| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


مبانی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و روایات

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم و قرآن حدیث «مبانی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و روایات» توسط مهری قبادی نگاشته شده است و دکتر صمد عبدالهی عابد و محمدرضا سلمانی بی شک، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در آبان ماه 92 در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بوده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم و قرآن حدیث «مبانی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و روایات» توسط مهری قبادی نگاشته شده است.

دکتر صمد عبدالهی عابد و دکتر محمدرضا سلمانی بی شک، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در آبانماه ۹۲ در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بوده اند.

چکیده این پایان نامه در ادامه می آید:

مکتب اسلام، به گواهی تاریخ یکی از موفق ترین و کارآمدترین مکاتب برای بنیان نهادن یک جامعه سالم به شمار می رود و در اقتصاد نیز از مکاتب ساخته‌ دست بشر، پر توفیق تر و کار آمدتر است. الگوها و مبانی ای که قرآن کریم برای حل مشکلات پیشنهاد می دهد، همواره توانسته است جامعه را از بحران های تاریخی، سیاسی، اقتصادی و… برهاند و به سمت کمال رهنمون سازد.

بنابراین در این پژوهش سعی شده است تا با الهام گیری از قرآن مجید برای تحقق اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دهنده اجرای این مدل در فضای اقتصادی کشور بوده اند، قدم کوچکی برداشته شود انشاءالله. از جمله مواردی که در پایداری و بقای جامعه تأثیر بسزایی دارد، وجود اقتصاد پویای جامعه است. اگر مسائل اقتصادی در یک جامعه ای از وضعیت سالم، عادلانه و رو به رشد برخوردار باشد، می توان گفت به سلامت دیگر بخش های جامعه نیز منجر خواهد شد. خداوند بزرگ انجام فعالیت های اقتصادی را مایه قوام اجتماع قرار داده است و پیشنهادهایی هم چون؛ بهره برداری از دانه‌های روغنی، بهره وری از زنبور عسل، استفاده بهینه از آب های گوناگون، بهره برداری از زمین و… برای رونق اقتصادی مطرح کرده است و عواملی چون؛ ربا، رشوه، بیکاری، مصرف گرایی، گناه و ناسپاسی، احتکار، تبذیر و… را از مشکلات اقتصادی یک جامعه می داند.

در حال حاضر بحران های اقتصادی، بسیاری از کشور های بزرگ دنیا را در سراشیبی سقوط قرار داده است و اقتصاد مبتنی بر سرمایه داری لیبرال نیز نتوانسته است پاسخگوی نیاز های اساسی مردم باشد و تولید کالاها به شکل بیمار گونه به سمت مصرف گرایی محض رفته است که زمینه های اتلاف سرمایه های بشری را فراهم آورده است. اقتصاد مقاومتی که در رویارویی و تقابل با اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می گیرد، می تواند راه حل خوبی برای از بین بردن این بحران ها باشد. اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مبانی نورانی قرآن کریم و اقتصاد اسلامی می باشد و با تکیه بر آن می توان از مشکلات اقتصادی عصر حاضر رهایی جست.

انتهای پیام/

کد خبر : 37499
تاريخ ثبت خبر : 5 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:10
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)