت را در انتخاب معاون رعایت کند. لازم است بهترین فرد از لحاظ اخلاقی و شایسته ترین فرد در سازمان، را به عنوان معاون انتخاب نماید.

روشن است شخصی که «تخلقوا باخلاق االله» را آویزه گوشش قرار داده باشد، صفات زیر را نیز دارا خواهد بود:

۱- دانا و اندیشمند است.

۲- توانا است.

۳- کاردان است.

۴- کارش روی حساب است.

۵- از دقت و ابتکار برخوردار است.

۶- از ادب و ظرفیت کامل بهرهمند است.

۷- نیکان را دوست دارد و از بدان و ستمگران بیزار است.

۸- متواضع است.

و…..

 در یک کلام دارای تمام فضائل و کمالات انسانی است که برخی از آنها در کلمات امام علی(ع) تبلور یافته است: ثم انظر فی حال کتابک، فول علی امورک خیرهم و اخصـص رسائلک التی تدخل فیها مکائدک و اسـرارک باجمعهم لوجوه صالح الاخلاق ممن لا تبطره الکفرامه، فیجتری بها علیک فی خلاف لک بحضره ملا و لا تقصر به الغفله عن ایراد مکاتبات عمالک علیک و اصـدار جواباتهـا علی الصواب عنـک و فیما یاخـذلک و یعطی منک و لا یضـعف عقـدا اعتقـده لک و لا یعجز عن اطلاق ما عقد علیک و لا یجهل مبلغ قدر نفسه فی الامور، فان الجاهل به قدر نفسه یکون بقدر غیره اجهل.

سپس در وضع معاونانت دقت کن و شایسته ترین ایشان را بر امور خود بگمار. نامه های محرمانه ات را که متضمن سیاست ها و اسرار تو است به صالـح ترین آنان از نظر اخلاق اختصاص ده! و او کسـی باشـد که بعـدها موقعیتش او را به خودپسـندی نکشانـد و هرگز در حضور مردم به مخالفت با تو نپردازد، در ارائه نامه های فرمانـداران به تو و صـدور پاسـخ آنها بر اساس مصـلحت تو غفلت نکنـد، چگونگی تنظیم پیمانها را بداند و سـستی بخرج ندهد و اگر پیمانی به زیان تو بسـته شده باشد، از حل آن عاجز نباشد و نیز ارزش و موقعیت خویشـتن را خوب بشـناسد، زیرا هر کس ارزش خود را نشناسد، نمی تواند به ارزش دیگران پی ببرد و به ناچار از برخورد با آنان می هراسد.
انتهای پیام/

کد خبر : 51592
تاريخ ثبت خبر : 30 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:34
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)