| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مبانی نظری هنر در دنیای اسلام با تکیه‌ بر آراء متفکرین اسلامی

پایان‌نامه ارشد «مبانی نظری هنر در دنیای اسلام با تکیه‌بر آراء متفکرین اسلامی» توسط آزاده دالایی نگاشته و ابوالقاسم دادور، استاد راهنما این رساله در دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «مبانی نظری هنر در دنیای اسلام با تکیه‌بر آراء متفکرین اسلامی» توسط آزاده دالایی نگاشته شده است.

ابوالقاسم دادور، استاد راهنما این رساله در دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر بود.

چکیده:

هنر اسلامی مظهر تجلی صفت جمال الهی در صورت‌های مادی است که توسط هنرمندان مسلمان خلاق و متعهد که هدفی جز رهبری، بیداری و تعالی روح انسانی ندارد، خلق می‌شود.
مشاهده نمونه‌های ارزشمند و زیبای آثار هنری اسلامی در قالب شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و معماری، هر بیننده‌ای را به این فکر وا‌می‌دارد که در ورای این آثار بی‌بدیل چه اندیشه، نظر و تفکری نهفته است ؟
آثاری که روح آدمی را تلطیف نموده و انسان را به آرامش دعوت می‌کند و در حین کثرت اشکال و الوان و طرح‌های منسوب به اسلیمی و ختایی، نقوش هندسی و انتزاعی، انـسان را به وحـدت و توحـید الهـی رهنمـون می‌شود.
 مسئله‌ای که امروزه به دغدغه‌ای در محافل علمی و دانشگاهی دنیای اسلام مبدل شده است. هـدفی که ما نیز در این رساله دنبال می‌کنیم پاسخ به همین مسئله است.
اینکه ریشه‌های فکری و مبادی عمیق نظری هنر در دنیای اسلام را با توجه به عدم ثبت و تدوین مجزای آن در متون و اندیشه‌های اسلامی، از متن آراء متفکرین مسلمان و فلسفه و اصول اسلام، کشف و ضبط نماییم تا پاسخی قانع‌کننده باشد برای آن‌ها که هنر راستین اسلامی را فاقد جنبه‌های نظری و مبادی زیباشناختی می‌دانند.
لازم به ذکر است که ایران به‌عنوان هسته اصلی شکل‌گیری تمدن اسلامی و آراء شعرا و اندیشمندان ایران اسلامی در این رساله موردتوجه خاص قرارگرفته است.
از این رهگذر، ارکان زیبایی و معنای هنر و هنرمندی در عالم اسلام با تکیه‌بر مفاهیم حکمی، عرفانی و اصول اسلامی موردبررسی قرار می‌گیرد و پیوند هنر و زیبایی باارزش‌های فکری و نظری اسلام، بررسی و تبیین می‌شود.
در انتها به این نتیجه می‌رسد که مباحث هنر و زیبایی در آراء اندیشمندان اسلام، تحت عناوینی چون «فن و صناعت»، «آفرینش گری صورتگری»، «حسن و جمال»، همواره کانون بحث و نظر متفکران و فلاسفه اسلامی بوده است، هرچند غبار غفلت پژوهشگران مسلمان در طول تاریخ آن را کمرنگ نموده باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 66436
تاريخ ثبت خبر : 8 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:53
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)