| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مبانی و اصول تمدن در قرآن

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «مبانی و اصول تمدن در قرآن» توسط معصومه روستا طالب آباد نگاشته شده و سید ضیاءالدین میرمحمدی و محمد حسین دانش کیا، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال 95 در دانشگاه معارف اسلامی قم، بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «مبانی و اصول تمدن در قرآن» توسط معصومه روستا طالب آباد نگاشته شده است.

سید ضیاءالدین میرمحمدی و محمد حسین دانش کیا، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال ۹۵ در دانشگاه معارف اسلامی قم، بودند.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

چکیده:

مهم‌ترین ضرورت در بازسازی تمدن اسلامی، بازتعریف آن بر اساس دو منبع معرفت دینی اسلام یعنی قرآن و سنت است.

 مهم‌ترین عنصر و مؤلفه تمدن ساز از نگاه قرآن، انسان است. بر این اساس با تأملی در قرآن، مبانی انسان‌شناختی تمدن در سه قالب اصل خلیفه‌اللهی و اصل فطرت اللهی و اصل کرامت الهی قابل‌کشف است.

 آبادانی جهان که بازتاب اخروی نیز داشته باشد از مصادیق بارز تمدن ساز بشریت است که این مهم بدون بهره گرفتن از دو موهبت عقل و علم امکان‌پذیر نیست.

اصول عقل شناختی تمدن و اصول علم شناختی تمدن در ضمن رجوع به آیات، اموری هستند که به روش تفسیر موضوعی با رویکرد تمدنی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه به دست آمد که انسان به‌عنوان عامل اصلی تمدن ساز، دارای ویژگی عظیمی است که بدون آن تجربه تمدنی حاصل نمی‌شد.

چنین موجودی با تمسک به دو موهبت خاص عنایت شده از خدا توان ایجاد تمدن را دارد و درصورتی‌که مستمسکی چون این امور نداشته باشد، انتظار ایجاد تمدن اسلامی از او بسیار بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر : 46906
تاريخ ثبت خبر : 30 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:23
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)