| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله علیدوست:


محتوای مبانی دین، پیشتاز مسائل حقوق بشری است

اهتمام و توجه به مسئله حقوق بشر ارزشمند است، مصلحان و متفکران دنیا باید درباره کسانی که با یک فتوا هزاران تروریست تربیت می‌کنند، تفکر و تأمل داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با حضور در دومین همایش بین‌المللی اسلام و حقوق بشردوستانه، اظهار کرد: اهتمام و توجه به مسئله حقوق بشر ارزشمند است، مصلحان و متفکران دنیا باید درباره کسانی که با یک فتوا هزاران تروریست تربیت می‌کنند، تفکر و تأمل داشته باشند.

وی ادامه داد: متفکران و فقها در قالب یک حرکت منضبط از فقه شیعه و سنی، به استنباط و ارائه احکام جدید بپردازند، علمای اسلام، حقوقدانان و متفکران بشریت، ظرفیت‌های عظیم اسلام و نصوص دینی را با معاهدات، قوانین و اسناد بین‌المللی مقایسه و کمبودها را رفع کنند، بر اساس مبانی حقوق اسلامی، هدف هیچ‌گاه وسیله را توجیه نمی‌کند، در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم به‌رغم حملات هوایی و بمباران‌های رژیم صدام، هنگامی‌که خلبانان ایرانی بر فراز شهر بغداد رفتند، به‌جای بمب و موشک اطلاعیه‌ای برای هدایت آن‌ها ریختند.

آیت الله علیدوست بیان کرد: امروزه اقداماتی نظیر سپر انسانی، گروگان‌گیری و ناپدیدی اجباری در دنیا مشاهده می‌شود؛ اما متأسفانه با گروگان‌گیری ریشه‌ای‌تر مواجه هستیم که افکار برخی افراد را به گروگان گرفته و شست وشوی مغزی می‌دهند دین اسلام ازنظر حقوق بشر صدها سال جلوتر از معاهدات بین‌المللی است، اسلام بر لزوم عدم تعرض  و هجوم به غیرنظامیان و سپر انسانی قرار ندادن افراد بی‌طرف در جنگ تأکید کرده و محتوای مبانی دینی پیشتاز مسائل حقوق بشری  است.

عضو جامعه مدرسین اذعان کرد: روح سوداگرانه و معامله در معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۱۹۶۸ تصویب شد، وجود دارد، متأسفانه بشر هنوز به این مرحله نرسیده که برای همیشه و بدون معامله، سلاح‌های کشتارجمعی را منع کند. منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یک رکن شرعی در اسلام است فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یک حکم حکومتی یا تاکتیک سیاسی نبود بلکه فتوایی برگرفته از قرآن و سنت است.

وی گفت: دین اسلام اجازه تولید، گسترش و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی را نمی‌دهد زیرا این تسلیحات قابلیت نابودی بشر و نسل‌های آینده را دارد، اگر مواد منع سلاح‌های هسته‌ای با آیات قرآن، روایات و فتوای فقهای اسلام مقایسه شود، شاهد پیشتازی نظرات اسلام خواهیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 35900
تاريخ ثبت خبر : 20 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:17
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)