| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی» توسط علیرضا بودش نگاشته و بهزاد رضوی فرد، استاد راهنما و محمدرضا ویژه و سید قاسم زمانی اساتید مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه علامه طباطبائی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی» توسط علیرضا بودش نگاشته شده است.

بهزاد رضوی فرد، استاد راهنما و محمدرضا ویژه و سید قاسم زمانی اساتید مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم سیاسی بودند.

چکیده:

این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی، غیردینی و سکولار را مورد مداقه قرار داده و به منظور شفاف سازی این مبانی به مطالعه مفاهیم، مبانی، مناشی، منابع و اسناد حق در این دو نظام حقوقی پرداخته است.
با بررسی چهار حق بنیادین بشری حیات، آزادی، برابری و مالکیت و تطبیق و مقایسه مواد دو اعلامیه اسلامی و جهانی حقوق بشر، تا حدود زیادی قواعد و حق‌های بنیادین بشری مندرج در این دو سند را قابل مطابقت یافته و با وجود اختلاف در مفهوم کرامت انسانی و افتراق در مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی که به ترتیب در اولی خدامحورانه و در دومی فردمحورانه است.
در هر دوی این منظومه‌های حقوقی به حقوق تا حدودی یکسان و مشابه رسیده است و با توجه نمودن به اصل اسلامی کرامت انسان و مفهوم عدالت در قرآن و قاعده طلایی اخلاق چشم انداز دستیابی به یک نظام حقوق بشری فراگیر و جهان‌شمول را با مبنای الهی و اسلامی ترسیم نموده است.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 65779
تاريخ ثبت خبر : 26 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)