| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


«مبانی نظری غرب مدرن» شهریار زرشناس به چاپ سوم رسید

کتاب «مبانی نظری غرب مدرن» اثر شهریار زرشناس از سوی دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شهریار زرشناس از نویسندگان و پژوهشگران معاصر پُرکاری است که با مطالعه آثار کلاسیک این تمدن و با تحصیل در بطن آن، به رهیافت‏‌های نظری مناسبی در زمینه بنیادهای تمدن مدرن و سویه‏‌های مواجهه با آن، دست یافته است.

کتاب «مبانی نظری غرب مدرن» او، از جمله آثار موجز اما بسیار عمیق و مفیدی است که در حوزه غرب‏شناسی برای مخاطب غیرغربی، بسیار سودمند است. این کتاب به سرعت و به دور از اطناب کلام، به صورت تیتروار و اختصاری، با تکیه و تأکیدات مستمر بر نقاط عطف تمدن مدرن و مبانی، ماهیت و بنیادگذاران آن، شناختی جامع، کلی و انتقادی را به خواننده عرضه می‏‌دارد و از سلسله کتاب‌هایی است که می‌توان در زمینه غرب‏‌شناسی به علاقه‌مندان معرفی کرد.

این کتاب به صورت درس‌واره و به نیت استفاده جهت تدریس در محافل و کلاس‌های غرب‌شناسی به صورت مختصر و در عین‌حال جامع تدوین شده‌، مشتمل بر ۵ فصل است: غرب، شرق، مدرنیته، ماهیت مدرنیته، ادوار تاریخی مدرنیته، ایدئولوژی‌های عالم مدرن و اشاراتی کوتاه درباره طبقات در جامعه مدرن نام فصول این کتاب است.

در فصل نخست از غرب به شکل مجموعه‌ای «تاریخی ـ فرهنگی» یاد می‌شود و خاطر نشان می‌گردد که چگونه این مجموعه تاریخی ـ فرهنگی به تدریج دامنه نفوذ جغرافیایی بیشتری یافته و از یونان به روم و اروپای مرکزی و شمالی رسیده و با رنسانس و اکتشافات سیطره جویانه اروپایی‌ها وسعت بیشتری یافته است.

در فصل دوم ویژگی‌های مدرنیته معرفی شده که از آن جمله عبارت‌اند از: تأکید بر عقل، اعتقاد به اصل پیشرفت تاریخی، اصالت ـ علم جدید تکنولوژی و سرمایه ‏سالاری.

در فصل سوم هفت دوره تاریخی مدرنیته تشریح شده که عبارت‌اند از: ۱ ـ دوران تکوین رنسانس و رفُرماسیون، ۲ ـ بسط رفُرماسیون و ظهور فلسفه جدید ۱۵۴۶ ـ ۱۶۵۰ میلادی ۳ ـ عصر روشنگری و تدوین جهان‏ بینی مدرن ۱۶۵۰ـ۱۸۰۰ میلادی ۴ ـ رمانتیسم مدرن و تدوین علوم انسانی ۱۸۰۰ ـ ۱۸۵۰ ۵ ـ فراگیری انقلاب صنعتی ۱۸۵۰ـ۱۹۰۰ ۶ ـ اعتراض پست مدرن و وقوع جنگ‌های جهانی ۱۹۰۰ ـ ۱۹۸۰ میلادی ۷ ـ عصر فراصنعتی و گسترش رویکرد معنوی.

در فصل چهارم پس از بیان مفهوم ایدئولوژی، درباره ایدئولوژی‌های دنیای مدرن توضیح داده می‌شود. این ایدئولوژی‌ها عبارت‌اند از: دموکراسی، لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیونالیسم، فاشیسم و فمنیسم.

در فصل پایانی هم شرح مختصری از طبقه اجتماعی و اقسام آن در تمدن مدرن به دست داده شده است.

چاپ سوم «مبانی نظری غرب مدرن» در ۱۵۶ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۹۰۰۰ تومان منتشر شد.

دفتر نشر معارف تاکنون ۱۸ کتاب از آثار قلمی شهریار زرشناس، نویسنده منتقد و پژوهشگر مباحث فکری و فلسفی را منتشر کرده است که کتابهای «نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی»، «واژه نامه فرهنگی و سیاسی»، «مبانی نظری غرب مدرن»، «جامعه مدنی»، «درباره دموکراسی»، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان»، «سرمایه سالاری (کاپیتالیسم)»، «توسعه»، «تکنوکراسی»، «نیمه پنهان آمریکا»، «جنبش دانشجویی در ایران»، «روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان»، «غفلت تئوریک خطرناک» (نقد سازمان سمت)، «پیوند تکنوکراسی و اقتصاد نئولیبرال»، «نقد حال: مجموعه مقالات و گفتارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» و «آشنایی با سرمایه داری مدرن (جلد۱): ماهیت سرمایه داری مدرن» از آن جمله اند.

انتهای پیام/

کد خبر : 68533
تاريخ ثبت خبر : 5 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:17
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)