| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مدرس علوم و معارف:


مدارا کردن با مردم ضامن آرامش و پیشرفت جامعه است

نوری همدانی بیان داشت: یکی از بهترین ثمرات رفق و مدارا کردن مردم با یکدیگر، به آرامش رسیدن جامعه و حرکت به سوی پیشرفت و تکامل است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، ویژه برنامه «نجوا» به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با موضوع مدارا، سازگاری اجتماعی و تحمل دیگران در این ماه مبارک و با حضور دکتر محمد ابراهیم نوری همدانی مدرس علوم و معارف از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو به روی آنتن رفت.

مدرس علوم و معارف در این ویژه برنامه بیان کرد: مدارا کردن یکی از اصولی ترین و ضروری ترین ملزومات ثبات و دوام جامعه است و اگر مدارا نباشد با یک جامعه ناهنجار روبرو می شویم و تعاملات بین افراد جامعه نیز به خوبی انجام نمی شود.

وی با تصریح بر اینکه معصومین و در رأس آنها پیامبر اسلام (ص)  بهترین الگوی رفق و مدارا هستند افزود: ملا مهدی نراقی بهترین معنای مدارا را در کتاب جامع السعاده اینگونه بیان کرده که رفق به معنای تحمل و شکیبایی در برابر تندخویی و مدارا نیز به معنای نرم خویی و رفتار ملایم با مردم است.

نوری همدانی خاطرنشان ساخت: زندگی ما انسان ها به گونه ای است که افرادی در مقابل ما قرار می گیرند که با ما ناسازگاری هایی دارند. در یک جامعه همه انسان ها با یکدیگر، هم فکر و هم عقیده نیستند و اینجا است که رفق و مدارا معنا پیدا می کند و به همین خاطر است که بزرگان ما را به این امر مهم سفارش کرده اند.

مدرس علوم و معارف بیان داشت: پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: مدارا کردن با مردمی که با شما چالش دارند نصف ایمان است و مرافقت با آنها نصف آرامش را برای زندگی شما تامین می کند.»   علاوه بر این در حدیث دیگری آمده است که «هرگاه خداوند خیر افرادی را بخواهد آنها را به سوی رفق و مدارا می کشاند و هرگاه کسی را از رفق و مدارا محروم کند یعنی او را از همه خوبی ها محروم کرده است."

وی تاکید کرد: اساس زندگی اجتماعی رفاقت و دوستی و صمیمیت است. در این صورت جامعه می تواند پیشرو باشد. چراکه یکی از بهترین ثمرات رفق و مدارا کردن مردم با یکدیگر، به آرامش رسیدن جامعه و حرکت به سوی پیشرفت و تکامل است.

نوری همدانی همچنین اظهار کرد: مردم ایران ما ذاتاً اهل رفق و مدارا هستند و این موضوع در فرهنگ ما نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه رفق و مدارا مراحل و انواع مختلفی دارد افزود: رفق و مدارا دارای انواع فردی، اجتماعی و خانوادگی و غیره بوده و همواره زمینه اصلاح گری را در جامعه فراهم می کند.

مدرس علوم و معارف در پایان این مطلب یادآور شد: اگر رفق و مدارا را از هر کاری بگیریم آن کار زشت و ناپسند می شود و البته مدارا تا جایی موجه است که موجب تضییع حقوق دیگران نشود.

 انتهای پیام/

کد خبر : 69693
تاريخ ثبت خبر : 23 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)