| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

جعفری در رونمایی مجموعه «سبک زندگی رضوی»:


مجموعه «سبک زندگی رضوی» پاسخ به دغدغه رهبری درباره سبک زندگی است

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) در آیین رونمایی از مجموعه ۸ جلدی «سبک زندگی رضوی» گفت: این مجموعه حاصل ۲ سال کار پژوهشی است که در پاسخ به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در بحث سبک زندگی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیل طلیعه به نقل از شمس توس، مجموعه ۸ جلدی «سبک زندگی رضوی» تألیف حجت‌الاسلام محمدتقی فعالی با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، محمود واعظی دبیر بین‌الملل جشنواره و علی سروری مجد معاون پژوهش بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 

جعفری در این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با تازه‌های نشر و بستری برای ناشران ـ از جمله انتشارات بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ـ است تا آثار خود را ارائه داده و در معرض آراء و نظرات صاحبنظران قرار دهند.

 

وی ادامه داد: شاه‌بیت فعالیت‌های بنیاد امام رضا(ع) جشنواره‌ای فراملی تحت عنوان «جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)» است، بنابراین دستاوردهای این جشنواره‌ را در حوزه کتابخوانی مرور می‌کنیم. از مجموع ۱۸۴ عنوان برنامه در جشنواره امام رضا(ع)، ۳۵ عنوان با محوریت ترویج مطالعه اختصاص دارد و به طور مشخص ۵ عنوان درباره کتابخوانی است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) اضافه کرد: جشنواره‌های «نهضت کتابخوانی رضوی، کتابخوانی رضوی دانشجویی، تولید آثار کودک و نوجوان با محتوای رضوی و معرفی شخصیت‌های رضوی» از جمله این برنامه‌هاست که با همکاری نهادهای مختلف از جمله وزارت علوم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

 

جعفری با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی گفت: در این رابطه آحاد جامعه و دستگاه‌های فرهنگی همه وظیفه دارند. بنابراین ما نیز با توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، ترویج سبک زندگی با الهام از آموزه‌های رضوی را در دستور کار قرار دادیم و دوسال قبل، سفارش این پژوهش به مؤسسه‌ای در قم با مدیریت حجت‌الاسلام دکتر فعالی سپرده شد که نتیجه آن مجموعه هشت جلدی «سبک زندگی رضوی» ‌است.

 

وی ادامه داد: این مجموعه شامل: روابط میان فردی، مناسبات اجتماعی، ازدواج و خانواده، بهداشت و تغذیه، بهداشت فردی و محیط زیست، زندگی معنوی، بینش‌ها و ارزش‌ها و سنن الرضا(ع) است که توسط مؤسسه سبک زندگی آل‌یاسین منتشر شده است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در غرفه بنیاد امام رضا(ع) در نمایشگاه کتاب، بیشترین استقبال مردم نیز از همین اثر (سبک زندگی رضوی) به عمل آمده است.

 

«سبک زندگی رضوی» راه را برای پژوهشگران بعدی باز کرد

 

در ادامه، سروری مجد ناظر علمی مجموعه «سبک زندگی رضوی» گفت: بحث سبک زندگی یا «لایف استایل» در غرب از دهه ۸۰ میلادی مطرح شد که در فرهنگ اسلامی تحت عنوان «سنت» از ۱۴ قرن پیش مطرح بوده است.

 

وی درباره انتخاب نویسنده اثر اظهار داشت: پس از مطرح شدن مسئله سبک زندگی از سوی رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی ما هم تصمیم گرفتیم برای پاسخ دادن به این نیاز کتابی منتشر کنیم. به دنبال نویسنده‌ای بودیم که در این حوزه فعالیت داشته و با فضای حوزه و دانشگاه اشنا باشد. ضمن اینکه حجت‌الاسلام فعالی موسسه‌ای نیز به نام سبک زندگی دارند.

 

 معاون پژوهش بنیاد امام رضا(ع) ادامه داد: تمرکز این ۸ جلد روی احادیث رسیده از امام رضا در حوزه آداب و رفتارهاست که در یک دسته‌بندی موضوعی منتشر شده است. لذا این کتاب با معرفی سرشاخه‌ها،‌ راه را برای پژوهشگران بعدی باز کرده است. به عنوان نمونه، یکی از اشتباهات رایج درباره طب‌الرضا(ع) این است که افراد گمان می‌کنند دستورات حضرت جنبه عمومی داشته، در حالی که برای مورد خاصی تجویز شده است.

 

سروری‌مجد با اشاره به اینکه قرار است این هشت جلد به صورت خلاصه در جلدی مجزا به زبان‌های دیگر ترجمه و تدوین شود، افزود: «سبک زندگی رضوی» یکی از ۵۰ عنوان پژوهشی بنیاد امام رضا(ع) در پنج سال اخیر است. ضمن اینکه به همت بنیاد امام رضا(ع)، فصلنامه فرهنگی رضوی به مجلد دوازدهم رسیده، این در حالی است که درباره دیگر ائمه هنوز فصلنامه تخصصی نداریم.

 

ارزش «سبک زندگی رضوی» در عینی‌سازی بودن آن است

 

واعظی دبیر بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع)‌ نیز در بخش پایانی این نشست، به ترجمه انگلیسی «محمد شاکر» از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: او در مقدمه ترجمه خود می‌نویسد کتاب خدای متعال مانند اقیانوس است. کسانی که سواد کمتر دارند مانند کودکان کنار ساحل می‌نشینند و با شن‌ها بازی می‌کنند ولی متفکران به عمق اقیانوس می‌روند و مروارید بیرون می‌آورند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: آقای شکر می‌گوید در مکتب اهل‌بیت(ع) الگوی کامل زندگی وجود دارد، به عنوان نمونه علی(ع) برای جوانان و فاطمه(س) الگوی روشنی برای دختران و زنان ما هستند.حسنین نیز برای فرزندان الگوی شایسته‌اند. امام رضا(ع) نیز به «عالم آل محمد» مشهور هستند، چون همه اسوه‌های زیبا را می‌شود در زندگی آن حضرت دید. بنابراین ارزش «سبک زندگی رضوی» به این است که عینی‌سازی شده است. جا دارد ترجمه چنین آثاری را برای تشنگان اسلام در خارج از کشور منتشر کنیم.

 

وی ادامه داد: در حالی که داعش و وهابیت سخت مشغول فعالیت هستند تا بتوانند تفکر خود را گسترش دهند، حضور جمهوری اسلامی به عنوان مروج اسلام ناب، بیش از پیش حس می‌شود. متأسفانه پایان‌نامه‌های دانشجویی به چاپ نمی‌رسند، چه برسد به ترجمه انگلیسی! ان‌شاءالله با بکارگیری توان نظام از جمله مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، آثار فاخری منتشر شود. حتی می‌توان کتاب‌ها را به صورت صوتی تولید کرد تا هزینه بالای چاپ و مشکل ارسال نداشته باشد تا خلأ معرفی سبک زندگی رضوی در جهان را پر کنیم.

 

در پایان این مراسم، جدیدترین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی و مجموعه ۸ جلدی «سبک زندگی رضوی» رونمایی شد. این اثر اسفند گذشته به عنوان یکی از دو اثر برگزیده در محور دین، در جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (کتاب سال ابن سینا) مورد تقدیر قرار گرفت.

 

انتشارات بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در سالن انتشارت عمومی، سالن شماره یک، راهروی دوم، غرفه شماره ۴۰ قرار دارد و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۱ و در روزهای ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه از این غرفه بازدید کنند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 22600
تاريخ ثبت خبر : 24 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:58
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)