| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


مدل‌های سه‌گانه استعمار در نگاه رهبر معظم انقلاب

هفتمین شماره فصلنامه «پویش صادق» مدل‌های سه‌گانه استعمار در نگاه رهبر معظم انقلاب را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، هفتمین شماره فصلنامه «پویش صادق» که به تازگی از سوی اندیشکده پویش صادق وابسته به دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده، حاوی مطالبی با عنوان باید راهبردی بیندیشیم، مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی، نظام مدیریتی و اقتصادی کاپیتالیستی (سرمایه داری)، مدل های سه گانه استعمار در نگاه رهبر انقلاب، جهان وطنی نهاد علم، مسئله علوم انسانی چیست؟، بار کج سیاست‌های تحول علوم انسانی، قلمرو فقه مطلوب در راهبردشناسی نظام دینی، تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه توجه خانواده‌ها، برشی از مجموعه چهارجلدی مدیریت جهادی، نسبت مدیریت اسلامی با مدیریت جهادی، نهادهای سیاستگذار چه می‌کنند؟، نهادهای سیاستگذار علوم انسانی بین کار صفی و ستادی تمییز نمی‌دهند، معرفی نظریه برنامه و جایگاه آن در تحول علوم انسانی و عصای دست سیاستگذاران است.
در بخشی از این شماره به بررسی مدل‌های سه‌گانه استعمار از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته شده و آمده است: کار قدرت نرم این است که مردم را طوری تربیت کنند که خودشان دولتی سر کار بیاورند که مورد نظر غرب و مستعمران باشد و کشور خودشان را از سوی آمریکایی‌ها برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها اشغال کنند.
 

مدل‌های سه‌گانه استعمار در نگاه رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری سه دوره استعمار را در ۱۵ سال گذشته مطرح کردند: یکی کلونیالیسم یعنی استعمار کلاسیک، مانند استعمار هند و آفریقا که انگلیسی‌ها مستقیما آنجا حضور داشتند و با قدرت نظامی و سخت، حکومت کردند. نوع دوم را نئوکلونیالیسم یعنی استعمار نو می‌گویند.
در استعمار نو با اشغال نظامی، مستقیما حکومت تشکیل نمی دادند بلکه دولت دست نشانده تشکیل می دادند مانند ایران که سرزمین ما را نگرفته بودند بلکه شاه را در تهران گذاشته بودند و در آن، قدرت نیمه سخت شاه از طرف آمریکایی‌ها حکومت می‌کرد.
در سال ۱۳۸۳ رهبر معظم انقلاب یک سخنرانی به نام استعمار فرانو دارند، پس نوع سوم، استعمار فرانو یا به قول غربی‌ها پست‌مدرن است. در استعمار فرانو، خود افراد را جذب می‌کنند. وظیفه باطل و دشمن، دشمنی است. ما گلایه از غرب و باطل نمی‌کنیم؛ گلایه‌مان از خودمان در غرب‌شناسی است و اینکه چرا یکباره سند جوزف نای  را به عنوان منبعی برای جنگ نرم، بدون یک حاشیه دینی بر آن ترجمه می‌کنیم.
لازم به یادآوری است که فصلنامه  «پویش صادق» به مدیرمسئولی «محمدجواد نیک‌روش» و سردبیری «محمد سلیمانی» منتشر می‌شد.
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید

کد خبر : 52862
تاريخ ثبت خبر : 22 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:39
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)