| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

در نشست معرفی کتاب «مدیریت جهادی و مدیریت در اسلام» مطرح شد:


مدیریت جهادی؛ یگانه راه برون‌رفت از مشکلات

پیمان غنیمت در رابطه با چگونگی برون رفت از بحران‌های مدیریتی کشور گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات مدیریت فعلی، روی آوردن به مدیریت اسلامی است و وقتی می‌خواهیم سیستم مدیریتی را انتخاب کنیم باید مبتنی بر مدیریت اسلامی باشد و مدیریت جهادی شیوه‌نامه‌ اجرای مدیریت اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، نشست معرفی کتاب «مدیریت جهادی و مدیریت در اسلام»، پنج شنبه ۱۰ خرداد ماه در محل برگزاری بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با ارائه پیمان غنیمت، یکی از نویسندگان کتاب «مدیریت جهادی و مدیریت در اسلام» برگزار شد.

غنیمت در ابتدا به موضوع چگونگی به رشته تحریر در آمدن این کتاب اشاره کرد و گفت: ما یک آسیب‌شناسی در زمینه مدیریتی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که کتابی در خصوص مدیریت اسلامی وجود ندارد و سپس تلاش کردیم تا کتابی را به رشته تحریر در آوریم که قابلیت تدریس در محیط آکادمیک داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین ما یک آسیب‌شناسی در حوزه جهانی شدن انجام دادیم و به همین جهت تلاش کردیم تا به پرسش‌هایی در این رابطه که جهانی شدن چه هست؟ چه اندیشه‌ای پشت آن است؟ پاسخ دهیم. در واقع اگر ما بخواهیم جهانی‌شدن را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید ابعاد را بشناسیم. جهانی شدن دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. اما آن‌چه که برای ما از اندیشه جهانی شدن مهم بوده، نگاه آن به بحث مدیریتی است.

غنیمت افزود: آن‌چه که در حوزه جهانی شدن و ارتباط آن با مدیریت مطرح است، بحث حاکمیت شرکتی است. بر این اساس گروهی از افراد در تلاش هستند تا حقوق تمامی اعضای جامعه تأمین شود و زمانی جامعه منفعت می‌برد که حقوق آن‌ها تأمین شود.

نویسنده کتاب مدیریت جهادی و مدیریت در اسلام در این رابطه تصریح کرد: در مقوله جهانی سازی و حاکمیت شرکتی، نگاهی تحت عنوان کوچک شدن حجم دولت مطرح می‌شود. یعنی وقتی حاکمیت اقتصادی دولت کوچک‌تر شود، نقش شرکت‌ها بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.

وی با بیان این مطلب که جهانی‌سازی ساخته و پرداخته نظام سلطه است، گفت: در کشور خودمان با این تفکر که حجم دولت باید کوچک شود آمدیم این کار انجام دادیم، اما نتیجه آن مثبت نبود. زیرا نظام سرمایه‌داری سیستم مدیریتی کشورمان را تحت تأثیر خودش قرار داده است.

غنیمت ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس با عملکرد جهادی توانستیم، بحران‌ها را مدیریت کنیم. اما چون امروز تحت مدیریت متمرکز جهانی هستیم این مشکلات همواره به‌وجود می‌آید.

وی راه برون رفت از مشکلات مدیریت فعلی را روی آوردن به مدیریت اسلامی دانست و در این رابطه تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم نظام و یا سیستم مدیریتی را انتخاب کنیم باید آن سیستم مبتنی بر مدیریت اسلامی باشد. در واقع این نوع مدیریت یک شیوه‌نامه‌ای دارد و آن مدیریت جهادی است. که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید دارند و نمونه آن جهاد سازندگی ابتدای انقلاب است.

این نویسنده افزود: نظام مدیریتی کشور یک نظام سرمایه‌داری است و به همین دلیل عدم تمرکز مدیریتی را شاهد هستیم و لذا لازم است تا در پیاده‌سازی نظام مدیریت جهادی در سازمان‌ها تلاش کنیم.

غنیمت درباره نحوه چگونگی اجرای مدیریت جهادی در سازمان‌ها گفت: در این کتاب ما پیشنهاد دادیم که ابتدا خوب فکر کنیم و سپس پایگاهی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا مدیر جهادی تربیت شود؛ تا بدین سبب تفکرات رهبری در مدیریت اسلامی کشور اجرا شود. در واقع امکان‌سنجی، تدوین و اجرا مراحل تحقق مدیریت جهادی هستند.

وی در رابطه با جامعه هدف اجرای مدیریت جهادی افزود: اولین هدف ما مجلس شورای اسلامی است؛ چون ما اعتقاد داریم وقتی حوزه تصمیم‌گیری مطرح می‌شود بحث تعارض هم به‌وجود می‌‌آید. گروه هدف بعدی، نظام مالی کشور است و در این حوزه شیوه‌ای را پیشنهاد داده‌ایم که مبتنی بر تئوری‌ اسلامی است. البته این بدان معنا نیست که ما به کل منکر تئوری‌های غربی هستیم، بلکه می‌خواهیم با مطالعه تئوری‌های غربی و اسلامی، تئوری نوینی ارائه دهیم، زیرا از آن‌جا که اسلام هم به دنیا و آخرت اهمیت می‌دهد، تئوری نوین می‌تواند این نیازها را تأمین کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 68984
تاريخ ثبت خبر : 12 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:05
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)